Strana 2 z 3
- Technické zpracování hry – TEST výkonu GPU a CPU
Po technické stránce je druhý díl výrazně odlišný proti tomu prvnímu. Novinka totiž používá moderní Unreal Engine 5 a samozřejmě tedy vypadá naprosto úžasně. Extrémně detailní grafika, vynikající efekty (nativní RayTracing nasvícení) a hlavně skvěle fungující mechaniky. Je to výborně vypadající hra a to i na nízké nastavení detailů.
UE5 engine má však svůj jasně rozpoznatelný styl, kdy bohužel prakticky všechny UE5 hry si tak jsou trochu vizuálně podobné, ale samozřejmě tvůrci se snaží své hry stylizovat výtvarně. U FrostPunk 2 je ta stylizace znát, ovšem první díl byl rozhodně originálnější, co se týká vzhledu a všeho.
Nicméně druhý díl vypadá graficky masivně lépe, ale také je zaměřený na strategii ve větším měřítku, než mikromanagement a rozlohou menší prostředí prvního dílu. Takže se tyhle dvě hry na různých herních základech s odlišným herním stylem, vlastně těžko porovnávají. Sázka na UE5 je však dnes ze strany malých i velkých herních studií sázkou na jistotu. Neustále zdokonalovaný a vyvíjený technický základ, nabízí prostě všechno „hotové“, od vizuálu po herní mechaniky, kdy i s malým teamem můžete udělat špičkově fungující a vypadají hru, což by dříve nebylo v několika lidem myslitelné. Navíc všichni kdo UE5 používají, vlastně k vývoji toho engine dále přispívají, takže jde prakticky o komunitní věc. Cenou za jeho používání je to, co jsem zmínil. Že z hlediska některých mechanik, a hlavně stylu EU vizuálu, si UE5 hry jsou prostě trochu vzájemně podobné.
Ač FP2 vypadá opravdu skvěle a má detailní grafiku, tak požadavky na PC jsou velmi nízké. Pochopitelně důvodem je i fakt, že u téhle hry nutně nepotřebujete 60+FPS k plynulému hraní a hra má velmi bohaté možnosti nastavení. Nicméně pokud chcete mít tuhle hru na plné detaily se 60FPS, tak budete potřebovat to nejlepší, co herní PC svět dnes nabízí, a i tak většina bude muset sáhnout ve vysokém 4K rozlišení po upscalování apod., i když lepší je snížit některá nastavení detailů. Takže jak šlape na našich PC?
- Test výkonu grafických karet
Protáhli jsme naši hlavní testovací herní sestavu, která je postavena na RYZEN 9 7950X3D s ASUS ROG X670E Crosshair HERO deskou, takže „solidní“ základ ;). Otestovali jsme grafické karty s aktuálními ovladači, kdy obě firmy optimalizované verze pro tuhle hru uvedly. Testujeme v nativním rozlišení bez FSR či DLSS, obojí se samozřejmě dá zapnout. Hra má i FSR 3 s generováním FPS.
- Výkon v 1920x1080 (nativní 1080p bez FSR/DLSS)
Na Ultra detaily v nativním rozlišení je to velmi náročná hra, ale také naprosto skvěle ypadá. Samozřejmě pomáhá, že mnoho FPS u téhle strategie není třeba, a tak se můžete kochat i na slabších kartách se 30FPS naprosto v pohodě …
Můžete zapnout FSR 3 s generováním FPS a zdvojnásobit tak počet FPS, ale doporučuji to jen pokud máte minimálně 60FPS nativně v základu, jinak to vytváří prostě „duchy“ a všimnete si toho. V našem případě jsme testovali na Ultra nastavení, ale stačí snížit řadu věcí na střední úroveň a FPS více než zdvojnásobíte, a pořád to bude vypadat skvěle.
- Výkon ve 2560x1440 (nativní 1440p bez FSR/DLSS)
Zde už potřebujete lepší karty, ale znovu opakuji v této hře není nutné těch 60FPS pro bezproblémové hraní mít. A FSR i DLSS atd. jsou přítomny, doporučuji ale nehrát v Ultra nastavení a prostě snížit radši detaily.
- Výkon ve 3840x2160 (nativní 4K bez FSR/DLSS)
Až v nativním 4K už vám na 60FPS ve vysokých detailech nestačí žádná ze současných grafických karet. Nároky UE5 jsou tu opravdu velké, ovšem grafická úroveň tomu odpovídá. Naštěstí i se 30FPS je tahle hra bez potíží hratelná, protože prostě nejde o rychlou akci.
Pokud chcete mít 60FPS ve 4K, neobejdete se bez výrazného snížení detailů, což nevadí, protože vizuálně bude hra vypadat pořád skvěle, ale FPS klidně zdvojnásobíte. Nebo pokud se smíříte s nenativním 4K rozlišením, tedy upscalováním, můžete zapnout FSR. Pak není problém těch 60FPS ve „4K“ mít. Nedoporučoval bych zapínat generování extra snímků FSR 3 či DLSS 3, ačkoliv speciálně FSR 3 funguje výborně, ovšem to platí jen pokud máte už v základu alespoň nativních 60FPS.
U strategických her nebývá grafická karta tím nejzásadnějším omezením, protože většinu strategií lze hrát plynule a bez problémů na 30FPS. Ovšem procesor je obvykle tím, co ty rozdíly ve FPS u tohoto typu her dělá. A nejinak tomu je i u FrostPunk 2.
AMD a jeho RYZEN X3D procesory zde podle očekávání excelují. Intel potřebuje násobně vyšší spotřebu, aby se tomu vůbec vyrovnal, ale na ty nejlepší RYZEN 7000X3D prostě nestačí s ničím. Bohužel ani EU5 není dobře optimalizovaný pro procesory. Nevyužívá výkonu více jak 12 vláken v tomto případě, naopak hra se snaží maximálně využít jen 8 jader. Takže moderní procesory s více jádry prostě nejsou dobře využity. Doufali jsme, že to u UE5 bude lepší, ale není …
Z hlediska technického zpracování hry FrostPunk 2 jako celku ale nemám moc výhrady. Menší technické problémy tu jsou, ale je znát, že hra byla před vydáním testována a odložena, takže spousta buggů se podařilo opravit. Ozvučení je excelentní stejně jako grafická stránka. Ovládání je také dobré. A jaká je tedy samotná hra?
|