Horizon Forbidden West – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE jedné z nejlepších her generace Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Neděle, 07 duben 2024
Přejít na obsah
Horizon Forbidden West – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE jedné z nejlepších her generace
TEST výkonu GPU a CPU - technické zpracování hry
Závěr a hodnocení

 

 

 

  • Závěr a hodnocení

Horizon Forbidden West Complete Edition je vynikající hra. Bohužel v mnoha směrech doplácí na to, že jde o SONY PlayStation exkluzivitu. A to se týká jak herních, tak technických omezení. Zdaleka nejvíce se to však odráží v prodejích a celkovém nadšení, která tahle hra vyvolává. Já objektivně mohu říci, že jde o jednu z nejlepších her svého žánru (příběhová akční hra) vůbec a rozhodně o jednu z nejlepších her posledních let a dnes už i sérii. Snese v mnoha směrech plné srovnání s Witcher 3 nebo Cyberpunk a rozhodně třeba s Mass Effect apod. Ano, proti nim nejde o RPG a hráčské volby zde nejsou. Ale to nepovažuji nutně za chybu. Spíše vlastnost, a je pro to důvod související s těmi omezeními tím, že jde o PlayStation exkluzivitu …

To ji značně limituje, pokud jde o snahu být prostě lepší a větší. A být třeba i tím velkým RPG. Jednoduše nemůže oslovit takové množství potenciálních hráčů, dokud půjde „jen“ o PlayStation titul. A pokud by měla mít kvality a rozsah plně srovnatelný s Witcher, CyberPunk sérií her apod., tak si SONY prostě nemůže dovolit odpovídající financování potřebného vývoje. Horizon série tím prostě trochu „trpí“. Má na to potenciál, ale nemůže být využit. SONY by muselo zcela změnit přístup a udělat tuhle sérii skutečně multiplatformní, kdy „tiché“ vydání po 2 letech na PC to prostě nezachrání a nevytrhne. Musí vyjít rovnou jako multiplatformní titul a snažit se okamžitě oslovit největší skupinu AAA hráčů. Otázkou je, zda bude SONY ochotné potřebný krok udělat. Je však evidentní, že SONY a jeho studio Guerilla narazilo na limity platformy v mnoha směrech.

PC verze ukazuje hru v nejlepším světle a nejlepší verzi. A jde o skvělý počin po všech stránkách. PC verze ovšem současně ukazuje, že by to mohlo být prostě ještě lepší. Podle mě by hře prospěla ještě jedna vyšší úroveň detailů a třeba 4K balíček textur. Určitě lepší efekty počasí apod, Jinak k ní ale nemám výhrady. A je výborné, že může takhle skvěle vypadající hra vyjít bez Raytracingu, který je dnes hlavně otravným marketingem. Studio Nixxes pak odvedli skvělou práci, pokud jde o prosté portování, kdy bez nějakých velkých ambicí prostě převedli funkčně PS5 verzi na PC. Všechno funguje, ovládání je výborně odladěné a za 70hodin hraní a další hodiny testování jsme nenarazili na technický problém. Excelentní. Líbí se mě také přístup tvůrců k některým mechanikám, například možnost používat nejlepší zbroj, ovšem bez nutnosti koukat se na její ne všem imponující vizuál, kdy můžete použít vzhled jakékoliv zbroje! Ideální. A podobných, hráčům příjemných věcí, je zde více.

Pokud jde o hru samotnou, zde se podle mě hodně odráží ten fakt, o čem jsem psal výše. Tedy že Guerilla naráží na limity toho, co umožňuje stávající výše financování SONY vytvořit. Tohle je docela velká hra rozsahem, ale není prostě tak velká jako TOP AAA velké příběhové multiplatformní RPG hry typu Witcher 3, Cyberpunk apod. Nemůže být, protože ty jsou násobně dražší na vývoj. S tím, co dnes mají, však vytvořili tvůrci opravdu hodně. Druhý díl série je ve všech ohledech lepší než první. Postavy mají větší hloubku, jsou lépe technicky udělané, příběhy hlavní i vedlejší do sebe skvěle zapadají, tvůrci se dokonce snažili o větší interakci postav. A pak je zde herní svět, mnohem větší a variabilnější než u prvního dílu. Je úžasné se na něj dívat a pohybovat se v něm, kdy novou formu pohybu je létání, které se v průběhu hry odemkne i pohyb pod vodou.

