Strana 2 z 3
- Test výkonu a technické zpracování hry
Hra stále používá stařičký Codemasters EGO engine, což je modifikovaný NEON engine, používaný už u původních Colin McRAE. Codemasters jej sice pravidelně lehce aktualizuje a technicky ladí, nicméně na některých prvcích už je znát jeho stáří i omezení, které má. Hra bohužel používá jen DirectX 11.
Obsahuje samozřejmě denní, noční režim, a také efekty počasí, kdy hlavně déšť vypadá velmi dobře. Celkově jde však jen o lehce modifikovanou verzi F1 2016 s drobnými úpravami v optimalizaci, kdy velkého zlepšení výkonu se dočkali majitelé GTX grafik.
A jak hra vůbec šlape?
- TEST výkonu grafických karet
Hra nevyužívá žádných aktuálních DirectX12/API Vulkan technologií, takže optimalizace pro moderní grafické karty a vlastně i vícejádrové procesory kulhá na všechny nohy. Nicméně hra zase není tak náročná, abyste si ji nezahráli v podstatě na čemkoliv. Ano, na plné detaily potřebujete slušnou kartu k plynulosti, ale vypnout toho lze v nastavení hodně. A tak je na nízké detaily hra hratelná i na integrované mobilní grafické kartě. Nicméně v našem případě testujeme v maximálních detailech:
Zatímco u F1 2016 porážely celkem výrazně AMD Radeon grafiky konkurenční NVIDIA, v F1 2017 je z nějakého důvodu výkon GTX karet o dost lepší, zatímco nárůst výkonu u Radeon je proti F1 2016 minimální. Faktem je, že AMD nevydalo optimalizační ovladače pro tuto hru. Zatím. Ve 4K rozlišení už si u většina karet budete muset hodně ubrat na detailech. Výjimkou je GTX 1080 Ti, ta to i tady dává bez potíží na 60FPS+ na stále plné detaily. Pokud si lehce uberete, tak na vysoké detaily si plynule zahrajete bez potíží ve 4K rozlišení i na GTX 1080 nebo RX VEGA kartách.
Bohužel hra je mizerně optimalizovaná na procesory. Efektivně využívá jen 4 jádra či 4 vlákna. Silnější procesory s více jádry a vlákny nemají fakticky žádný znatelný přínos, kromě toho, pokud máte na pozadí ještě další aplikace. Celkem vzato ale hra sedí RYZEN i Intel procesorům velmi dobře a žádné velké rozdíly mezi nimi nejsou, ani s poměrně výkonnou GTX 1080 v nízkém 1920x1080 rozlišení. Ve vyšších rozlišeních už procesory omezením nejsou, protože výkon omezuje výkon grafické karty.
Snad jen za pozornost stojí, o jak výrazně jsou RYZEN procesory lepší než FX staré čipy. Obecně platí, že jakýkoliv slušný současný 4jádrový procesor RYZEN, či CORE má výkonu na tuto hru dost a dost. Více než 4jádra/8vláken hra neumí efektivně využít, těží když tak hlavně z taktu na 4 jádra, ale vícejádrové CPU mají výhodu v dalším dostupném výkonu pro další aplikace v pozadí, takže pokud toho máte zapnuto více, budou mít ve výsledku lepší výkonu i na nižším taktu.
- Technické zpravování – jízdní model, ovládání a AI
Jak jsem řekl, klíčovou vlastností závodní hry je jízdní model, ovládání a také AI soupeřů. Ve všech těchto ohledech představuje F1 2017 naprostou špičku závodních her. Díky široké škále možností nastavení obtížnosti, včetně jízdního modelu, si užije opravdu každý. Dokonce i na klávesnici, nebo s gamepadem apod. Hra nicméně vyniká až na volantu, kde si můžete s maximální nastavení obtížnosti jízdního modelu užít typický Codemasters styl. Tedy ne 100% realistický, ale 90%, plně uvěřitelný a hlavně po čertech zábavný model. Tvůrci mají skvěle zvládnuty simulace opotřebení pneumatik, změny počasí atd. Po stránce jízdního modelu a ovládání nemám, co bych vytkl.
Po stránce AI … inu tady jsou stále mezery. Sice se tvůrci snaží snad u každého dílu něco zlepšit, ale přijde mě, že je to pořád stejná šablona. Tedy velmi jasně definované chování na určitý stupeň nastavení, kdy na všechny nižší obtížnosti je AI pitomá a snadná, na dvě vyšší pak zase extrémně těžká až bych řekl okatě přehnaně počítačová. Na vyšší obtížnost jsou totiž soupeři velmi agresivní, na některých tratích až nereálně v určitých pasážích rychlí. Anebo zase pro ně neplatí pravidla, za která vy dostáváte varování a postihy. Problém je také s modrými vlajkami, které často ignorují. Zkrátka AI sice ujde, ale má tam jasné mezery.
Stejně tak fyzikální model zničitelnosti vozů i prostředí je poněkud omezený, nedetailní a nerealistický (vzhledem k následkům v určitých rychlostech) a nezdá se mi, že by na něm tvůrci nějak výrazně zapracovali. Nejspíše je to dáno omezenými možnostmi starého herního engine. Nicméně plná simulace poškození tu je, samozřejmě s následky pro jízdní model i vaši účast v závodě a při závodění je tedy funkčnost v pořádku. Jen prostě vizuálně nevypadá, jak by dnes mělo a mohlo a zejména není znatelný nějaký vývoj proti starším dílům a hrám od Codemasters obecně. Přitom zrovna tady by se dalo vylepšit hodně.
Takže k závěrům …
|