Strana 3 z 3
Mikrotransakce jsou to nejhorší, co dnes kazí mnoho her, protože tvůrci a vydavatelé záměrně hry designují na to, že si budete nesmyslně dokupovat obsah. Druhým největší nešvarem her jsou exkluzivity, speciálně umělé PlayStation exkluzivity. V základu dobré hry, které ovšem kazí fakt, že vychází jen na PS4, nebo až se zpožděním doráží na PC, kdy bohužel hry byly navrženy na kompromisní a omezený hardware a herní platformu SONY. To je problém, kdy konzole je proti PC prostě slabší a omezená platforma a bude se to opakovat i u nové generace.
HORIZON ZERO DAWN by byla mnohem lepší hra, pokud by byla udělaná stejně jako třeba Witcher 3 primárně na PC, a na konzole dodatečně portována. Tím by zmizely některé technické ale i obsahové nedostatky a kompromisy, které jsou bohužel v téhle hře hodně vidět. Opravdu velká škoda, protože tahle hra má velký potenciál. Tvůrci přitom měli nejméně 2 roky (hra je stará už 3 roky, ale datadisk, který přidává jednu velkou oblast a je viditelně kvalitativně v mnoha směrech lepší, než zbytek hry vyšel před 2 lety), aby využili vydání na PC a hru řádně optimalizovali a dodělali.
Opět musím připomenout Witcher 3, kdy obě hry jsou si stylově, hratelností a důrazem na příběh a filmovost velmi podobné. Tvůrci Witcher 3 ale hře věnovali velkou pozornost i po vydání a výrazně upravili i herní prvky dlouho po vydání. Bohužel tvůrci HORIZON ZERO DAWN na hru před vydáním na PC, zjevně prakticky nesáhli. A to je škoda. Minimálně ta optimalizace měla a mohla být lepší. Jediné štěstí, že jsem se nesetkal s výraznými bugy, hra mě jen asi 4x spadla, jinak dobrý. Ale prostě ten zjevný nezájem tvůrců o kvalitní PC verzi, je zklamáním. I když možná záměrný, protože by ještě více vynikl ten problém, že PlayStation exluzivní hry mají prostě omezení daná platformou, a to je to poslední, co SONY potřebuje, aby hráči viděli. Bez těch umělých exkluzivit by totiž PlayStation platforma neměla prakticky žádnou šanci proti PC/Xbox platformě.
Musím ale dodat, že je to možná proto, že tvůrci dodělávají již ohlášený druhý díl, který je ale bohužel opět „zatím“ jen PlayStation exkluzivní a vyjde na PS5. Opravdu by mě naštvalo, kdyby to u toho zůstalo a dvojka nedorazila na PC, protože tahle hra a skvělá herní hrdinka mají velký potenciál, který zamčený jen pro SONY platformu je ostudným plýtváním a urážkou.
Možná některé věci kritizuji až přespříliš, kdy připomínám, že jde vlastně o prvotinu na poli RPG tvůrčího studia. Takže s tímto bráno v potaz, je HORIZON ZERO DAWN velmi dobrá hra. Přesto, je zde vlastně hodně málo obsahu v jinak „ohromně se tvářící“ hře. Úžasně vymodelované zbraně a výzbroj kazí omezený systém jejich vylepšování i fakt, že nejlepší brnění ve hře je až na konci a jasně dané a nic jiného tak nemá smysl nosit. Stejně tak zbraňový arsenál je sice rozsáhlý, ale vlastně potřebujete jen dva luky, k tomu potřebných pár schopností. A v kombinaci s brněním, která vás dělá nesmrtelné, jste prakticky bůh (bohyně v tomto případě). Rychle tedy zjistíte, že nemá smysl se snažit získat všechny zbraně, zbroje a vylepšení. Prostě je nepotřebujete, ty systémy jsou tam k ničemu. Tady se prostě dalo vymyslet mnohem více a tvůrci prostě jen hráli na jistotu. Ale to by mě ani tak nevadilo …
- Hra dokázala selhat v závěru …
Prakticky celou hru mě ale zkazila poslední mise. Já hraji podobné příběhové RPG hry v otevřeném světě tak, že nejdříve splním všechny vedlejší mise, pak teprve hlavní. V této hře to znamenalo, že jsem tu hru nějak zmátl. ALOY, která je dost ukecaná, tak přestože jsem některá místa navštívil dříve, tak v hlavním příběhu se tvářila, že je tam poprvé. To trochu narušovalo jinak dojem ze světa, který na vás a vaše činy reaguje. Tvůrci se navíc snažili dostat dohry i možnosti rozhodnutí a ovlivnění příběhu, ale zůstalo jen u té snahy, závěr je totiž jen jeden, ať uděláte cokoliv. To bylo znásobeno tím, že jsem udělal všechny vedlejší mise, tím pádem jsem před poslední misí měl „posily“. Tvůrci hry prostě udělali to, co známe z mnoha velkých RPG, kdy na konci, před velkou poslední misí, můžete dostat nečekané posily v podobě vedlejších postav podle toho, jestli jste jejich příběh vyřešili nebo ne. Může na tom záviset výsledek hry, jak to bylo třeba v Mass Effect, Dragon Age nebo Witcher 3. Bohužel u téhle hry z toho zbylo jen torso.
