Strana 2 z 3
- Technické zpracování hry – TEST výkonu GPU a CPU
Po technické stránce je druhý díl výrazně odlišný proti tomu prvnímu. Novinka totiž používá moderní Unreal Engine 5 a samozřejmě tedy vypadá naprosto úžasně. Extrémně detailní grafika, vynikající efekty (nativní RayTracing nasvícení) a hlavně skvěle fungující mechaniky. Je to výborně vypadající hra a to i na nízké nastavení detailů.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2024/Frostpunk%202/FP2-1_thumb.jpg)
UE5 engine má však svůj jasně rozpoznatelný styl, kdy bohužel prakticky všechny UE5 hry si tak jsou trochu vizuálně podobné, ale samozřejmě tvůrci se snaží své hry stylizovat výtvarně. U FrostPunk 2 je ta stylizace znát, ovšem první díl byl rozhodně originálnější, co se týká vzhledu a všeho.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2024/Frostpunk%202/FP2-2_thumb.jpg)
Nicméně druhý díl vypadá graficky masivně lépe, ale také je zaměřený na strategii ve větším měřítku, než mikromanagement a rozlohou menší prostředí prvního dílu. Takže se tyhle dvě hry na různých herních základech s odlišným herním stylem, vlastně těžko porovnávají. Sázka na UE5 je však dnes ze strany malých i velkých herních studií sázkou na jistotu. Neustále zdokonalovaný a vyvíjený technický základ, nabízí prostě všechno „hotové“, od vizuálu po herní mechaniky, kdy i s malým teamem můžete udělat špičkově fungující a vypadají hru, což by dříve nebylo v několika lidem myslitelné. Navíc všichni kdo UE5 používají, vlastně k vývoji toho engine dále přispívají, takže jde prakticky o komunitní věc. Cenou za jeho používání je to, co jsem zmínil. Že z hlediska některých mechanik, a hlavně stylu EU vizuálu, si UE5 hry jsou prostě trochu vzájemně podobné.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2024/Frostpunk%202/FP2-5_thumb.jpg)
Ač FP2 vypadá opravdu skvěle a má detailní grafiku, tak požadavky na PC jsou velmi nízké. Pochopitelně důvodem je i fakt, že u téhle hry nutně nepotřebujete 60+FPS k plynulému hraní a hra má velmi bohaté možnosti nastavení. Nicméně pokud chcete mít tuhle hru na plné detaily se 60FPS, tak budete potřebovat to nejlepší, co herní PC svět dnes nabízí, a i tak většina bude muset sáhnout ve vysokém 4K rozlišení po upscalování apod., i když lepší je snížit některá nastavení detailů. Takže jak šlape na našich PC?
- Test výkonu grafických karet
Protáhli jsme naši hlavní testovací herní sestavu, která je postavena na RYZEN 9 7950X3D s ASUS ROG X670E Crosshair HERO deskou, takže „solidní“ základ ;). Otestovali jsme grafické karty s aktuálními ovladači, kdy obě firmy optimalizované verze pro tuhle hru uvedly. Testujeme v nativním rozlišení bez FSR či DLSS, obojí se samozřejmě dá zapnout. Hra má i FSR 3 s generováním FPS.
- Výkon v 1920x1080 (nativní 1080p bez FSR/DLSS)
Na Ultra detaily v nativním rozlišení je to velmi náročná hra, ale také naprosto skvěle ypadá. Samozřejmě pomáhá, že mnoho FPS u téhle strategie není třeba, a tak se můžete kochat i na slabších kartách se 30FPS naprosto v pohodě …
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2024/Frostpunk%202/1K_thumb.jpg)
Můžete zapnout FSR 3 s generováním FPS a zdvojnásobit tak počet FPS, ale doporučuji to jen pokud máte minimálně 60FPS nativně v základu, jinak to vytváří prostě „duchy“ a všimnete si toho. V našem případě jsme testovali na Ultra nastavení, ale stačí snížit řadu věcí na střední úroveň a FPS více než zdvojnásobíte, a pořád to bude vypadat skvěle.
- Výkon ve 2560x1440 (nativní 1440p bez FSR/DLSS)
Zde už potřebujete lepší karty, ale znovu opakuji v této hře není nutné těch 60FPS pro bezproblémové hraní mít. A FSR i DLSS atd. jsou přítomny, doporučuji ale nehrát v Ultra nastavení a prostě snížit radši detaily.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2024/Frostpunk%202/2K_thumb.jpg)
- Výkon ve 3840x2160 (nativní 4K bez FSR/DLSS)
Až v nativním 4K už vám na 60FPS ve vysokých detailech nestačí žádná ze současných grafických karet. Nároky UE5 jsou tu opravdu velké, ovšem grafická úroveň tomu odpovídá. Naštěstí i se 30FPS je tahle hra bez potíží hratelná, protože prostě nejde o rychlou akci.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2024/Frostpunk%202/4K_thumb.jpg)
Pokud chcete mít 60FPS ve 4K, neobejdete se bez výrazného snížení detailů, což nevadí, protože vizuálně bude hra vypadat pořád skvěle, ale FPS klidně zdvojnásobíte. Nebo pokud se smíříte s nenativním 4K rozlišením, tedy upscalováním, můžete zapnout FSR. Pak není problém těch 60FPS ve „4K“ mít. Nedoporučoval bych zapínat generování extra snímků FSR 3 či DLSS 3, ačkoliv speciálně FSR 3 funguje výborně, ovšem to platí jen pokud máte už v základu alespoň nativních 60FPS.
U strategických her nebývá grafická karta tím nejzásadnějším omezením, protože většinu strategií lze hrát plynule a bez problémů na 30FPS. Ovšem procesor je obvykle tím, co ty rozdíly ve FPS u tohoto typu her dělá. A nejinak tomu je i u FrostPunk 2.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2024/Frostpunk%202/CPU_thumb.jpg)
AMD a jeho RYZEN X3D procesory zde podle očekávání excelují. Intel potřebuje násobně vyšší spotřebu, aby se tomu vůbec vyrovnal, ale na ty nejlepší RYZEN 7000X3D prostě nestačí s ničím. Bohužel ani EU5 není dobře optimalizovaný pro procesory. Nevyužívá výkonu více jak 12 vláken v tomto případě, naopak hra se snaží maximálně využít jen 8 jader. Takže moderní procesory s více jádry prostě nejsou dobře využity. Doufali jsme, že to u UE5 bude lepší, ale není …
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2024/Frostpunk%202/FP2-9_thumb.jpg)
Z hlediska technického zpracování hry FrostPunk 2 jako celku ale nemám moc výhrady. Menší technické problémy tu jsou, ale je znát, že hra byla před vydáním testována a odložena, takže spousta buggů se podařilo opravit. Ozvučení je excelentní stejně jako grafická stránka. Ovládání je také dobré. A jaká je tedy samotná hra?
|