Soubojový systém má obří hloubku, takovou, že hráči ji zdaleka nevyužívají a tvůrci trochu násilně při „výzvách“ se snaží hráčům ukázat, že tam ty věci jsou. Ty bojové výzvy jsou jedinou trochu frustrující částí hry, jinak se hraje jedním dechem a chcete víc. 70 hodiny (hlavní hra + datadisk) uteče velmi rychle a zanechá hluboký dojem a skvělý herní zážitek. Ano není tak příběhově překvapivá jako první díl, ale to být prostě nemůže. Nicméně dává hodně prostoru pro nadšené čekání na pokračování. A těšíme se hodně na další využití jedné z nejlepších nových herních postav za mnoho let, kterou Aloy je.  

  • Závěr

Horizon Forbidden West Complete Edition je jednou z nejlépe vypadajících her vůbec, a hlavně se skvěle hraje. Bohužel přes velkou snahu tvůrců zjevně naráží na limity SONY platformy jako takové, hlavně z hlediska financování opravdu velké hry. Potenciál má, ale pokud by měla být plně srovnatelná s tím nejlepším, tedy velkými příběhovými RPG, musela by vycházet jako multiplatformní titul.

Nelze to ufinancovat jen co by PlayStation exkluzivní hru. Potenciál by na to měla a věřím, že by tvůrci dokázali hru posunutou o ten level výše, kdyby měli čas a hlavně finance. Nicméně pro třetí díl bych neočekával potřebné změny. I když, kdo ví. SONY o tom, že nedokáže prostě ufinancovat stále dražší vývoj velkých her, ví. Přiznává jej a vydávat tedy hry i na PC je jedinou možností. Ovšem to odložené vydání na PC to prostě nevytrhne, když v té době je HYPE a nadšení dávno pryč. Horizon Forbidden West je skvělou hrou, ale prostě v očích mnoha je „starou“ hrou nebo o ní mnozí ani neví. Vydání PC verze proběhlo až na pár trailerů prakticky v naprosté tichosti.

Zkrátka a dobře Horizon Forbidden West je vynikající hrou, která nevyužívá veškerý potenciál, protože to prostě není možné z finančních a časových tvůrčích důvodů. Určitě je to škoda. Dalo by se to změnit, ale vyžadovalo by to hlubší změny u SONY a jejího přístupu. Tvůrci hry na to nemají vliv a s těmi omezeními co dnes mají? Klobouk dolů! Vytvořili podruhé excelentní hru a jednu z mála úspěšných zcela nových značek a skvělých zcela nových postav. PC verze je pak jasně nejlepší verzí hry, umožňuje nejlepší vizuál a tedy i herní zážitek. A pokud si střihnete první díl a hned nato si dáte druhý díl, je to klidně 150+ hodin naprosto špičkové herní singleplayerové zábavy, a budete se těšit na pokračování. Takže pro fandy příběhových akčních her naprosto jasná záležitost …  

Hodnocení hry: 90%

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

 

 

Hra odehrána na sestavě:

  • Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D
  • Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X670E
  • Grafická karta: AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
  • SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
  • RAM: Corsair DOMINATOR Platinum 2x32GB DDR5 6000MHz EXPO
  • OS: Windows 10 PRO 64-bit
  • Monitor: Gigabyte AORUS FI32U (3840x2160 144Hz IPS)

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Jerrow [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-04-08 19:28:50
avatar
Už to nějaký den hraju ve 4K na 7800X3D a RTX4070, v průměru mám cca 80 fps na high/very high nastavení s DLSS na quality a frame generation. Rozdíl oproti grafice na PS5 je dost velký, tady je vše krásně čisté a uhlazené...a hlavně oproti gamepadu se konečně dá krásně mířit při střelbě...
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-04-10 15:20:40

Pises ze rozdiel v grafike oproti ps5 je dost velky. Toto je ten velky rozdiel???
https://youtu.be/AUM5jrkRBL8?si=vsyvUs4jxjfa8oXZ
https://youtu.be/G78A4E_kSbA?si=MGPaapumhmUvxpdj
Ty tam vidíš dáky "velky" rozdiel?
Hru hrám ako na ps5 na oled c1 83" tak na pc na 34" alienware aw3423dw a reálne nevidím rozdiel. A vieš prečo tomu tak je? Lebo vývojári absolútne seru hru optimalizovať na výkonné grafiky a reálne využívať ich výkon keďže väčšina pc hráčov hra na slabšom hw než má ps5:

https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Hru aj na pc hrám na dualse nakoľko ta hra má brutálne vnemy na ňom,cítim búrku, blesky, súboje, rozbíjanie strojov. Myš a klávesnica je v tomto strašne zaostala prakticky od vydania sa na nej nič nezmenilo. Škoda ze jej nepridali do dnešného dňa nejaké vybrovanie/dualsense ako majú ovládače, zlepšuje to zážitok.
Mave [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-04-11 09:12:56

