Strana 3 z 3
- Závěr a hodnocení aneb BIOWARE je mrtvé … ale žije!
Je nutné mít na paměti, že současné BIOWARE nemá s tím původním tvůrčím teamem stejného jména, který nám dal sérii Dragon Age a Mass Effect a jejich předchůdce, vůbec nic společného! Nikdo z hlavních a vlastně ani vedlejších tvůrců těch původních her, není dnes členem současného BIOWARE. Jde o kompletně odlišný team. Přesto se jim podařilo skvěle zkopírovat styl předchozího teamu a jejich her.
Dragon Age: The Veilguard bez přehánění kopíruje styl a scénář Mass Effect 2 a částečně i trojky. Herně jsou stejné. Osobně bych prostě řekl, že nové DA je prostě ME ve fantasy světě. A zjevně záměrně se nevymýšlelo nic nového. Problém je, že styl a scénář starých ME dnes působí poněkud zastarale. A faktem je, že ME2 a 3 nikdy nebyly moc dobré RPG hry. Dobré jsou kvůli příběhu a možnosti ho ovlivnit, co by klasické RPG jsou mizerné, protože máte minimální možnosti, pokud jde o „role play“, tedy styl vaší postavy, výbavy, soubojů atd. Stejně tak máte zde jasně definovaná herní rozhodnutí, která ovlivňují to, jak hra dopadne, ale ty volby jsou velmi přímočaré a musíte udělat konkrétní volby, abyste se dostaly k jednomu ze 3 závěrů. Pro nejlepší dobrý závěr musíte splnit potěšit všechny vedlejší frakce, splnit a potěšit všechny charaktery atd. Pak vám ve finální bitvě přijdou na pomoc. Nechybí samozřejmě tradiční „Bioware“ prvek ve stylu, že musíte rozhodnout, koho z vašich společníků pošlete v závěru, na jakou část mise, a tedy kdo umře. Nedělám si legraci, Dragon Age: The Veilguard naprosto do puntíku kopíruje scénář a styl Mass Effect 2 s prvky prvního a druhého dílu!
Pokud bych hodnotil tuhle hru jen podle závěrečných 25 hodin z celkových 50ti, klidně jí dám až 9/10. Není to dobré RPG, ale je to BIOWARE RPG s typickým skvělým příběhem, vedlejšími linkami, zajímavými postavami a jejich příběhy. Problém je těch prvních 25 hodin hry …
- První polovina Dragon Age: The Veilguard je příšerná!
Chápu negativní hodnocení a ohlasy, protože těch prvních zhruba 25 hodin, je opravdu mizerných. Všechny negativní vlastnosti tradičního designu BIOWARE RPG jsou tu zvýrazněny a k tomu přibylo neuvěřitelně nezvládnuté psaní. Fakt, že vaše postava říká něco jiného, než naznačuje text možností, ze kterých vybíráte, je tak ještě otravnější prvek. Tím spíše, že to, co si v prvních hodinách postavy vykládají, je samá vata. Kvalitativně to působí, jako když to psala AI. Je to nudné a o ničem. Nejhorší je ale ten styl prostředí map her, kdy jste vrženi do uzavřených koridorů, kde vidíte dveře a bariéry, které jsou viditelně umělé. Vidíte bedny, ale nemáte, jak se k nim dostat, takže často hodně času trávíte zkoumáním, jak se někam dostat, než to vzdáte, protože pochopíte, že to teď schválně nejde a musíte na něco počkat až se příběh posune a vrátit se sem zkusit to znovu. Celá struktura hlavně těch městských map je tak příšerná, pohyb na nich frustrující, archaický a prostě všechno špatně.
- Druhá polovina hry je ale klasická kvalita BIOWARE!
Jenže v polovině hry se něco stane. Já to hraji stylem, že nejdříve plním vedlejší linky, dokud je nevyčerpám, pak se posunu v hlavní příběhové, a tak dokola. BIOWARE své hry takhle strukturuje dlouhodobě a tohle je přesná kopie předchozích her a mají se tak hrát, příběhy a části hry pak do sebe zapadají. Prostě dojdete zhruba do poloviny hry (25 z 50 hodin), překážky začnou mizet, mapy a pohyb na nich dávat smysl, a především kvalita psaní se výrazně změní a zlepší. Příběhy i ty vedlejší jsou najednou o něčem a zajímavé. Zatímco prvních 25 hodin se nutíte hrát, v druhé polovině vás hra pohltí a připoutá. Všechny vedlejší linky jsou zajímavé, originální a hlavní linka taky začne dávat smysl. Prostě najednou hrajete úplně jinou hru, tradiční BIOWARE příběhové RPG se vším, co k tomu patří. Druhá polovina hry kvalitou nijak nezaostává za ME sérií.
