Strana 2 z 3
- TOP hry aneb co se nepovedlo
Rok 2013 přinesl velkou řadu zklamání a to i u her, u kterých bychom to nečekali. Pořadí určovat nebudeme, bylo by to hodně obtížné.
- Call of Duty GHOST a Battlefield 4 - úpadek ve všech ohledech
Obě hry nám slibovaly akční orgie a technologickou div ne revoluci. Na poli grafiky a technologií BF4 jednoznačně CoD poráží, ale není o tolik lepší a tak dobrý, jak by být měl. U CoD se navíc provalila lež. Slibovaný nový herní engine, což tvůrci dokládali krvavými HW požadavky, byl ve výsledku jen upravený stařičký engine. CoD nejen že hnusně vypadá, ale i herně je to strašná nuda.

Bohužel v tomto ohledu neuspěl ani BF4, který v SP absolutně nefungoval. Protivníci byli tak hloupí, že jste celou hru mohli prostě jen jít a střílet je jednou ranou do hlavy. O tom, že nefungovala ale ani MP stránka svědčí i stížnosti na vývojáře z řad investorů a na rychlo dělané velké opravy.

Jak Call of Duty GHOST, tak Battlefield 4 jsou rozhodně největšími zklamáními akční herní sezóny. Nejvíce mě pobavilo, jak nám někteří hodnocení BF4 strašně vytýkali, aby se za pár týdnů ukázalo, že hra je tak nefunkční a nepovedená, jak jsme říkali a přiznali to sami tvůrci. Horší ovšem je, že stály tak ohromné peníze a kvalitou nestačí ani na své předchůdce. Kam ty peníze šly? A jestli tohle má být trend vývoje akční her, tak to radši nechme herní vývojáře utratit rovnou.
- Beyond: Two Souls a The Last of Us - ani na konzolích nepřesvědčily
Čistě konzolové hry, které slibovali hodně a měly velkou propagaci. Ale přinesly hlavně jen zklamání. Technologicky a graficky samozřejmě díky zastaralému HW starých konzolí na ně není příliš pěkný pohled, postrádají vyšší rozlišení, lepší textury a řadu moderních efektů.

Problém je, že zklamaly i herně o čemž svědčí i nepříliš dobrá hodnocení, kdy jinak podobné konzolové tituly sbírají absolutní známky. Zkrátka tohle se nepovedlo. A to že to nevyšlo ani na PC, nás upřímně nemrzí. Nestojí za to. Jejich potenciál byl hodně zahozen a takových her jsme v roce 2013 na PC měli dost a dost.
- GTA 5 - nevyšlo na PC a nikam nic neposouvá
Dost nechápu, jak může GTA5 někdo považovat za povedený titul. Rockstar jsou snad nejlínější vývojáři široko daleko. A to vývojáři patří spíše do uvozovek. Po několika letech vychází GTA5, které je jen učesanější více propracovanější GTA4, přičemž GTA 4 v některém s TOP grafických módů vypadá na PC o několik tříd lépe.

Navíc se GTA začíná dosti opakovat. Bezúčelné (a nudné) násilí a sprostost, nezajímavý hrdina, stále stejné činnosti, prostě není toho už trochu moc? GTA 5 rozhodně dorazí i na PC, kde teprve ukáže svůj celý potenciál, ale nečekejte nic moc navíc. Rozhodně by se dalo vymyslet a udělat mnohem více. Peníze i čas na to tvůrci měli ...
- GRID 2 a Remember Me - jak udělat zapomenutelné hry
Proč dáváme k sobě závodní GRID 2 a akční Remember Me? Neboť obě hry mají společné to, že snad už druhý den po vydání si na ně v podstatě už nikdo nevzpomněl.

Po jejich dohrání jste na ně zapomněli dříve, než skončili závěrečné titulky. GRID2 je navíc jen stínem kvalit svého předchůdce a CODEMASTERS by se nad sebou mělo zamyslet. Remember Me pak technologicky ale ani herně nepřesvědčilo, zůstala jen zajímavá výtvarná stránka jako celek zbytečně promarněný potenciál, ale hlavně peníze a čas tvůrců i hráčů.
- Dead Space 3 - proboha už bude konec?
A ještě tady máme jeden počin, který stojí za připomenutí. Bohužel opět negativně. Dead Space 3, které vyšlo už začátkem roku 2013 bylo hrou, kde se jak tvůrci, tak i hráči vyloženě modlili, aby už byl konec.

Hra byla zjevně hodně natahovaná, ale prostě jsme chtěli vidět, jak to všechno dopadne. Ale poslední hodiny natahování byly prostě utrpením. Opravdu nepříjemný herní zážitek, a ani to nestálo za to. Díky bohu, že je konec.
Svou zmínku by si zasloužila i řada dalších her. Nový díl Need for Speed je propadák navíc s omezením na pouhých 30FPS i u PC si to tvůrci ještě více u hráčů podělali. Totálním propadákem bylo Aliens, kde dokonce původní ukázková beta verze byla mnohem lepší než celá finální hra (více o tom zde). Totální odpad je i nový BATMAN Arkham Origins - absolutní recyklace navíc plná chyb a v hnusné grafice. O něco lépe je na tom Dead Island Riptide, které ale je také totálním recyklátem, takže si samostatnou recenzi ani nezaslouží. Své nekvality předvedl i zrecyklovaný, odfláknutý a nudný Lost Planet 3 a tak můžeme pokračovat. Velmi průměrných až kvalitativně podprůměrných her vyšlo v roce 2013 drtivá většina.

Obecně byl rok 2013 ve znamení přešlapování. Z větší částí to souviselo s nástupem nové generace konzolí, která proti té staré je výrazně HW odlišná. Dobrou zprávou v tom všem je, že XBOX ONE a PS4 jsou vlastně low endové herní PC, postavené na x86 procesoru AMD a DX11 Radeon GCN+ grafické kartě (R7/R9 200). Nicméně tvůrci her teď samozřejmě museli kalkulovat a tak byly některé hry úplně odložen a některým zase nebyla věnována taková pozornost, protože to prostě "nemělo cenu". Doufejme tedy, že rok 2014 bude diametrálně odlišný. Přesto lze konstatovat, že rok 2013 byl jednoduše nejhorším herním rokem v herní historii. Bída, zmar a potenciál lítal oknem na všechny strany.
Co nás čeká v roce 2014 a vaše TOP hry?
|