Je skutečně s podivem, že řada recenzí vůbec nezmiňuje nebo se vyhýbá tomu, že ELDEN RING zdaleka nemá jen dobré stránky. Tím spíše, že je toho hodně, co rozhodně není v pořádku a má daleko k dokonalosti. Rozhodně nesouhlasím s tím, že by tahle hra byla nějak radikálně odlišná od jiných velkých RPG. Fakt že nemá pořádný HUD a ukazatele úkolů, nebo příběhový deník, není známka radikálního přístupu a toho, že je hra jiná, ale jde o hloupý přístup a nedostatek.
Proč? Protože i ty velké „šablonovité“ RPG můžete hrát bez těch ukazatelů, stačí je vypnout. V Elden Ring je ovšem nemůžete ani zapnout. Což je problém pro ty z nás, kteří nemají hraní ELDEN RING jako půlroční povolání, a mají na práci i jiné věci, než hraní téhle hry a hrají ji tedy občas a nemají čas si pamatovat květnaté rozhovory s NPC, a jejich lokaci a kam přesně se má člověk vydat a co tam má dělat. Takže ne, absence ikonek a nápověd není radikální odlišný přístup hodný pochvaly, ale hloupost. Tím spíše, že ELDEN RING jede jinak podle stejné šablony, jako jiná současná velká RPG (včetně těch od Ubisoftu), jediný rozdíl je v tom HUD a výtvarné stránce! Tahle hra má prostě kempy, truhly, věže (zde chodící), skryté postavy atd. To samé, co mají „šablonovité RPG hry“ jen to nemá označeno ikonkami na mapě a je to udělané archaicky, to je jediný rozdíl!
Další věc, která mě rychle omrzela je ten synchronní i asynchronní multiplayer, kdy se můžete střetávat či spolupracovat s jinými lidmi na mapě. Bohužel rychle to začne být otravné, speciálně když vám nechávají vzkazy těsně u žebříků či přesně v místě „naskriptovaných“ překvapivých útoků nepřátel.
Nejhorší je ale technický stav hry, který je odfláknutý. Hra běhá na zastaralém herním engine, jehož možnosti jsou zjevně omezené a nedostatečné. Bohatá unikátní a variabilní výtvarná stránka to sice částečně maskuje, ale nezamaskuje prostě zastaralé efekty, nasvícení, omezené množství modelů, zastaralé nedetailní textury a celkově poněkud „prázdné“ a archaicky působící prostředí navrch se zastaralým ovládáním i v samotném menu, vše korunující absence jakéhokoliv rozumného HUD. Hra je navíc nepochopitelně na PC zamčena na 60FPS a neběhá skoro na ničem skutečně plynule, i když graficky vypadá o mnoho let starší než jako hra z roku 2022.
Závěr
Elden Ring je rozlohou a herní dobou velká poctivá RPG hra s důrazem na bohaté RPG mechaniky s detailními možnostmi tvorby postavy a stylu hraní. Bohužel vyladění mnoha věcí je dost mizerné, kdy jsou zde viditelně některé schopnosti a zaměření výrazně silnější než jiné. Speciálně udělat slušného střelce je zde dost obtíž, za to udělat naprosto OP čaroděje, který smázne velkého draka za 10s, je překvapivě „snadné“. Navíc nemusíte nikdy bojovat sami. Kouzla přivolávající nejrůznější asistenty jsou překvapivě silná a AI nepřátel je značně omezená. ELDEN RING je tak určitě zdaleka nejjednodušší hra ve stylu DARK SOULS. Dokáže frustrovat a dát zabrat vlastně jen těm, kdo ji hrají vyloženě špatně :).
