Strana 1 z 3 … pokud vydržíte příšernou první polovinu, tak druhá je skvělá. A jak šlape na našich PC?
- Dragon Age: The Veilguard – TEST výkonu GPU, CPU
a RECENZE hry. Je to dobrá BIOWARE hra, pokud …
Nové Dragon Age bylo ve vývoji roky. A to v době, kdy slavné studio BIOWARE bylo samo v problémech a přerodu. Pryč jsou ale dávno všichni ti tvůrci a vývojáři, kteří dali světu KOTOR, původní Dragon Age a Mass Effect hry. Současné studio BIOWARE má s tím původním společný je ten název. Všichni vývojáři v něm, jsou jiní. A přesto se jim povedlo udělat dobrou BIOWARE hru, která má stejný styl i hratelnost jako předchozí hry studia … bohužel, nejspíše skončí jako neúspěch a nad budoucností studia jsou temné mraky. I když EA si pravděpodobně nemůže dovolit tohle studio zavřít, Dragon Age: The Veilguard pro něj téměř určitě skončí finanční ztrátou.
A mohou si za to sami. Kromě toho, že EA nezvládlo hru dobře prezentovat a marketingová kampaň byla doslova příšerná, samo nové BIOWARE sice dokázala skvěle zkopírovat styl a prvky starého studia a jeho her, ale nedokázalo je plně využít ani modernizovat. Výsledkem je, že první polovina hra je příšerná, zatímco ta druhá je skvělá, ale máte pocit, že už jste to někde viděli. Otázkou je, kolik hráčů dokáže vydržet těch prvních 25 hodin, aby si užilo těch povedených 25 hodin klasického BIOWARE.
A ne, Dragon Age: The Veilguard není „WOKE“. Tahle „kritika“ je vyloženě trapná a nesmyslná. Speciálně u fantasy RPG her obecně. Hlavně odvádí pozornost od skutečných problémů designu hry. Ano, jsou tu LGBT charaktery a prvky a můžete za ně tak i hrát. Ovšem to nedělá z téhle hry o nic víc „WOKE“ produkt, než předchozí BIOWARE hry 20+ let zpět, či prakticky všechny špičkové příběhové RPG hry, včetně nejlepší podobné hry posledních let jakou je BG3 apod. A u nich nikdo neřval, že jsou „WOKE“ apod. Ano, ve „fantasy (i mnohých sci-fi) role play game (alias RPG) hrách jsou různé rasy, různá pohlaví, různé barvy kůže a každý si tak může hrát a namíchat, co chce. A vždy tomu tak bylo! Nové Dragon Age není o nic víc „Woke“ než jiné fantasy RPG.
A pokud vám tzv. „woke“ ve smyslu existence konkrétně LGBT vadí, dobrou zprávou je, že jednak nemusíte tyhle hry hrát, anebo když chcete, tak můžete v nich udržovat perfektně heterosexuální vztahy, jak jen je libo. Je to totiž „RPG“ tedy „hraní si na roli“ a tvůrci vám dávají možnost si tuhle i ostatní podobné hry hrát, jak chcete. A vždy tomu tak bylo. Takže ne, Dragon Age: The Veilguard není „WOKE“! Jedna jeho vedlejší dějová linka jedné postavy hledající sama sebe, může některým připadat maximálně trochu „cringe“, ale dá se rychle přeskočit a není tak podstatná a rozhodně neovlivňuje a nedefinuje hru jako celek. Nové Dragon Age má totiž jiné skutečné problémy jako hra. A na ty se dnes podíváme, a hlavně si hru otestujeme na našich PC a grafických kartách i procesorech …
Na pokračování temné fantasy série Dragon Age jsme čekali hodně let. Dočkali jsme se. Není tím, co jsme čekali, není úplně dobré, ale špatné taky ne. Není to moc dobré RPG, ale to fakticky nebyl ani Mass Effect, v jehož struktuře a mechanismech se nové osazenstvo teamu BIOWARE nejvíce inspirovalo. Fakticky tvůrci zkopírovali mechaniky a celou strukturu druhého a třetího Mass Effect a splácli to dohromady. Scénář je identický, omezené RPG možnosti z hlediska volby povolání postavy, malé rozmanitosti zbraní a soubojů obecně také. Cílem je prostě shromáždit team mnoha vedlejších postav, pomoci jim s jejich „problémy“ a připravit se na finální bitvu. Ve hře můžete udělat rozhodnutí, která ovlivní, jak finální bitva dopadne, kdo přežije apod. V tomto ohledu je to doslova kopie hlavní mise druhého dílu Mass Effect s prvky scénáře třetího dílu. Hraje se to stejně …
Osobně bych řekl že nové Dragon Age je prostě Mass Effect 2 v Dragon Age kulisách, kdy má se stylem ME série více společného, než se stylem DA série. Ano, znamená to, že jde o méně RPG a více příběhovou akční hru s prvky RPG. Vaše rozhodnutí ovlivňující hru zde jsou, ale omezená, jasně definovaná a stejně jako u ME her musíte prostě udělat určitá rozhodnutí, abyste se dostali k nejlepšímu závěru a když uděláte něco jinak, máte horší závěr a když uděláte „špatná“ rozhodnutí, máte mizerný závěr. Je to velmi BIOWARE hra v tomto smyslu a prostě úplně stejná jako dělali hry dříve. Což může být problém, když BG3 ukázalo, jak se dá tradiční RPG fantasy udělat zajímavá, bohatá a nepředvídatelná, pokud jde o hráčská rozhodnutí. Nové DA proti BG3 působí prostě archaicky a jednoduše, ale je to stejný mechanický styl, jako moderní Bioware hry vždy byly …
S tím souvisí fakt, že nejde o nějak propracované RPG. Možnosti vytvoření postavy jsou sice bohaté co do vizuálu a podoby, ovšem co se povolání týká, máte jasně definované 3 možnosti a nelze je po celou hru změnit. Z toho pramení omezený arzenál zbraní, a tedy i variabilita a styl bojů, který je prostě stejný od prvního do poslední hodiny. Opět ale, úplně stejně minimalistický „RPG“ systém mají Mass Effect hry, jejichž strukturu a scénář nový DA doslova zkopíroval. Souboje jsou hlavní změnou v sérii DA, jsou více akčnější, méně variabilnější. Nejsou špatné, jsou jiné a bohužel se poměrně rychle okoukají. Až tedy na souboje s bosy, ty jsou zajímavé pořád. Máte sice velmi rozsáhlý strom schopností a vaši společníci mají své možnosti rozvoje, kdy kombinace těchto schopností úderu na protivníka zvyšuje výrazně poškození apod. Ovšem hlavní rozdíl/variabilita je jen v tom, že ty „výbuchy“ jsou buď červený, modrý nebo zelený. Tahle hra má podrobné statistiky postav, podrobný systém matematiky neustále propočítávající sílu, odolnosti apod., ale nic z toho nemusíte moc řešit.
