Strana 8 z 8
- Závěr a výhled do roku 2013
Schválně jsem si otevřel podobný bilanční článek, který jsme vydávali přesně před rokem. A v něm bylo pár výhledů pro rok 2012. Nyní už je můžeme zhodnotit. Cituji z článku před rokem:
Akční hry v roce 2012: Aliens: Colonial Marines, ARMA3, BioShock Infinite, Borderlands 2, Far Cry 3, Hitman: Absolution, Max Payne 3 a GTA5 …
Streategie v roce 2012: StarCraft II - Heart of the Swarm , Carrier Command: Gaea Mission, Crusader Kings II, End of Nations, Port Royale 3. Dočkáme se i datadiskového rozšíření SHOGUN 2 a před pár dny bylo oznámeno i bombastické vydání remake strategické tahové legendy XCOM: Enemy Unknown …
RPG v roce 2012: DIABLO3, Torchlight 2, RISEN 2: Dark Waters, Mass Effect 3. Neoficiálně se mluví a čeká i na nový Fallout4! Zkrátka na poli RPG to bude opravdu fantastický rok s velkými jmény!
Ale před námi je také řada her, o kterých třeba ještě nevíme, nebo třeba víme, ale nemůžeme říci, anebo nevíme, zda vyjdou v roce 2012. Jednou z takových je například STALKER 2 či nějaké nové NFS a Call of Duty. Obecně v roce 2012 očekáváme další velký posun od konzolí zpět k PC a komunitnímu hraní, ale zdaleka nejvíce budou na vzestupu mobilní platformy v čele s výkonnými SmartPhone a Tablety. Stejně tak lze očekávat další rozmach digitální distribuce. Pokud to dobře půjde, tak v roce 2012 už možná Microsoft představí nový Xbox, který ale dorazí až příští rok na trh a Nintendo uvede novou Wii U. V každém případě to současná generace konzolí má definitivně spočítané, protože technologicky nestačí a digitální době a distribuci také ne a už je to příliš znát …
Jak už víme, z očekávaných her nám řada v roce 2012 nevyšla. Nedorazil Aliens, ARMA3, Bioshock ani GTA 5. Všechny tyto tituly se objeví až v roce 2013. Nedočkali jsme se ani STARCRAFTU II HoS a ani Fallout4. Snad se dočkáme také v roce 2013. Čekali jsme také s nadšením na nový STALKER 2, kde jsme ovšem zaznamenali jednu z nejsmutnějších herních zpráv roku. Studio bylo rozpuštěno a vývoj hry oficiálně ukončen. Neoficiálně vyvíjí část bývalých vývojářů nějakou MMO akci na motivy STALKERA a o značku jako takovou projevila zájem BETHESDA.
Už před rokem jsme si ztěžovali na zastaralost konzolí a doufali v alespoň nový Xbox. Nedočkali jsme se a situace je kritická. Jinak jsem se naprosto trefil s nástupem mobilní platformy a komunitního hraní. Trochu nečekaně se pak proti plánům položil systém ONLIVE, doba na streamování her zkrátka zatím nenastala.
A co čekat od roku 2013 na poli her a herních platforem obecně? Letos už určitě uslyšíme i od MS a SONY něco o nových konzolích, protože stávající už jsou definitivní šroty, na které si stěžují snad všichni. Letos rozhodně uvidíme celou řadu nových her a možná i nových značek postavených na nových generací DX11 herních engine. Obecně se můžeme těšit, že výkonný PC bude konečně zase jednou pořádně k užitku.
Co bude nadále pokračovat, je úprk uživatelů konzolí všeho druhu k tabletům i SmartPhone, jejich počet strmě narůstá a jejich výkon také. Ostatně právě i nové generace konzolí, do nichž se zapojí asi i VALVE budou více PC než konzole. V roce 2013 také uvidíme čím dál více ukázek z připravovaných her, jež vznikají z příspěvků od samotných hráčů a kde je hned několik velmi silných jmen.
Celkově ale nečekejme nějaké velké změny. Free-to-Play se ještě více rozšíří a bude úspěšné pro většinu titulů, z klasických velkých her snad ubude a zvýší se tak podíl těch kvalitních. Celkově však má herní trh setrvačnost, takže nadále se hromada peněz prošustruje u nekvalitních titulů a hlavně v inzerci na velkých magazínech, jež ji pak následně "objektivně" ve střetu zájmu ohodnotí známkou 10/10. Nicméně jak nám mnohé nezávislé hry ukazují, není třeba dát za vývoj a propagaci hry 100 milionů dolarů, když kvalitní hra po všech stránkách může stát jednotky milionů dolarů a kvalita se prodá sama.
Takže snad rok 2013 ukáže i nějaká ta pozitiva nové vlny her a směru vývoje, kdy vůbec nějaký vývoj vpřed konečně snad i bude.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|