- RECENZE a BENCHMARK nejlepší střílečky za poslední roky!
S velkými obavami vyhlížený nový DooM je tady a téměř všem v herním světě spadla brada. Tohle je skoro dokonalá reinkarnace původního prvního a druhého DooMa z let 1993 a 1994, v moderním zpracování ovšem s oldschoolovou hratelností. Brutálnější a krvavější než většina současných her a pěstí mezi oči pro všechny pochybovače, že hra ze staré školy, bez automatického léčení, atmosférického příběhu, killstriků, pojízdné techniky a „akčních“ filmových „AWSD“ sekvencí, může dnes bavit. Nový DooM je bez přehánění nejlepší střílečkou a čistokrevnou akční hrou za poslední roky a možná nejlepším dílem série vůbec.
DooM – legenda prapůvodce všech FPS
Pokud si pamatujete první dva díly, tak už jste opravdu zasloužilí hráči ;). DooM2 byl jednou z prvních her, kterou jsem kdysi v polovině 90.let na svém PC doma hrál. A že to tehdy doma potmě na 15“ obrazovce byl přímo hororový zážitek :). Následovaly první skutečné LAN party vypadající jako undergroundové hackerské doupě, které si dnešní zhýčkaní hráči trapně jednoduše se instantně připojující přes vysokorychlostní internet z pohodlí svého domova, neumí ani představit a popisovat je nějak víc, nemá smysl, protože dnes by tomu snad ani nikdo nevěřil :). Připomínám, že v polovině 90.let byl počítačový hráč podivín, skoro vyvrhel společnosti, něco, co prostě nebylo normální. Sedět u monitoru, řvát na něj a mydlit do klávesnice, to bylo na zavolání psychiatra. Někteří více nad věcí říkali, že z toho hraní PC her vyrosteme … „he he he, jak strašně se zmýlili :)) “.
Každopádně DooM je legenda akčních her, která navázala na Wolfenstein 3D, což byla revoluční FPS hra, podle které vypadají vlastně skoro všechny hry až do dnes. Následoval DooM 1 v roce 1993 a DooM 2 z roku 1994, které přinesly obrovský skok v počítačové grafice a vůbec designu her ve všech směrech. Do té doby si nikdo neuměl představit třeba vícepatrovou-více úrovňovou místnost s kruhovým půdorysem. Pohyb i otáčení a míření postavy byly navíc plynulé všemi směry. Propracované mapy byly naplněny nepřáteli, objevily se skripty, jak je známe dnes spouštějící akci, a tak dále. V podstatě ať vezmete jakoukoliv FPS hru do současnosti od té doby, používá 90% stejných věcí stejným způsobem jako první DooM.
DooM také přinesl novinky jako velkou a oddanou herní komunitu, vytváření módů, map, předělávání a vylepšování hry přímo hráči, prostě to, co některé hry nenabízí ještě dnes a co je naopak u některých her klíčem jejich úspěchu, to v roce 1993 první DooM měl a proto bavil všechny následující roky a studio id Software se nesmazatelně zapsalo do dějin. Následoval rozvoj FPS her a PC hraní, příchod nových titulů víceméně využívající a rozvíjející to, co přinesl DooM, ale to už asi všichni známe. I samotný DooM byl obětí tohoto vývoje, když v roce 2004 přišel DooM 3, který místo revoluce a pokračování staré školy prostě jen nasedl na stejnou vlnu a styl akčních her s příběhem atd. a dnes nepůsobí herně zdaleka tak dobře, jako přes 20 let staré původní díly.
DooM 2016 – legenda je zpět ve velkém stylu!
Máme rok 2016 a DooM je zpět! Bez číslovky. Proč? Protože je to fakticky remake prvního/druhého dílu. Dnes sice stále id Software, ale již nový a pod taktovou Bethesda, vzal tedy původní jádro hry a udělal ho v současných technologických, grafických i herních možnostech. Výsledek? Dokonale čistá akce!
Tak se na ni podívejme, kromě recenze samotné hry pro vás máme i benchmark, tedy test nároků hry na výkon našich počítačů …