Osobně hraji všechny podobné velké RPG v otevřeném stylu a světě tak, že jdu po vedlejších úkolech, než se pustím do hlavních. A to je v této hře klíčové k tomu, abyste se stali rychle OP a levelovali nacházeli tajemství a výbavu, která bude znamenat, že až se pustíte do hlavního příběhu a bossů, tak je sfouknete jako svíčku. S tím problém nemám. Bohužel tahle hra mě frustruje absencí rozumného HUD, nápověd a ukazatelů. Chápu, že některým se to tak líbí, ale o to přeci nejde. Skoro všechny moderní RPG tohoto typu mají možnost ty nápovědy a ukazatele vypnout, tahle ale nemá možnost je ani zapnout. A to je objektivně špatný design. Speciálně vzhledem k množství květnatých dialogů (monologů), kdy na jejich doslovném pochopení záleží, abyste vůbec věděli, kam se vydat.
Příběhová RPG v otevřeném světě je můj nejoblíbenější žánr her, ELDEN RING mě ale dost zklamal. Absence základních věcí jako sledování úkolů a ukazatele, rozumné mapy a zastaralejší grafiky s omezením na 60FPS, dělají tuhle hru prostě ne tak záživnou a pohlcující. Velikost a rozloha je fajn, stejně jako RPG mechaniky, ale obtížnost hry je značně nevyvážená, speciálně pokud hrajete jako já, tak začne být hra rychle překvapivě snadná. A soubojový systém se také rychle ohraje, protože začnete dělat to samé, kdy jednoduše některé věci, speciálně kouzla, jsou výrazně lepší než všechno ostatní. Hra jinak jede podle stejné šablony, jako všechna velká moderní RPG v otevřeném světě, jen se to snaží maskovat zbytečnou absencí HUD a vysvětlivek. Ozvučení hry je podprůměrné a vůbec filmové sekvence ani náhodou audiovizuálně nekonkurují jiným příběhovým velkým RPG hrám.
Vůbec příběhové linie jsou trochu nevyvážené, některé vedlejší rozvětvenější questy jsou zajímavější než hlavní příběh, který bohužel moc nezaujme a nezůstane v paměti. Ale hra alespoň na hodně dlouho zabaví, kdy 60 až 80 hodin považujeme za takové minimum. Celkově ELDEN RING není rozhodně hra 10/10 a každý kdo tuhle známku udílí, znevažuje hodnotu toho ocenění a hlavně znevažuje hry, které si taková hodnocená skutečně zaslouží. Ano, má skvělou a velmi osobitou výtvarnou stránku, kde design monster je 10/10, bohužel všechno ostatní není objevné, řada věcí je vyloženě podprůměrná a totální výsměch je technické zpracování hry, design ovládání na PC a absence HUD a základních prvků. Herně jde o vysoce nadprůměrně rozlehlou hru ve stylu lehce nadprůměrné mlátičky (SEKIRO ale bylo lepší) s průměrným příběhem (neutkví v paměti jako Mass Effect, Witcher apod.), graficky a technicky je silně zastaralá jen s nadprůměrnou osobitou výtvarnou stránkou, ale jinak hra neodpovídající technicky roku vydání 2022.
Rozhodně není celkovými kvalitami nikde poblíž her jako Mass Effect trilogie, Fallout 4 nebo NW, ani SKYRIM natož Witcher 3. Objektivně si tahle hra v současném stavu zaslouží maximálně 77% a to pro fandy žánru jako jsem já. Pokud nejste fanda žánru, asi vás rychle omrzí vzhledem k absenci HUB a dalších věcí, a nutnosti skvěle umět cizí jazyk atd. Pokud tvůrci dodělají rozumný HUB a rozhraní, přepracují ovládání na PC a hlavně dodělají technickou stránku a optimalizaci, pak si zaslouží mít přes 8/10. Ale dávat tomu absolutní 10/10 známku? To by mělo být trestné, je to nefér vůči hrám a tvůrcům, které si to opravdu zaslouží. V rámci FROM SOFTWARE her je i jejich SEKIRO lepší hrou než ELDEN RING v mnoha směrech. Tohle není určitě špatná hra, je dobrá, ale v současném stavu speciálně na PC nikoliv skvělá, natož aby se svým často až úsměvně archaickým zpracováním redefinovala a posunula někam dál žánr velkých RPG v otevřeném světě …
Hodnocení Elden Ring:77%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
Hra odehrána na sestavě:
Procesor: AMD RYZEN 9 5950X (16jader/32vláken)
Základní deska: ASUS ROG CrossHair X570 HERO Wi-Fi
Koukal jsem na nějaký gameplaye a nudilo mě to. Graficky dost nic moc a i když výtvarně některý pasáže nádherný, tak celkově mě to přijde jednotvárný, šedivožlutý. Takovej Witcher 3 mě přijde i dnes o hodně hezčí s ještě krásnějšími lokacemi. S těma hodnoceníma se doslova posrali. To není normální fakt tohle. Ale to je prostě dnešní svět, nic není normální, natož spravědlivě hodnocený. Zas dobrý že vim, že i když jsem to chtěl zkusit, tak to s radostí oželim a zahraju si radši klidně znovu Skyrim, Witchera a nebo AC Odyssey, který se mi graficky a zasazením do starověkého Řecka hodně líbilo.