Já teda na myš a klávesnici nedám dopustit a nic bych na tom neměnil Hrál jsem u kámoše na ps5 a jako ovladač na ps5 je cool, ale nedovedu si představit na tom hrát nic jinýho krom závodních her.

Zrovna Horizon si vůbec nedovedu představit, protože je potřeba docela přesně mířit na různý časti strojů atd. To zvládáš na ovladači nebo tam máš nějakej auto aim?
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-04-11 12:31:57

Aby som to doplnil tak na pc používam sadu od glorious: custom gmmk pro, glorious O- WiFi, podložka glorious (cca 600e)
Na ps5 a pc používam dualsense edge (240e)
Na xboxe mam elite conrroller (170e)

Čiže také to lepšie co vie daná platforma ponúknuť.

Ovládač preferujem u hier ako tekken, spiderman, god of war, diablo, závody...kde jasne ovládače dominujú nad myšou a klávesnicou.

Myš a klávesnica jasne dominuje v hrach ako sú cod, cs, battlefield a pod...čiže competecive striekačky.

Co sa týka tej otázky ci používam automatické mierenie tak nie, je to otázka zvyku a za tie roky mi to mierenie na ovládači pripadá úplne prirodzené a v singleplayer hrach mi to nijako nekazi zážitok, práve naopak ma do diania vie vtiahnuť spomínaný dualsense, kde napriklad pri Horizone cítim každú bitku so strojni, naťahovanie luku, búrku, blesky,dážď.

V tomto mi myš príde neskutočne archaicky a zastaralo oproti ovládačom. Škoda ze tu není tiež dáka snaha o immersivnejsi zážitok z hrania tak ako na gamepadoch.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-04-08 21:41:16
avatar
V grafe ma 4070ti S 16gb nesprávny údaj zbernice 196bit namiesto 256.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-04-09 12:40:42
avatar
Aloy je jedna z mých nejoblíbenějších postav v celé herní historii, miluju ty hry
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-04-09 16:28:55

Souhlasim, nadherna hra. Nejhezci nudna hra co si jde dnes koupit.
dawo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-04-09 19:50:46
avatar
Ma to jedinnou chybu, nevyjde na xbox
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-09-11 20:17:09

Zkoušel jsem různé nastavení grafiky a čistej nativ 4K nevypadá moc dobře. Bez AA je to i na 4K celkem zubatý a hlavně všudypřítomné blikotající tečky na přechodech jsou dost otravné. To se ale dá dobře vyřešit po update na verzi 1.58 a FSR 3.1 pomocí FSR AA, kdy se obraz hezky vyčistí. Bohužel ale na 6800XT jsou FPS ve 4K dost nízké. Ale i se zapnutým FSR na Quality to vypadá prakticky stejně dobře, jako nativ 4K s FSR AA, ale FPS jsou už kolem 70. Porovnával jsem screenshoty a rozdíly jsou nepatrné. Jedině, kde je to trochu horší, je padající voda z vodopádů, tam to FSR dělá trochu mapy. Jinak je i s FSR obraz excelentní, takže bych to rozmazáváním vůbec nenazval, když to vypadá líp, než čistej nativ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárna
Prusa Core One – nová uzavřená 3D tiskárnaStředa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 722x
Komentářů: 1
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!
Star Wars Outlaws dostává Update 1.4 – zásadní herní změny!Středa, 20 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 492x
Komentářů: 0
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?
Jak to vypadá v uvnitř DATACENTRA?Pondělí, 18 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 966x
Komentářů: 0
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?
Vychází LEGO Horizon Adventures – další zábavná LEGO hra?Úterý, 12 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1201x
Komentářů: 0
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?
Indiana Jones and the Great Circle hra ala film?Pondělí, 11 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1527x
Komentářů: 0
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.
Nový Captain America nevypadá dobře. Thunderbolts* jsou na tom lépe.Pátek, 08 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1347x
Komentářů: 6