Strana 2 z 3
- Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU
From Software má hry po technické stránce vždycky mizerné. Světlou výjimkou bylo SEKIRO, ale i to mělo mouchy. Pokud jde o DARK SOULS sérii, tak PC porty byly vždy totální tragédie, proti nim je ale ELDEN RING, který vychází na PC rovnou, výrazně lepší. Bohužel „být lepší než totální tragédie“, mnoho neznamená. Co by jedna z nejočekávanějších AAA her roku 2022, je technický stav PC verze ELDEN RING bez přehánění ostuda.
Hru pohání PhyreEngine, který je více než 10 let starý a přes snahu jej aktualizovat opatřit DX12 atd., jasně ukazuje své značné limity a stáří. Rozhodně nedokáže konkurovat vizuálem současným herním engine otevřených RPG, například podobně velkých UBISOFT her apod. prostředí hry sice vypadá velké, ale když se začnete dívat pořádně, zjistíte že těch detailů na scéně je velmi málo, textury mnoha věcí vypadají jak z PlayStation 3 a vůbec nasvícení scény, dynamické efekty atd. to všechno je hodně zastaralé a hodně zaostává za tím, na co jsme u současných AAA her a vůbec podobným velkých RPG, dnes zvyklí.
Graficky hra prostě nevypadá moc hezky a rozhodně ne moderně, ale to by nám až tak nevadilo, výtvarná stránka jí dodává rozhodně zajímavost. Bohužel chybí tady prostě atmosféra a ponoření se do hry. Nevtáhne tolik, jako jiné tituly. Velkým problémem je rozhodně ovládání a HUD. Jen pohyb v hlavním MENU hry na PC je ergonomický zločin a utrpení. Absence základních věcí jako ukazatelů úkolů, deníku úkolů a záznamu rozhovorů a rozumné mapy je pak velký problém. Také základní namapování některých tlačítek na klávesnici považuji za špatný vtip. Tvůrci z From Software asi poprvé v životě viděli herní klávesnici … naštěstí se to dá rychle přemapovat, i když tedy pohyb a ovládání menu je další „joke“.
Po technické stránce ale nejvíce zarazí fakt, že hra neběhá zrovna plynule téměř na ničem. Má totiž 60FPS lock!!! Takže pro nás hráče, kteří jsme zvyklí na hraní ve 120FPS+ na rychlých 120Hz+ monitorech, není tahle hra zrovna zážitkem. Zvyknout se na to dá, ale je to cesta do minulosti.
Pokud jde o doporučený HW dle tvůrců hry, nejsou požadavky závratné. Nicméně možnosti nastavení detailů jsou značně omezené a hra neobsahuje ani FSR či DLSS technologie. Vizuální rozdíl mezi maximálními a minimálními detaily také není velký. Z hlediska FPS je rozdíl mezi min/max zhruba jen 50%.
- Test výkonu grafických karet
Není příliš obvyklé dnes, aby vyšla očekáváná AAA hra zamčená na pouhých 60FPS. Testování je tím poněkud znehodnoceno. Ale přesto kolega pro vás protáhl testem všechny karty a CPU. A takhle to vypadá:
S FPS zamčenými na max. 60FPS není testování příliš zábavné. Téměř všechny současné karty totiž v 1080p tento limit běžně dosahují, výjimkou jsou dvě velmi staré mainstreamové karty, které jsou i minimálními požadavky, pokud snížíte u nich detaily na minimum, tak taky dají 60FPS v 1080p.
A jak to běhá ve vyšším rozlišení?
Většina současných výkonnějších karet má i ve 1440p dostatek výkonu na dosahování těch 60FPS, takže ani zde to není úplně zajímavé:
Ale pár karet pod 60FPS limitem už se najde :). Zde se ale také začne projevovat občasné zpomalování/trhání hry, i když je „dostatek“ FPS. To není problém ovladačů ani grafik, ale prostě technická vlastnost hry.
Pokud jde o 4K, tak i zde alespoň ty nejvýkonnější současné grafiky na těch 60FPS také dosáhnou. Ovšem slabší karty už ne.
Pokud se ptáte, zda jde nějak ten 60FPS lock obejít, tak odpověď je ano … tak trochu.
- Test grafického výkonu s deaktivovaným 60FPS limitem
Existuje způsob, jak mít více než 60FPS. Bohužel vyžaduje nástroj, který Anti Cheat hry může vyhodnotit jako cheat a zablokovat vás pro hraní hry online. Takže pokud jej chcete použít, musíte hru spouštět v offline režimu, a i tak je tu riziko. Bohužel pokud to tvůrci oficiálně nezpřístupní v menu, bude hraní ELDEN RING na více než 60FPS problém.
Nicméně udělali jsme alespoň pár rychlých testů se dvěma kartami, jak to vypadá s výkonem, pokud to tedy není striktně omezeno jen na těch „nuzných“ 60FPS. Jak vidíte alespoň na výkonnějších kartách by tedy hra dokázala běhat rychleji.
Vzhledem k té limitaci snímkové frekvence v základní hře je jasné, že i měření CPU výkonu bude silně negativně poznamenáno:
Hry obecně jsou mizerný ukazatel a měřič výkonu současných procesorů a tahle hra tomu dává korunu :). Hra nevyužívá příliš výkonu procesoru, dokáže efektivně použít jen 8 jader/vláken. U CPU s více jádry jsem si všiml jen nižšího přisekávání, ale rozdíl nebyl zase tak propastný.
Takže k závěru …
|