Strana 3 z 3
2016 máme tedy z herního pohledu zrekapitulovaný. Ale ještě zbývá pár řádků. Zmínit se musíme také o tom, co se nepovedlo.
Hodně nepovedených i velkých her bylo letos opravdu dost, možná až příliš. Jak říkám, díky posunu v technologiích, kdy se po mnoha letech řeší i optimalizace, vyniknou neoptimalizované a tudíž nekvalitní hry opravdu výrazně. A upozorní na sebe tím spíše, pokud postrádají i herní kvality. Mezi takové hry patřily letos například zpackané Homefront revolution, k uzoufání nudné Ghostbusters, výsměch hráčům v podobě Umbrella Corps atd. Zmínit se musíme také o MAFIA 3, které je pro mnohé české hráče milující původně české dva předchůdce, asi největším zklamáním roku vůbec. A nelze se divit, vše jsme shrnuli v recenzi.
Ale podle mého asi to nejhorší předvedli tvůrci a vydavatel (SONY) velmi očekávaného titulu No Man´s Sky. A to nikoliv proto, že by to byla vyloženě špatná hra, ale proto, že tvůrci i SONY bezostyšně lhali hráčům do očí a slibovali věci, o kterých věděli, že ve hře nejsou. Následovalo tak obrovské zklamání, ale nedivíme se, tvůrci si ukousli mnohonásobně více, než na co zjevně stačí jejich schopnosti. Herně je však největší zklamáním této zdánlivě nedohratelné hry její závěr. Tedy co najdete ve středu galaxie … to je hodně špatný vtip a jedno velké „FU“ hráčům.
A teď z příjemnějšího soudku. Co se opravdu povedlo a která hra je tou nejlepší letos? Podle mého skromného názoru je to The Witcher 3: The Wild Hunt: Game of the Year Edition (kompletní edice se všemi DLC). Zejména poslední datadisk O víně a krvi je možná nejlepším herním datadiskem všech dob, a svou náplní snadno překonává, co jiné hry nabízí jako celek. Spolu se všemi update a DLC doplňuje kompletně hru a utváří celek, které nemá konkurenci. The Witcher 3 je mistrovské dílo, ethalon ke kterému se v podstatě nikdo ani nepřiblížil. V roce 2016 vyšlo několik dobrých her, ale vedle tohoto veledíla s DLC z roku 2016 v kompletní edici, prostě strká všechno do kapsy a asi každý kdo to hrál bude souhlasit. Ten level propracování příběhu, věnování se odboček, kdy zjistíte, že je možné jiné řešení s kompletně odlišným koncem, vám zabere dalších několik hodin hraní od toho, co už jste našli, to je prostě jiná dimenze toho, co hry „s více závěry“ běžně nabízí.
Hrou roku 2016 je pro mě stejně jako v roce 2015 zcela bezkonkurenční Witcher 3, tentokrát v kompletní edici, kdy závěr druhého a posledního datadisku z roku 2016 dává trochu zadostiučinění a uklidnění jinak nešťastným zástupům fandů, že na nějakého další pokračování zaklínače si počkáme mnoho let. Jinak letos hodně vysoko stavím hry Deus EX, DooM, Total War Warhammer a Rise of Tomb Raider. Srovnávat je mezi sebou a dělat z toho nějaké pořadí není příliš vhodné, protože každá je úplně jiná. Ve svých žánrech však vysoko nad průměrem, kdy průměrnosti a podprůměrnosti bylo letos ale opravdu hodně.
Co říci o roce 2016 závěrem? Pozitivní trend návratu k PC a konečně také technologický posun a řešení optimalizací her a využití vícejádrových CPU a moderních GPU, opravdu doufám, že vydrží a vydržet by určitě měl. Z VR nejsem zklamaný, přineslo to, co se čekalo, byť jednoznačně říkám, že teď nemá žádný smysl VR kupovat, současná generace není dotažená, je drahá a využití ve hrách působí stále jen jako DEMO technologie samotné. Zklamaný jsem z nedostatku výkonu, který neumožňuje plně využívat a hrát na 3x 4K monitorech, ale to patří do jiného shrnutí.
Z hlediska herního roku 2016 nejsem zklamaný, kvalitní hry byly a bylo jich dost ve všech žánrech. Naštvaný jsem na vydavatele, protože prostě nechápu, proč je řada měsíců v prostřed roku ponechána bez vydání nových her a pak se do jednoho týdne na podzim nacpe vydání hned několika velkých her. Co to má za logiku? Když už ne kvůli hráčům, tak kvůli kvalitním hrám, kdy prostě jsou dobré tituly, které tohle ekonomicky zabije, protože hráči prostě nemají na to kupovat si, natož hrát, několik her najednou. Letos to bylo opravdu hodně vidět. Vůbec chování některých vydavatelů bylo v roce 2016 zajímavé. Osobně začínám stále více nesnášet SONY s jeho přístupem. Asi si toho všimlo více lidí. Zatímco ostatní se snaží své hry dostat k co nejvíce hráčům a vycházejí tak na konzole i PC, SONY hráče rozděluje a drží si hry jen pro PS4, stejně tak drží platformu oddělenou a nevyužívá tak možností API VULKAN apod, což by vývojářům i hráčům zjednodušilo život. To rozhodně není dobré ani pro hráče, ani pro herní vývoj. V roce 2016 přitom mnoho vydavatelů své letité postoje ku prospěchu hráčů změnilo. Dokonce se omluví o omezení DLC moru a placených mikro-transakcí ve hrách. Stejně tak se řeší optimalizace a multiplatformní podpora.
Celkově jsem z vývoje v některých ohledech docela pozitivně překvapen a doufám, že bude pokračovat stejným směrem dále. A co vy? Jaké vám se letos líbili hry, souhlasíte s mým výběrem a jaké trendy zaujali vás? Zkrátka co se povedlo a nepovedlo z vašeho pohledu?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|