Strana 3 z 3
- Technické zpracování a závěr
FarCry 2 funguje na enginu Dunia, což je upravený engine z jedné hry kterou již ubisoft před nějakým časem vydal. Tento Engin byl obrovsky překopán a je to na něm znát. Grafická stránka je i na dnešní poměry velice dobrá a srovnání s Unreal Enginem 3.0 a nebo s Cry Enginem 2.0 snese a obstojí.
Textury jsou poměrně kvalitní a ostré a na hře je to znát. Vodní hladina je překrásná a nebál bych se říci, že je udělaná snad i lépe než v Crysis. Stíny jsou překrásné a i když nepodporují soft shadows, tak to na nich není téměř znát. Stíny a HDR efekty se v této hře vyvedly na jedničku. Všemožné odlesky, jak na vodní hladině, tak na různých površích předmětů působí vyloženě bombasticky a to dělá tak skvělý celkový dojem o hře. Nesmím také zapomenout se zmínit o plynulých přechodech mezi dnem a nocí, nebo o obloze, když je zatažená nebo krásně rozsluněná bez jediného mráčku, vše má svůj vliv na herní podmínky a je to krása. Střídání počasí a denní doby skvěle odvedeno a dokonce i uvěřitelně se střídá vůči realitě a hernímu času. Je fajn, že změnu denní doby můžete využít ve svůj prospěch. Stromy, tráva, keře se v silném větru ohýbají dle směru, kam vítr fouká. Ustřelenou větev je silný vítr schopen odfouknout kamsi až do dáli. Prostě herní prostředí působí celkově skvěle a uvěřitelně. Škoda jen, že autoři do hry nezakomponovali lvy a krokodýly, bylo mi po nich poměrně smutno. Představte si, že jdete náhle savanou a z ničeho nic se na vás vyřítí smečka lvů. Takové chvíle mi na této hry docela chyběly a je to škoda, že je zde autoři nedali, jednalo by se o velice chytlavou a atmosféricky utvrzující složku do hry. Grafickou stránku už máme za sebou a dokonce jsme probrali i z části animace, na kterých si nechali autoři velice záležet. A co fyzika?
Fyzika je na tom skvěle a směle může soupeřit s fyzikálním enginem z Crysis. Po vybuchnutí granátu začne všude kolem vás poletovat listí. Větve od stromů se dají ustřelit, a jak by smet menší křoviny. Chatrče se dají poměrně obstojně zdecimovat buď ohněm, nebo výbušninami. Bomby s plynem po zásahu začnou poletovat po okolí a zapálí vše, co jim stojí v cestě. Dřevěné ploty se dají velice lehce zbořit. Mosty se dají docela slušně poničit při nárazu s dobře rozjetým autem. Vlastnosti ohně a jeho hoření jsou také skvěle odvedeny a krom ukázky možností Unreal Enginu 3.0 (kde to, co bylo předváděno, zatím nebylo v žádné hře naplno zakomponováno v takové úrovni), jsem nikde neviděl tak dobré fyzikální vlastnosti při hoření. Hra využívá dnes nejrozšířenějšího fyzikálního engine HAVOK.
To by bylo tak vše ke grafice a fyzice hry. Ale jak určitě vidíte na všech těch obrázcích ze hry, tak hra vypadá velice překrásně a určitě se vám vkládá do hlavy myšlenka, jak silný počítač potřebujete k pohodlnému hraní této báječné hry? Na to, aby jste jí rozjeli na nejnižší detaily, by vám měla stačit grafická karta řady GF 7600GS, 2GB operační paměti a procesor na frekvenci 2,0GHz samozřejmě se dvěma jádry. Abyste si hru vychutnali v maximálních detailech si připravte procesor na frekvenci alespoň 2,5GHz se dvěma nebo lépe čtyřmi jádry, 4GB operační paměti a ATI Radeon HD 4870 nebo Nvidia Geforce GTX 280. Jak si vedou jednotlivé grafické karty, se můžete podívat třeba v našem testu, kde jsme již několik grafických modelů otestovali.
- Závěrečné hodnocení by Budy
FarCry 2 je otevřený svět, ve kterém můžete dělat, co se vám zlíbí. Je libo jít na lov divoké zvěře, a nebo jít jen tak žoldákům nakopávat zadky bez řádného důvodu? Vše je jen na vás. Herní prostředí je tak dobře interaktivní a rozlehlé, že nic vám není zakázáno. Účel této hry je jediný-zábava a to plní dokonale. Ať už se vydáte do kterékoliv části herního světa, vždy narazíte na něco zajímavého.