Nikdy jsem nic podobného neviděl. Jako by první půlku hry ze stejných ingrediencí ve stejném stylu, dělal úplně někdo jiný, než tu druhou. Ten rozdíl a ten přelom je neuvěřitelně citelný a viditelný. Ano, pořád zůstávají negativa, která už ale měly i původní BIOWARE hry, tedy že ono to vlastně není moc dobré RPG. Speciálně dnes, kdy existuje BG3, jež posunulo žánr příběhových fantasy RPG na jinou úroveň a očekáváme tak tuhle kvalitu. Struktura tradičních BIOWARE RPG je jednoduše zastaralá. Tvůrci se snažili alespoň prohloubit trochu interakci postav mezi sebou, ovšem to je asi jediná věc, kde je cítit nějaká snaha o vylepšení celého konceptu. Jinak celé Dragon Age: The Veilguard je kopií Mass Effect 2 a částečně trojky a jejich struktury a stylu prakticky všeho. Jen v DA kulisách. A bohužel to tedy není moc dobré Dragon Age, kdy bere v potaz jen část událostí (a vašich rozhodnutí) v předchozím (už tak ne moc povedeném) dílu, většinu však ignoruje a některé věci dokonce nesmyslně předělává. Takže fandy DA série moc nepotěší. Což považuji za dost problém, kdy chápu snahu oslovit nové publikum, ovšem pokud je to za cenu obětování části toho starého, tak to jako produkt nemůže mít prostě úspěch. A taky nemá …
Dragon Age: The Veilguard určitě není tím, na co jsme čekali. Na druhou stranu, je to BIOWARE hra. Má stejný styl a všechno jako předchozí. Což je na jednu stranu dobře, zjevně má tak EA team, který je schopen vytvořit kvalitní hru v klasickém BIOWARE stylu. Na druhou stranu spousta toho dnes působí prostě archaicky a na špičková RPG a jejich mechaniky, jednoduše nemá.
Zde se to hodně projevuje hlavně v první polovině hry, která je hlavně kvůli designu scénáře a prostředí, opravdu špatná, doplněná o úděsné psaní a dialogy. Jenže v polovině hry se to najednou prudce zlomí. Prostředí se otevře, dostanete se do nových, psaní se masivně zlepší, dialogy a příběhy jsou poutavé a zajímavé. Ano, stále je zde jen „dojem volby“, ale tak to prostě v BIOWARE hrách, zejména ME sérii, vždy bylo. Pokud se vám líbil hlavně druhý Mass Effect, tak nemůžete The Veilguard vlastně nemít rádi, protože je to úplně stejná hra! Stejná struktura a mechanismy toho příběhu a hratelnosti obecně.
Není to však dobré RPG. A není to dobrý Dragon Age. Ale je to normální kvalitní příběhová BIOWARE hra, na kterou jsme z doby ME her zvyklí. A pokud bude nový Mass Effect dělat stejný team, který udělal druhou polovinu nového DA, tak se nebojím. Bude to solidní hra. Problém je prostě první polovina téhle hry, která je objektivně špatná. A většina hráčů nemá chuť, náladu a trpělivost obětovat a protrpět 25 hodin, aby se dostala k těm dobrým druhým 25 hodinám. Pokud tomu ale dáte šanci, tak budete asi stejně jako já překvapeni, jak moc „BIOWARE“ tahle hra je, i když s ní původní tvůrci toho jména, nemají nic společného.
Hodnocení hry:
První polovina hry (cca 25 hodin): 30%
Druhá polovina hry (cca 25 hodin): 90%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům
Hra odehrána na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D
- Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X670E
- Grafická karta: AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: Corsair DOMINATOR Platinum 2x32GB DDR5 6000MHz EXPO
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: Gigabyte AORUS FI32U (3840x2160 144Hz IPS)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|