Ta hra vypadá zvláštně, zašedle a depresivně. Monstra tvořil asi někdo kdo si dal nějaký dobrý matroš. Zabít draka osekáváním kotníků, mno zajímavé. Ale asi to jinak nejde. Proč nemáte v testech novou mainstream NV kartu RTX3050? Vidím jenom mainstream kartu od AMD RX6500XT. No a ten FPS lock je fakt trapný. Pro tuhle hru nejsem ta správná cílová skupina.
S hodnocením 77% nesouhlasím.. ta hra je rozhodně lepší než jakejkoliv copy paste titul co udělal třeba Ubisoft a lepší otevřenej svět sem nehrál za poslední roky..
Horizon i god of war na to taky nemají..
Na té hře mě sere věc jediná a to je optimalizace..
S vypnutým SAM mám na 6800xt a 3800xt problém ve 4k a ultra detaily udržet 60fps.. mám poklesy i na 40fps a nejčastěji při průchodu světem mě to lítá mezi 50-60 fps ä at to nastavím jakkoliv aji když snižim detaily na minimum pořád mě fps lítaj stejně a nejsem sám i v okolí slyším to samý..
Za mě je to pořád hra tak 80% , kdyby nebyl technickej stav špatnej , tak i 9z10 a sem zvědavej jestli to nějak opraví (snad) a s obtížností souhlasim když člověk projde vše , tak je hra o dost jednodušší
Hodnocení her od From software mi připadá asi tak stejně objektivní jako u her od Nintenda...Jako, je to s prominutím sračka ale kam jinam půjdete pro další Souls/Pokemon ? k Ubisoftu ??
...tohle je prostě další dávka pro "závisláky" na Darksouls a od nich taky padají ty ultimátní hodnocení.
Hrozně se mi líbí, jak člověk věnuje hře 100 hodin, aby pak řekl "no nic moc". Já když hraju "nic moc" hru, po 2 hodinách přestane bavit. Tady mám nahráno cca 80 hodin, jsem tak v půlce, protože si to vše užívám, procházím, objevuji.
@buzuluq: strašná konzoloidní neoptimalizovaná jebka.... - Ano, je to neoptimalizované, na mé 3070 a 1440p rozlišení mi to občas spadne na 55 fps, což není nejhorší, ten stuttering na otevřených a některých vnitřních lokacích ale štve podstatně víc. SteamDeck to vyřešil svým vlastním načítáním shaderů, tak nás snad čeká nějaký update, který by to vyřešil.
@FerrariF50: vyblité barvy -> na začátku ano. Pak poison lokace nic moc. Ale jsou tam i lokace, kde mi oči vypadávaj z důlku, jako by to dělal někdo úplně jiný. Witcher měl živější svět. O tom žádná. Ale tento je takový "svůj".
@Nakadah: Hra má vypadat zvláštně a depresivně. Nemusela by vypadat zašedle, pravda.
Má to své mouchy, ale před Elden Ringem jsem hrál God of War a ten mě bavil dost. Když to však srovnám, Elden mě baví 5x víc. Absolutně nenudí. Pořád jsem v napětí, pořád je kam chodit. Baví jen tak chodit. U GoW jsem si říkal "ach jo, musím tam a tam".
