Technické zpracování a TEST výkonu grafik a procesorů
Stejně jako předchůdce je DooM Eternal postavený na Id Tech engine, tentokrát na jeho sedmé generaci. A základem je API VULKAN. Tvůrci se soustředili na detailnější zpracování modelů a zároveň snížení nároků. Novinkou je také výrazně propracovanější a detailnější rozpadání těl zasažených nepřátel. Zcela přepracovaný je pak systém textur.
Hra nabízí také bohaté možnosti úpravy detailů, ale překvapivě nemají moc velký vliv na kvalitu vizuálu. Pokud máte dostatek grafické paměti, tady se nejvíce láme chleba. Každopádně minimální požadavky na PC, nejsou nijak přemrštěné (60FPS v 1080p low):
CPU: Intel Core i5 nebo RYZEN 3
GPU: GTX 1050Ti 4GB nebo R9 280 3GB a lepší
RAM: 8GB
OS: Windows 7 64-bit
Samozřejmě abyste si trochu slušně zahráli a tím myslím 60FPS 1080p na vysoké detaily, tak doporučený HW je následující:
CPU: Core i7-6700K nebo RYZEN 7 1800X
GPU: GTX 1060 6GB nebo RX 480 8GB
OS: Windows 10 64-bit
Počítejte s tím, že hra zabere 50GB místa. Mimochodem, Bethesda se opět podařil vlastní gól, když hru opatřila v základu tou stupidní ochranou DENUVO. Jenže přitom někdo zapomněl originální spouštěcí soubor bez této ochrany v instalaci hry, takže žádné crackování nebylo ani třeba. Bylo by hezké, pokud by všichni na DENOVO a podobné jen výkon snižující kraviny zapomněli a soustředili se na kvalitu hry, která skutečně prodává. A tím myslím i po technické stránce, což vůbec není silná stránka Bethesda her. Ale DooM Eternal je opět čestnou výjimkou!
Hra mě nespadla ani jednou během hraní, žádné doskakování textur, žádné technické problémy nic podobného. Naopak, grafika hry je absolutně úžasná, detailní, vliv zbraní na těla nepřátel příjemnou novinkou, škoda minimální zničitelnosti prostředí, ale respektuje to styl klasické předlohy. Úžasné jsou detailní modely všeho, efekty atd. O to větší šok je, jak dobře tahle hra běhá prakticky na všem.
Test výkonu grafických karet
60FPS ve FullHD v plné nádheře není problém ani na současném low endu nebo starším mainstreamu. Jediné, co některé grafiky sráží, je málo paměti. Prostě 6GB je minimum, 4GB už dělá potíže. 8GB a více paměti je pak rozumný standard na grafice. S komponenty ze současných generací CPU a GPU pak ovšem jedete vysoko nad stabilními 60FPS. Takže pokud máte 120/144Hz monitor, dokážete jej plně využít také (ne že by to bylo třeba) a mít těch 120/144FPS úplně bez potíží.
Hra tedy používá API VULKAN nikoliv DirectX. Starší grafiky NVIDIA si s ním úplně nerozumí, takže jejich výkon není úplně ideální, starší grafiky AMD s tím ale problém nemají. A problém už pochopitelně není ani u současných generací grafik AMD a NVIDIA.
Nejvýkonnější grafikou je dle očekávání RTX 2080 Ti a obecně celkově výsledky, odstupy výkonu a pořadí karet víceméně odpovídají tomu, jak je to v průměru u současných her. Takže žádné překvapení a je vidět, že vše je dobře vyladěné. Obě firmy už vydaly „optimalizované“ ovladače, ne že by to neběželo dobře i bez nich.
V našich testech jsme se ve vysokých detailech i ve 2560x1440 dostaly nad 60FPS stabilně i s Radeon RX 580! Pod už byla GTX 1060 6GB. Nad 120FPS se ve 1440p pak dokáží dostat RX 5700XT a 2070 Super. Hru jsem osobně celou dohrál v plných detailech na Radeon RX 5700 XT ve 4K rozlišení, kde jsem měl stále kolem 70FPS plynule, bez jediného problému, záseku či zaváhání. Vzhledem k tomu, že RX 5700 XT dnes stojí i jen kolem 10 tisíc korun, všechna čest.
Test procesorů
Hra není vůbec náročná na výkon procesorů. Tedy za předpokladu, že máte více než 4jádra/4vlákna. Doom Eternal totiž dokáže částečně využít až 24 procesorových vláken, přičemž plně zaměstná 8 z nich. Takže ideálním herním minimem jsou alespoň 4jádra/8vláken, nebo ještě lépe, 6jader/12vláken (RYZEN 5):
Je zde docela znatelný úbytek výkonu u procesorů, které mají méně než 8 vláken, nebo jsou starších architektur a nižších taktů. Naštěstí to není s nimi úplně nehratelné, ale zásadní snížení FPS tam je.
Celkově je ovšem hra výborně optimalizována na současný HW. Nutno ovšem říci, že levely a mapy jsou vlastně velmi malé, takže ta úroveň grafiky nemůže dát na tom malém prostoru, co v každém daném okamžiku vidíte na obrazovce, zase tak moc zabrat. Není to obří otevřená mapa apod. Výborně je na tom také ozvučení hry, hudba, provedení ovládacích prvků a vůbec krásné tradičnější zpracování MENU, detailních nápověd a vysvětlivek a řada prvků odkazující na starší díly.
Nejslabší stránkou hry je rozhodně umělá inteligence (AI). Toho si prakticky ale nemáte moc šanci všimnout, že zde vlastně žádná není! Nepřátelé jsou naprosto hloupí, nicméně vzhledem k tomu, že na vás vždy útočí několik druhů a typů najednou, a každý z nich má jiný (ale přesný) typ chování, tak vám to prostě nepřijde. Protože pořád máte co dělat. Takže absence AI u této hry není žádný problém a víceméně se s ní ani nepočítá.