Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU a CPU a technické zpracování hry
Zdaleka největším problémem je použití velmi podivného a zastaralého technického základu. Tahle hra neběhá ani na Unreal engine, ani na Unity, a dokonce ani na žádném z herních engine SONY, který je vydavatelem v tomto případě. Hra používá Autodesk Stingray. Že jej neznáte? Nedivím se. Možná ho někteří budete znát pod starším názvem Bitsquid, jak byl označován do roku 2014, kdy jej Audodesk koupil. Problém je, že dnes už jaksi neexistuje! V roce 2018 byl veškerý hlavní vývoj a podpora ukončeny. Sice byl ještě přeznačen a nějakou dobu existoval jako 3DS Max Interactive plugin, ale v této podobě se žádného dalšího vývoje nedočkal. A nakonec i v této mrtvé podobě byl zcela ukončen v roce 2022. Vydat na něm v roce 2024 hru takové popularity, je tedy přinejmenším zvláštní.
Relativně malé studio se rozhodlo už v roce 2018 ve svých pracích na rozdělané hře pokračovat, i když nyní přiznávají, že museli spousta věcí různě upravit, aby to na současném moderním hardware vůbec běželo. Jenže to neběží moc dobře, protože ani nemůže. Technologický základ téhle hry pochází z dob, kdy architektury současných CPU a GPU neexistovaly ještě ani jako myšlenka.
Když vývoj tohoto engine v roce 2018 skončil, existovala ze současných GPU architektur jen NVIDIA RTX, konkrétně první RTX 2000 karty vyrazily na trh. Takže ty ještě s nějakým podobným základem počítaly a RTX 3000 i 4000 série z nich stále technicky architekturou vychází. V případě AMD však první karta RDNA architektury vyšla více než rok po ukončení vývoje Autodesk Stingray. A současná RDNA 3 je velmi odlišná od RDNA 1, takže to prostě neběhá moc dobře.
A to zejména s ohledem na celkovou grafiku hry. Ta dokáže být atmosférická a působivá v tom frenetickém pohybu, ve formě výbuchů apod. Ale pokud začnete zkoumat věci podrobněji, zjistíte, jak omezené jsou detaily a modely všeho. Hra má extrémně malá herní prostředí/mapy, prakticky na nich není nic jiného než procedurálně generované kameny, skály a sem tam nějaká jednoduchá budova a základní vegetace (někde). Prostě nic extrémně komplexního a složitého graficky. Samozřejmě hra nemá žádný Ray Tracing ani moderní grafické efekty a technologie. Přesto jsou HW nároky poměrně vysoké, speciálně chcete-li hrát ve 1440p nebo 4K na vyšší detaily a mít přes 60FPS.
FPS značně kolísají dle mapy/planety. Pokud je tam hodně nepřátel, FPS to srazí výrazně, mapy s vegetací jsou také náročnější. Udělali jsme tedy testy 4 planet s různým prostředím vždy ve středním nastavení obtížnosti, tedy už poměrně vysokém počtu nepřátel a výsledky jsme zprůměrovali. Na to, jak je hra náročná, nevypadá příliš dobře. Navíc snížení detailů překvapivě nepomáhá, vizuálně je sice výrazně horší, ale rozdíly FPS jsou mezi středními, vyššími ultra detaily zanedbatelné. V 1080p to z hlediska nároků ještě jde:
Ovšem ve vyšším rozlišení už na 60FPS potřebujete docela výkonné karty:
Oříškem je pak 4K, kdy na některých planetách a ve vypjatých situacích s mnoha nepřáteli, už se nad průměrných 60FPS podíváte tak leda s RTX 4090. jde o opravdu hodně HW náročnou hra, i když graficky neurazí, rozhodně na současnou grafickou herní špičku ztrácí, i když běží hůře než ony.
Je navíc otázkou, co tvůrci dokáží vymyslet s tím zastaralým herním základem, který dávno není podporován ani vývoji. Asi si také všímáte, že zejména Radeon RX 7000/6000 grafiky si nevedou moc dobře. To souvisí s tím, co jsem psal výše, tedy že vývoj toho herního engine byl ukončen dávno před tím, než vůbec vznikla první RDNA architektura AMD. Takže problémy tu jsou. Ty odhalí speciálně testy CPU:
Jak vidíte, Radeon RX 7900 XT 24GB vykazuje zjevný bottleneck, kdy v praxi výrazně výkonnější herní procesory jako RYZEN 7000X3D mají zde „stejný výkon“, jako podstatě starší generace CPU. S RTX 4080 grafikou tam sice nějaké rozdíly už jsou mezi jednolitými CPU ale pořád ne tak velké, jak by se slušelo. Každopádně je zjevné, že bottleneck zejména u Radeon grafik je nyní velkým problémem a výkon RX 7000 je tak masivně limitován nějakým zásadním technickým nedostatkem přímo ve hře. Tvůrci jsou si toho údajně vědomi, ale je otázkou, co s tím i ve spolupráci s AMD vymyslí, když veškerý vývoj toho stařičkého engine skončil už v roce 2018.
Hra má jinak zajímavou fyziku, kdy se před výbuchy můžete schovat apod. Zbraně jsou velmi dobře udělané, zvukově je hra výborná. Celková atmosféra prostě parádní, byť všechno je obsahově omezené ale přesto se tak rychle neomrzí. AI je extrémně hloupá, což nepřekvapí, nepřátelé postupují vždy stejně. Bohužel špatná AI se vztahuje i na některé prvky vaší výbavy, jako jsou automatické střelecké věže nebo drony = neberou na vás jako jejich majitele absolutně žádný ohled. Klidně střílí skrze vás. To by se dít nemělo, speciálně ten dron s laserovou puškou je extrémně hloupý, ovšem pro SOLO hráče naprosto zásadní na vyšších obtížnostech, nicméně je stejně nebezpečný pro nepřítele jako pro vás v současném stavu umělé inteligence v této hře.
Takže k závěrům ...
|