U Witchera jsem si zas užíval neskutečně příběh, když však došlo na boj, bylo to vždy to stejné. Neříkám špatné, ale nonstop stejné... Už jsem byl naučený, co udělat, abych vždy přežil. Hrál jsem na nejtěžší obtížnost, kdy je nutnost používat lektvary. U Eldenu je to gameplay, který mě naplňuje jak u žádné jiné hry. Oproti DS1-3 tam zdokonalili prakticky vše. Pořád zkouším nové věci, zbraně, kouzla, taktiky, summony, je to pecka.
Hodnocení bych dal tak 9/10.
Grafiku fakt mohli zlepšit. I když hraju na HDR OLED televizi a některé lokace jsou dechberoucí, ty venkovní v přírodě jsou prostě fádní a o ničem. A ta optimalizace, joj, doufám v nějaký patch.
Pokud tě ER baví 5x víc než GOW, tak absolutně nechápu, proč takovou hru jako GOW hraješ. Kdyby mě nějaká hra bavila 5x míň než hra co mě baví, tak bych ji v životě nehrál. Hrál jsem GOW, bavilo mě to hodně a dejmě tomu, že Horizon ZD mě bavilo za poslední roky nejvíc, tak maximálně 1,5x víc, nevim přesně. Ale 5x víc to je nesmysl ne ? :-D Jako GOW tě bavil dost a dost je u tebe dejme tomu 10 bodů a ER tě baví teda na 50 bodů asi :-D A možná že člověk by měl hodnotit hru minimálně sám pro sebe jenom podle toho jak ho snad baví ne ? Takže by si dal GOW vlastně hodnocení 2/10 a ER 10/10.
??? Hodnocení a recenzování hry má pramálo společného s tím, jak moc ji hraji a jak moc mě baví, zábavnost je jen jedno z mnoha hledisek, na základě kterých se hra hodnotí ...
Mě třeba baví i Fallout 76 a je to mizerná hra a podle toho jsem ji ohodnotil ....
Podíval jsem se na trailer a můj verdikt je, že je to kravina, co bych ani nehrál...
Jinak k tomu hodnocení, 10/10 by neměla nikdy dostat ani ta nejlepší hra, to by mělo být nedosažitelné hodnocení. Totálně suprová hra by měla být 9/10. Nebo 9,6/10, pokud by to bylo na desetiny. Protože co pak dáte opravdové špičce?
Věc názoru, ale každopádně se hodnocením 10/10 nedivím. Tyhle hry nejsou můj šálek kávy, jsou na mě příliš obtížné. Ovšem co se týká designu, tak je to nepřekonatelný. Žádná z her jako je W3, F4, ME nebo Skyrim se vůbec nechytá. Je to jinej level. From software je mnohem vynalézavější, mají víc fantazie, atmosféry, někdy je to až velkolepý. Podle mě stačí zahrát si Dark souls remastered a je jasný o čem to je. Nikde se nic takového nevidí. Je to oprávněná sláva a ti co jsou slepí, jak by to mohli vidět, když nevidí? Pokud se domníváte, že vidíte očima, tak se mýlíte.
ja jsem čekal mnohem víc moje prvotní dojmy docela zklamaní ano nemam noc nahrane ale ten lock na 60 fps a uplně dementně vymyšleny coop system a co se tyče klávesnice bych ty vyvojaře nakopal do prdele !!! za me totalni odpad z coopu jsem uplně nasraný je slabe slovo když se smíříte s tím ze se pořadně nehealnete nesednete k ohni ani nevyvolate koně a dáte si ten dementně vymyšleny coop začne vas otravovat nejaky přefarmeny idiotek ja osobně lepe bych to lepe nevystihnul ale souhlasím konzoloidní neoptimalizovaná jebka!!!!!
hmm nevím, optimalizace možná kulhá, ale mě to nějak nevadí. To že tě hra nevede za ručičku na což jsou dnešní děti zvyklé mě náhodou baví. Mám nahráno 160 hodin a je to fajn. Některé boss fighty jsou trošku těžší některé až příliš lehké. Ale pořád se tam vracím. BTW hraju na PC , na konzoli si to nedokážu představit.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!