Strana 2 z 3
- Technické zpracování – TEST výkonu GPU a CPU
Často se stává, že konzolové hry přichází na PC ve stavu, kdy se sotva hýbou. Udělat funkční PC port vyžaduje prostě více práce, než když hru děláte na jeden, maximálně dva sety stejného HW v rámci konzole. SONY si ale dalo dostatečně záležet a port se mu podařil solidně. Není ale dokonalý.
Za hlavní technický problém hry a její optimalizace na PC, považuji hodně zastaralý technický základ. PlayStation platforma používá starší vlastní API, pro PC verzi to tvůrci převedli na dnes po všech stránkách zastaralý DirectX11, kdy jde asi o jedinou AAA hru, která dnes nevychází s DX12. Bohužel tohle zastaralé API výrazně podráží nohy využití moderních CPU, ale také GPU, kdy víme, že DX11 má bottlenecky v mnoha oblastech. Současně vzhledem k tomu, že Windows 10/11 dnes používají primárně DX12 v novější verzi Ultimate, je DX11 hra koledování si o problémy se stabilitou apod.
Naštěstí těch pádů při mém hraní i našem testování nebylo mnoho, ale byly. Nenarazily jsme ale na žádné zásadní technické problémy, grafické glitche apod. Hru jsem odehrál na sestavě AMD RYZEN 9 5950X v kombinaci s PowerColor Radeon RX 6900 XT přetaktovaným na 2750MHz. Pokud jde o nastavení detailů, PC verze je vylepšena o nativní 4K a možnost hraní ve 120Hz proti 60Hz u konzole. Samozřejmě je zde i nastavení detailů, kdy docela překvapí, jak malý rozdíl je proti ULTRA vs „ORIGINAL“, což je nastavení, které zhruba odpovídá PS5 verzi. Vizuální rozdíly hledáte lupou na statickém obrázku, v běhu si jich nevšimnete (techniky rozmazání fungují výborně), zato rozdíl ve FPS je dost značný, běžně kolem 50% FPS.
Obecně tak doporučuji to „Original“ nastavení, s vypnutím motion blur apod. Jinak hra obsahuje i technologie AMD FSR a NV DLSS, kdy DLSS dokáže být o kousek vizuálně lepší (obraz je ostřejší, ale jen když to porovnáváte na statickém obrazu). Jenže DLSS funguje jen na vybraných NV RTX kartách, zatímco AMD a jeho FSR funguje na většině moderních grafik i pár let starých, s vizuálně skoro stejným přínosem a stejným výkonovým přínosem, pokud jde o zlepšení FPS proti nativnímu rozlišení. Takže i na slabších kartách a PC si díky tomu zahrajete. Jinak doporučené HW specifikace:
A jak tedy hra šlape?
- TEST výkonu grafických karet
Kolega vzal naší hlavní testovací sestavu s AMD RYZEN 9 5950X (PBO), na ASUS CrossHair DarkHERO X570 s vyladěnými DDR4 3800MHz paměťmi a protáhl to na jednotlivých kartách. Nastaveny byly maximální (ultra) detaily a náš systém má aktivní i SAM/rBAR technologie, tedy zkrátka se vším všudy.
V 1920x1080 hra dá zabrat už kartám střední třídy, ale high end dokáže dávat 120FPS+.
Ve 2560x1440 přituhne, kdy ke 100FPS se dostanou stabilně už jen výkonnější grafiky v ULTRA nastavení.
No a ve 4K už si se stabilními 60FPS zahrajete jen se současným high endem. Tedy pokud nutně chcete ty Ultra detaily, protože když nastavíte „original“ detaily, hra bude vypadat téměř stejně dobře, ovšem u všech grafik budete mít až o 50% více FPS, což rozhodně doporučuji.
Jednou z největších slabin hry je to DirectX11, které je notoricky známé mizerným využíváním výkonu a prostředků moderních procesorů, ale také vlivem na výkon u moderních Radeon grafik. Obecně hra evidentně těží z modernějších CPU, ale výkon je rozkolísaný:
Nativně je hra udělaná pro využití 12ti procesorových jader, ale skutečně zásadněji využívá jen 8 procesorových jader, což není překvapení vzhledem k tomu, že hra vyšla primárně na PS4, které obsahovalo dost slabý starý 8jádrový AMD JAGUAR procesor.
Každopádně CPU dokáže výkon téhle hry ovlivnit dost na silnějších grafikách, kdy propady a průběh FPS se mohou docela znatelně lišit. Zkrátka není to technicky nejlepší optimalizace a použití DX11 je samo o sobě penalizací.
Takže k závěrům …
|