Strana 2 z 3
- Benchmark aneb výkon GPU a CPU a technické zpracování hry
Co by PC port původně konzolové PlayStation 4 a 5 hry jde o další výborný počin od NIXXES a SONY obecně. Nicméně realitou je, že jde o starší hru na starším technickém základě. A je to vidět. Zdaleka nevyužívá možností současných PC, i v nejvyšších detailech je graficky detaily a technologicky omezená, ale vše zachraňuje velmi stylová grafika a pěkné scenérie. Jen nesmíte prostě zkoumat detaily :).
Hra běží na engine vyvinutým přímo tvůrci, tedy studiem Sucker Punch Productions. Nepoužívá tedy žádný z velkých moderních engine. Na PC běží na DX12. Hra však byl vyvíjena i na starý PlayStation 4, takže jednodušší grafika a vizuál se dá pochopit. Prostě nezkoumejte detaily a textury moc z blízka, ne že by tam nějak moc objektů ke zkoumání bylo.
Tvůrci se zaměřili na krajinku a hlavně postavy. Výborně udělali zbraně a zbroje, ty jsou detailní a pěkné, i když i ty by snesly rozhodně 4K textury. Na PC verzi to samozřejmě vynikne více, když nemusíme hrát ve falešném konzolovém 4K nebo upscalovaném 1080p ve 30FPS apod. Ačkoliv hra samozřejmě neobsahuje Raytracing, velmi dobře tvůrci pracují s nasvícením, i když je samozřejmě jednodušší, tak výtvarně a atmosférou vypadá dobře.
Trochu zklamáním je absence větší destrukce, pokud jde o následky úderů mečem apod. I když hra samozřejmě dokáže být docela brutální. Z hlediska zvuku je vše ok, stejně jako namluvení, kdy anglický dabing samozřejmě dělá hru přístupnější pro všechny. Ovšem pokud chcete stylový originál, je tam i Japonština, a je to jako sledovat samurajský film. Vizuálně celkově solidní podívaná, i když graficky a technicky jde bez debat o hru minulé generace. Ale také vznikala před rokem 2020. „Výhodou“ je, že optimalizace na PC tak nebyla moc potřeba a hra dobře běhá i na starších a slabších PC.
HW nároky nejsou nijak krvavé. Hra navíc dostala přeci jen pár vychytávek u PC verze, obsahuje standardní FSR a DLSS, ale i generátory falešných snímků.
Je tu tedy i DLSS 3 a FSR 3, kdy překvapivě AMD FSR 3 funguje s generátorem snímků lépe než NVIDIA DLSS a to i na NVIDIA kartách! Pochopitelně jak FSR tak DLSS jsou kompromisní a generátor extra FPS má tradiční nevýhody, ale pokud chcete, není problém mít díky nim 120FPS ve 4K, jakkoliv si osobně nemyslím, že generátor FPS ať už od NV nebo od AMD, je skutečně herně k něčemu a měl by se používat. Ale funguje to ve smyslu, že máte „více FPS“. Osobně však doporučuji držet se nativních FPS a rozlišení. A tahle hra není tak náročná, aby používat DLSS/FSR bylo pro většinu hráčů nějak nutné. Speciálně ne na současné generaci výkonnějšího HW.
- Test výkonu grafických karet
A jak tedy hra šlape na našich GPU? Otestovali jsme aktualizovanou Steam verzi hry a také vše s aktuálními optimalizovanými ovladači, které pro tuto hru vydala AMD i NV.
Na plné detaily si zahrajete i s mainstreamovými grafikami v 1080p naprosto bez problémů. 60FPS mají i slabší a starší karty, cokoliv lepšího pak dosahuje 100+FPS. Žádný problém.
Nativní 1440p je samozřejmě o něco náročnější, na 60FPS potřebujete s plnými detaily vyšší mainstream, ale většina lepších karet se stále drží vysoko nad 60FPS, ty nejlepší opět přesahují 100 snímků, takže naprosto plynulé.
Až 4K dá už trochu více zabrat, ale i tady není problém mít 60FPS v maximálních detailech, pokud tedy máte některou z nejlepších karet. Pokud chcete 60FPS ve 4K se slabší grafikou, musíte lehce snížit detaily, nebo třeba zapnout to dynamické rozlišení, tedy DLSS nebo FSR a hrát tedy ve „falešném 4K“. Použitelné to bude, ale samozřejmě nativní 4K vypadá stále lépe. Snížení detailů se nebojte, není to moc poznat, hra totiž moc detailů neobsahuje :).
Tradiční slabinou SONY PC portů je optimalizace a využití výkonu moderních CPU. PlayStation 5, pro který SONY většinu svých posledních her udělala, totiž obsahuje starší RYZEN 7 3700 procesor. ZEN 3 generace 8jádrového/16vláknového CPU a tvůrci PS her tedy nemají moc důvod optimalizovat na něco lepšího. Dnes testovaná hra navíc byla dělaná ještě i na PlayStation 4, což má ještě mnohem starší a slabší procesor.
Nepřekvapí tedy, že Ghost of Tsushima využívá ve finále maximálně 16vláken, realisticky však jen 12. A tak výkonnější moderní CPU s více jádry nemají moc využití a rozdíly jsou mezi nimi malé. Jen u starších generací CPU s méně jádry lze pozorovat znatelný pokles výkonu/FPS. Každopádně grafická karta jako AMD Radeon RX 7900 XTX je v této hře limitována ze strany nevyužití výkonu CPU. Ale tvůrci prostě neměli důvod to nějak optimalizovat, když na PC původně nebyla určena.
Celkově hra šlape solidně, hlavně bez nějakých bugů a chyb. Vše už je vychytáno. PC verze umožňuje nejlepší grafiku a hlavně plynulých 60 nebo dokonce i 120FPS, tedy nejlepší plynulost a zážitek v nativním 4K atd. Samozřejmě starší engine a vizuál to nezachrání, ovšem jde o nejlépe vypadající verzi této hry.
Takže k závěrům …
|