Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU a CPU, technické zpracování hry
Jako obvykle jsme kromě recenze hry připravili i test výkonu na grafických kartách a procesorech. Hra je postavena na herním engine s názvem Slipspace Engine. Jde o technický základ, který využívaly i předchozí díly HALO série, zde ovšem s výraznými vizuálními vylepšeními, což tak umožňuje mnohem lepší grafiku a vykreslování podstatně většího herního světa. I když za současnými TOP herními engine a jejich otevřenými světy, tenhle opravdu o minimálně 1 až 2 generaci zaostává. To se schovat nedá.
Nutno říci, že ta vylepšení byla opravdu třeba, protože v první ukázce na E3 v roce 2018 hra byla právem hlasitě kritizována, jelikož vypadala nejméně o dekádu starší a naprosto zaostalá. Vydání hry i kvůli tomu tedy bylo výrazně odloženo a na engine se pracovalo. Výsledkem je, že hra vypadá graficky alespoň jako průměrná hra z roku 2020, ovšem v některých ohledech a detailech prostě nelze zcela zamaskovat starší a slabší engine, na kterém je postavená. Ostatně prostředí hry je viditelně výrazně jednodušší a méně detailní, než jsme zvyklí u jiných současných otevřených akčních her podobného stylu. Vše si ale uchovává identitu a styl HALO. Textury jsou jinak ostré, modely postav, strojů a zbraní dostatečně detailní, nepřátele skvěle propracovaní a při akci to pěkně všude lítá.
Pochopitelně něco jako zničitelnost samotného prostředí apod. je extrémně omezena na několik prvků, a efekty zničení vozidel apod. jsou až úsměvně zastaralé, působí vše jako z opravdu hodně starých her. Nic z toho ale zase tak moc zde nevadí. Hra používá DirectX 12, obejde se bez RayTracingu a dalších věcí. Výborně je na tom zvuk, samozřejmě hudba a také ovládání, které potěší skvělou optimalizací na myš + klávesnice. Na což si stěžují hráči s gamepady, protože v multiplayeru jednoduše nemají proti myš+klávesnice žádnou šanci a Crossplay zde funguje.
A jak tedy hra šlape na našich grafikách a procesorech?
- Test výkonu na grafických kartách.
Kolega si připravil testy na aktuálních i starších grafických kartách. Používáme finální verzi hry po vydání s aktualizacemi. Samozřejmě se lehce liší testování a výkon v multiplayeru a v kampani. Kampaň dokáže být o něco náročnější na GPU, ale zase je méně náročná na CPU, zatímco u multiplayeru je to většinou naopak, na GPU je kladena menší zátěž, více se zapotí CPU.
- Testy výkonu v 1080p (1920x1080)
V dnes stále nejpopulárnějším rozlišení si v kampani i multiplayeru nejlépe vedou grafické karty AMD. Což není až takové překvapení. Hra vznikala s ohledem na aktuální generaci XBOX konzole, a ten obsahuje 8jádrový AMD ZEN 2 procesor a RDNA 2 Radeon RX 6000 grafickou kartu. Takže ty optimalizace na míru jsou znát.
Nemusíte se ani moc omezovat na detailech. V plném nastavení to zvládnou hratelně na 60FPS i slabší grafiky. Navíc rozdíl mezi nejvyššími a vysokými detaily ve vizuálu je malý, zato rozdíl ve FPS je 25% nárůst. Doporučuji tedy místo ULTRA hrát na HIGH nastavení.
- Test výkonu ve 1440p (2560x1440)
I ve vyšším rozlišení hra slušně běhá. Opět AMD grafiky mají navrch v obou režimech.
Ani tady nemusíte mít zrovna to nejlepší, abyste si plynule zahráli i s plnými detaily.
- Test výkonu ve 4K (3840x2160)
V nejvyšším dnes běžně používaném rozlišení už je to samozřejmě náročné. Potřebujete prakticky ty nejlepší karty, pokud si chcete hru užít v nejvyšších detailech.
Samozřejmě pokud snížíte detaily na high místo maximálních, vizuálně to nebude moc rozdíl, zato si to na těch 60FPS můžete ve 4K v pohodě zahrát i na současných mainstreamových modelech. Takže opravdu to není graficky náročný titul. Ostatně grafika hry je viditelně poměrně jednoduchá a zdaleka není prostředí tak detailní, jako jiné současné tituly.
Pokud jde o procesory, hra a její technický základ je dělaný na míru Xbox X sérii, která používá 8jádrový/16vláknový procesor AMD RYZEN 7 (níže taktovaná varianta odvozená od RYZEN 7 3700X). Takže asi nikoho nepřekvapí, že efektivně využívá 12 vláken (další 4 jsou u konzole obvykle vyčleněny více pro systém atd.). HALO Infinite dokáže na PC využít až 16vláken, ale více prostě ne. Takže pokud máte procesor s výkonem RYZEN 7 3700X, jste v pohodě a několik dalších let budete, protože na tenhle procesor vlastně hry budou nějakou dobu dělány.
Tohle je jedna z her, kde je překvapivě vidět výhoda procesorů s více jádry. I v 1080p jsou procesory se jen 6jádry/12vlákny měřitelně pomalejší a ten skok je viditelný. Další viditelný skok je proti procesorům s jen 4jádry/8vlákny. Na druhou stranu, jestli má váš procesor více než 8 jader, tedy 12 nebo 16jader+, je přínos výkonu už malý.
Klasicky bude jen v případě, že máte v pozadí puštěné ještě jiné aplikace, což u procesorů s méně jádry prakticky znamená nepoužitelnost PC, ovšem pokud máte procesor třeba s 32 jádry, tak může na pozadí klidně běžet náročné zpracování videa a další věci a vy si toho při současném hraní hry ani nevšimnete.
- Nároky hry – oficiálně doporučené specifikace
Pokud jde tedy o praktické nároky hry na naše PC, tvůrci udělali pěknou tabulku s jasně specifikovanými nastaveními, které utáhnout různě specifikované PC sestavy. Ultra nastavení je sice fajn, ale upřímně musíte hodně hledat vizuální rozdíly proti nastavení HIGH, které ovšem dokáže nabídnout běžně o 25% vyšší FPS.
Není tedy moc divu, že na HIGH nastavení tvůrci doporučují PC s AMD RYZEN 7 3700X v kombinaci s AMD Radeon RX 5700 XT 8GB a 16GB paměti. Tohle je prakticky ekvivalent hardware, který obsahuje i současný Xbox X. Nároky na disk jsou na současné poměry celkem nízké. „Pouze“ 50GB+, s tím že můžete mít nainstalován jen ten multiplayer pokud chcete, který zabere méně.
Takže k závěru …
|