Systém výbavy na to není moc dělaný. Hra obsahuje krásné oblečky, krásné meče, všechno má detailní statistiky, jenže každý předmět má specifické unikátní vlastnosti, posilující konkrétní vámi zvolený „obor“, tedy jestli budou výbuchy červené, modré nebo zelené. Takže ve volbě výbavy vlastně nemáte moc na výběr a prostě musíte si vzít to, co vám dá největší výhodu v boji vaší třídy postavy, protože na rozdíl od předchozích DA her, hrajete jen za tu vaší a nemůžete přepínat mezi charaktery. Ty mají pro vás jen podpůrnou roli, nebo můžete podporovat je. A protože nemůžete v průběhu hry změnit vaše povolání ani zbraně, hrajete prakticky od začátku s jednou výbavou, která se dá vylepšit buď u obchodníků nebo tím že najdete vyšší tier stejného prvku v truhlách. Prostě se odemkne další lepší vlastnosti stejného kusu meče, luku, brnění atd.
Problém je, že nad tím nemáte kontrolu. To co na vás vypadne z bedny (tedy který kus výbavy v inventáři se vám posune na vyšší tier) nemůžete ovlivnit, je to nahodilé. Stejně tak u obchodníků musíte odemknout hraním hry vyšší tiery a možnost si tu vyšší verzi daného kusu výbavy vůbec zakoupit. Naštěstí tvůrci měli dost rozumu, aby když už vás nutí používat konkrétní brnění, tak si můžete nastavit vzhled toho brnění jakéhokoliv z nalezených modelů, i když má jinak úplně jiné vlastnosti. Prostě váš meč, luk, brnění a helma mohou vypadat jinak, než vypadá ten konkrétní kus, který skutečně používáte. A platí to i pro vaše společníky. Tohle bylo dobré rozhodnutí. Z hlediska inventáře a vůbec funkčního ekonomického systému a vylepšování výbavy není tahle hra moc dobré RPG, je velmi základní, nepropracované a nic nikam neposouvá. Neurazí, ale výrazně nezaujme.
I styl hry, pokud jde o prostředí fakticky uzavřených koridorových map, které se postupně otevírají, není ničím nový. Opět perfektně kopíruje styl jak původních DA, tak Mass Effect. S jedním velkým rozdílem. Některé ty mapy oblastí jsou stejné od začátku do konce, ale na začátku nedávají smysl, protože narážíte na uměle zavřené dveře a bariéry, které se zpřístupní až v dalším průběhu hraní. Je to neuvěřitelně frustrující design, který zásadně kazí dojem z hraní prvních 25 hodin. Pak se totiž ty oblasti otevřou. Ale prvních 25 hodin často trávíte spousta času dumáním, jak se dostat za tu překážku k té bedně, kterou tam vidíte, abyste zjistili, že to prostě nejde, a musíte si počkat až se vám to v rámci příběhu otevře … strašný design. Přitom později, hlavně v druhé polovině hry, tvůrci přichází s kompletně novými mapami/oblastmi, které tenhle problém nemají …
Ale to není jediný problém hry, speciálně její první poloviny. Na začátku jste totiž vrženi do světa, kde nic moc nedává smysl a není zajímavý. Seznámí vás s postavami, o které se máte „starat“, ale dialogy s nimi jsou příšerné a banální. Většina rozsáhlých dialogů prvních 25 hodin působí, jak když je psalo „AI“ a mají obsah na úrovni „rozhovoru o počasí“. Nicméně v jeden okamžik se najednou všechno změní … kolem 25 - 30té hodiny hraní (z cca 50) najednou začnou být rozhovory zajímavé, psaní začne mít styl a úroveň, a vše dávat smysl. Příběhy začnou být zajímavé a mít hloubku a prostě to do sebe krásně zapadne. A najednou zjistíte, že vše má stejnou kvalitu a styl, jako předchozí populární BIOWARE hry. Výrazně se zlepší mapy a jejich struktura, i soubojový systém začne být dobrý. Je to jako by první polovinu hry dělal úplně jiný team, než tu druhou. Nikdy jsem nic podobně extrémního neviděl …
A jak hra šlape? Překvapivě jde o velmi dobře technicky udělanou hru …
|