Strana 2 z 3
- Black Mesa je klasika v moderním vypiplaném zpracování
Co zůstalo, je zápletka a příběh, hlavní hrdina atd. Prostě pořád je v tom vidět původní Half Life. S několika výraznými změnami zejména v posledním dějství hry, které ale zase odpovídá tomu, kam VALVE posunulo příběh s dalšími díly Half Life. Upřímně řečeno, Black Mesa opravuje a dává smysl prvnímu dílu v rámci celé série.
Zásadní je samozřejmě využití modernějšího SOURCE engine, ve kterém běží celá BLACK MESA. Nicméně tvůrci šli ještě dál. Použili nejen prostředky a modely z novějších HALF LIFE dílů, ale použili i vlastní výrazně ostřejší a detailní modely. Samozřejmě hra je plně optimalizovaná pro současné PC včetně hraní ve 4K.
Bez přehánění, některé textury a modely jsou neuvěřitelně ostré a detailní, jak jsem to snad v žádné jiné hře, včetně těch nejnovějších, ještě neviděl. A to hraji ve 4K se vším. Zcela nové jsou modely všech postav, nepřátel, zbraní, prostě všechno. Přibyly samozřejmě i zcela nové efekty, nasvícení a dokonce odrazy.
Víte, jak je dnes velkým tématem Ray Tracing a zrcadlové odrazy, které v mnoha hrách jsou to hlavní co přináší, i když je to za cenu brutálních HW nároků? V BLACK MESA jsou ty odrazy také, ve vodě, velmi pěkné, velmi výrazné a nepotřebujete k tomu Ray Tracing, ani výkonnou grafiku a jede to ve stovkách FPS!
Už původní hra měla samozřejmě nějakou atmosféru, ale pochopitelně možnosti tehdejší počítačové grafiky byly omezené. Zdaleka tak nemohla nabídnout dýchající hutnou atmosféru s tehdejšími efekty, jako to dokáží současné hry se současnými možnosti počítačové grafiky. A tady BLACK MESA exceluje. Opět zejména XEN část hry přímo sálá atmosférou až hororovou. Hlavně kompletně byl předělán souboj s jedním oblíbeným monstrem, které vás nově neúnavně a děsivě nahání hned několik levelů, což v původní hře vůbec nebylo. Nové zpracování XEN světa, kdy je výrazně rozsáhlejší, pozvedá původní hru k novým výšinám.
Přitom tvůrci nedělají nic, co bychom v některých jiných hrách dnes neviděli. Jen je všechno prostě modernější učesanější a lépe do sebe jako celek zapadá. Všechna monstra a nepřátelé jsou mnohem nebezpečnější, inteligentnější a lépe využity. Hra je tak mnohem větší výzvou, kdy originál byl zkrátka trochu jednoduchý. Přibylo také hádanek. A co je na hře nejúžasnější? Že stejně jako originál vás vlastně vůbec nic nevede za ručičku.
Nemáte žádnou mapu, žádný umělý kurzor značku, za kterým prostě jako tupá ovce jdete, jak je tomu v současných i jinak zcela koridorových střílečkách. A přesto nikde zbytečně nebloudíte, stačí se rozhlédnout a vždy přijdete na to, co dělat a kam jít plynule dál. To je naprosto odlišný přístup, než prakticky u všech současných her podobného typu. Musím říci, že styl, jaký má Black Mesa, je prostě mnohem mnohem lepší pro hratelnost a zážitek z hraní jako takový …až se divíte, jak vlastně hra z roku 1998 může v nové verzi roce 2020 působit tak nově a svěže ...
|