Velice mě potěšila celková herní doba, která se pohybovala u mě okolo 50 hodin čistého herního času při splnění všech vedlejších úkolů, co vám zadali přátelé. To je na střílečku velice pěkné číslo. V plnění úkolů máte volnost a je jen na vás, jak zadaný úkol splníte. Půjdete stylem Ramba a s plamenometem v ruce a AK-47 na zádech vyvraždíte pevnost? Anebo pěkně v pohodlí si lehnete do trávy se čiperkou, a počkáte až váš cíl se ukáže v optice, a pak pěkně s pouze jediným vystřeleným nábojem budete mít misi hotovou? Je to čistě na vás. Zbrojní arzenál je velice rozsáhlý a vybere si zde každý. Na místo pistole můžete nést granátomet M-79 nebo několik druhů pistolí a nebo samopal UZi či Ingram. Jako primární zbraň můžete mít spoustu samopalů a nebo sniperskou pušku, a nebo některou ze tří druhů brokovnic. A jako druhou primární zbraň můžete mít třeba i mohutný minomet s devastujícím účinkem na velké vzdálenosti.
Hra vám dá několik voleb během hraní, na čí stranu se připojíte. Ale že by to mělo nějaký následek na konec hry, bych neřekl. Ostatně, že by tato hra měla až tak nějak povedený konec, se nedá říct. Tak trapný a defakto i nudný konec jsem snad u žádné hry neviděl. Zkrátka a dobře velice obyčejná animovaná scéna. Jedna fotka a závěrečný debrifing o situaci v Africe není to, po čem by hráč toužil jako odměně po dohrání takhle zdlouhavé hry. Ale i tohle se dá překousnout a v samotném srdci FarCry 2 se skrývá velice výborná hra, na které se dá zpozorovat, že autoři se u ní snažili a chtěli, aby to byl kvalitní titul, což je. Mé hodnocení je 90% se zavřenýma očima, ale to jen kvůli tomu, že jsem zatím neměl tu čest s Falloutem 3.
Já už jsem naneštěstí pro FarCry 2 tu čest s Fallout 3 měl. Bez nějakého velkého rozmýšlení řeknu narovinu, že FarCry 2 zdaleka nenaplnilo očekávání. Nepochybuji o tom, že Ubisoft se snažil odvést kvalitní práci, což se mu tradičně po technologické stránce podařilo. Opět ale zklamává po stránce hratelnosti, příběhu a vůbec atmosféry a motivace hrát dál. To se Ubisoftu nestalo poprvé. FarCry 2 zcela určitě nevyrovná původnímu FarCry po stránce hratelnosti a také v dalších ohledech. Například nevalná je inteligence nepřátel, nemluvě o nelogickém chování a jejich opětovnému objevování. Nutno říci, že ani zpracování prostředí, ačkoliv je špičkové, dnes nějak nevyráží dech, jako tomu bylo u prvního dílu. Úkoly jsou nudné a rychle se omrzí, protože se neustále opakují. Příběh hry je velmi slabý a závěr hry je vyloženě nepovedený.
Chválit tradičně můžeme jen technické zpracování, prvky přírody, i když zdaleka ne dokonalé, změny dne a noci stejně jako počasí. Bohužel celková atmosféra a zábavnost hry se zdaleka nevyrovná STALKERU nebo FALLOUT3. A to je dnes velice důležitá součást hry. FarCry2 je pro mě zklamáním, stejně jako Assasin´s Creed, který stejně jako FarCry2 měl skvělé zpracování, ale po stránce hratelnosti byl za hodinu vyloženě nudný. FarCry2 je jen o něco zábavnější, ale na 90% hodnocení letos v konkurenci Fallout3, STALKERU Clear Sky, Mass Effect nebo blížícího se GTA4, skutečně nemá sebemenší nárok. FarCry2 je relativně tuctová hra, a není ani moc originální vzpomenu-li si na budgetový Bowling Point, který vlastně celý koncept FarCry2 už dávno představil a jediné v čem se tyto dvě hry liší je, technické zpracování, kde FarCry2 je jednoznačně technicky profesionálně odvedená záležitost vyladěna k dokonalosti.
Celkově dávám s přivřenýma očima 75% (kdybych hodnotil hru bez ohledu na technické zpacování, tak FarCry2 nedostane víc než 30%). Navíc to vzhledem ke konkurenci skutečně není a možná autoři měli zůstat u původního čistě akčního konceptu hry a příběhu s genetickými mutacemi. FarCry2 zůstává ve stínu původního FarCry ...
|