Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU a CPU – technické zpracování hry
Forza Horizon 5 samozřejmě používá stejný herní engine jako předchozí díl a jako jiné hry od Microsoftu. Tzv. FORZATECH je ostatně jeden z nejlépe vypadajících současných herních základů. Pokud se vám zdá, že v některých aspektech hra vypadá skoro jako realita, není to zdání. Hra používá technologii photogrammetry, kdy převádí do herního engine velmi věrně 3D objekty nasnímané v reálném světě.
Tohle je zkrátka jedna z her nejlépe reprezentující fotorealistický styl. Samozřejmě technicky využívá nejnovější technologie jako Direct X12, HDR a také umí raytracing atd. U nového dílu bylo zapracováno právě na částicových efektech a nasvícení, kdy nový díl strká předchůdce v těchto ohledech do kapsy rozdílem třídy.
Pokud jde o nároky na HW, na plné detaily se vším všudy jsou nároky velké.
Ale osobně vám třeba vlastně moc nedoporučuji hrát to na EXTREME nastavení, na kterém testujeme (abychom otestovali sílu grafik). Úplně stačí „střední“ nastavení HIGH, protože vizuální rozdíly jsou v běhu docela malé, zato nárůst FPS může být až dvojnásobek:
Najednou tak zjistíte, že hra je výborně optimalizovaná a se starou nesmrtelnou Radeon RX 580 8GB si v pohodě zahrajete i ve 1440p, s Radeon RX 5700 XT i ve 4K naprosto bez potíží. Samozřejmě EXTREME nastavení, které nádherně vyhladí pohyb, nabízí maximální kvality nasvícení, efektů apod. je náročnější. Jak moc?
- Test výkonu 1080p (1920x1080)
Na stále nejrozšířenější rozlišení vám i na ETREME nastavení stačí v pohodě starší generace grafik pro plnou hratelnost.
Samozřejmě pokud budete chtít využít třeba 120/144Hz panelů s odpovídajícím počtem FPS, potřebujete silnější grafiky, ale nemusíte mít vyloženě to nejlepší:
- Test výkonu 1440p (2560x1440)
V dnes stále populárnějším rozlišení už na 60FPS potřebujete grafiku alespoň současného mainstreamu. Pokud snížíte detaily, stačí vám ale i minulé generace. Takže skvělá optimalizace.
Samozřejmě ne EXTEME nastavení si to žádá špičku, pokud chcete mít třeba 120FPS/Hz.
- Test výkonu 4K (3840x2160)
Pokud chcete hrát tzv. na plné kule v nejvyšším 4K rozlišení, tak na těch 60FPS+ budete potřebovat vyšší mainstream, tedy Radeon RX 6800 a lepší.
Ovšem jak jsem řekl, pokus snížíte nastavení na HIGH, zjistíte, že máte o cca 70% FPS více, a najednou tak ve 4K můžete hrát na 120FPS s kartou typu RX 6800 apod. Na 60FPS ve 4K vám pak stačí i mainstream minulé generace. Zkrátka vzhledem k tomu, jak dobře tahle hra vizuálně vypadá, je výborně optimalizovaná. Alespoň pokud jde o využití grafických karet. Pokud jde o procesory, tady je to horší.
Drtivá většina z vás bude limitována vždy výkonem GPU nikoliv grafické karty. Hra zde využívá totiž maximálně 16vláken, ovšem jen 8 jader skutečně plně. Takže opravdu výkonné procesory nemají žádnou možnost zde svůj skutečný výkon ukázat:
Zkrátka cokoliv moderního, co má alespoň těch 8jader poskytuje špičkový výkon a nebude vás brzdit. Ve vyšších rozlišeních jsme pak vždy limitováni výkonem grafiky, takže tam není mezi moderními CPU se 6+jádry/12+vlákny prostě u této hry žádný poznatelný rozdíl. Klasicky tedy platí, že pokud vás zajímavá výkon procesoru, v současných hrách jako je i tahle, ho nezjistíte, protože hry prostě využívají jen 8jader a částečně 16vláken, cokoliv více prostě nehraje moc roli pro samotnou hru. Samozřejmě pokud máte nějaké další aplikace v pozadí, tam už to hrát roli bude.
Hra celkově běhá velmi dobře, narazil jsem na minimum problémů, je stabilní atd. Potěší samozřejmě plná podpora volantů, na mém LOGITECH G25 všechno šlape bez nejmenších potíží. Nastavení jsou solidní a podpora ostatních modelů různých značek je také široká. Velkého zlepšení se proti minulému dílu dočkal zvuk, a to na všech levelech. Výhrady mám nicméně k UI menu hry a některých věcí kolem. Stejně tak na největší problém předchozí dílu se bohužel nesáhlo.
Ale o tom až v závěru …
|