Můžete si před poslední misí se všemi pokecat, i když jste pro ně splnili třeba jen jedinou věc (protože více hra prostě nenabízí), najednou jsou vaši nejlepší kamarádi a jdou vám pomoc. Jenže je to všechno k ničemu. Poslední hlavní mise v téhle hře je totální ostuda, naprostý výsměch hráčům. Žádná velkolepá bitva se nekoná: Stojíte na jednom místě, a jen střílíte na 3 vlny nepřátel. Poté i když je snadno porazíte, přijde filmová sekvence, kde najednou prohrajete. Následuje nejdelší pasáž celé poslední mise. Tam běžíte jak magoři prakticky prázdnou pasáží k jinému místu. Tam potkáte tři „kamarády“ které vůbec nepotřebujete, spustí se hlavní poslední bitka, která je vůči jednomu jedinému nepříteli, kterého jsem smetl za 10s a následovala videosekvence a konec hry. Myslel jsem, že rozkoušu klávesnici. To bylo všechno?!
Ano, poslední videosekvence hry je opět vnikající, ale ta poslední vlastní příběhová herní mise, to je totální herní odpad, naprosto nehodící se do téhle jinak dobré hry. Ta mise mě zklamala jako málo co v poslední době. Přišlo mě to, jako že tvůrci chtěli nabídnout více, ale SONY řekla dost a zarazilo vývoj hry. Řeklo prostě, „takhle to vydáte a další až v dalším dílem. Peníze se musí točit“. Výsledkem prostě je, že tahle hra má zdánlivě obrovský příběh, obrovské vizuálně úžasné otevřené prostředí, úžasnou hrdinku, kterou si ihned oblíbíte a užíváte si její „God tier“ schopnosti i fakt, že na ni prostředí reaguje. Jenže všechno sráží, jak extrémně malá je z hlediska vlastního obsahu tahle hra. Většinu z těch mála vedlejších misí ale i některých hlavních jsem splnil doslova za několik málo minut. A pak přišla ta poslední mise, která působila archaicky trapně a naprosto vytržena kvalitativně z téhle jinak potenciálem přetékající hry.
Recenzenti na PS4 udělovali téhle hře i absolutní hodnocení 100/100. Bohužel musíme opět konstatovat, že prakticky žádnému recenzentovi s PlayStation se zjevně nedá věřit. Tahle hra si v žádném případě absolutní známky nezaslouží a kdo je udílí je objektivně lhář, podvodník nebo zaplacený. Souhlasím jen s tím, že tahle hry by měla na to, aby některé z budoucích pokračování jednou těch 100/100 nebo 99/100 dostalo a zařadila se po bok her jako je třeba Witcher 3. Ten kvalitní základ a potenciál tam je. Bohužel prakticky vše v případě HORIZON ZERO DAWN zůstalo na půl cesty. Rozsahem je mnohem menší než se tváří atd. Hra má úžasné velmi zajímavé prostředí, ale není využito. Úžasní tvorové, úžasná hlavní hrdinka, úžasné filmové sekvence a slušný příběh (i když s logickými dírami jak kolo od traktoru, ale má to duši).
Věřím tomu, že protože šlo o RPG prvotinu tvůrčího teamu, hrálo se maximálně na jistotu a kopírovalo se o 106. Že tvůrci mají navíc, dokazuje mladší datadisk, který je součástí PC verze, a který je v mnoha směrech kvalitativně lepší, než původní zbytek hry. Takže doufám, že tvůrci u druhého dílu zapracují ještě více. A hlavně věřím, tě vyjde na PC, protože jestli to zase bude jen umělá PlayStation exkluzivita, SONY je pro mě jako značka a výrobce mrtvá. PlayStation exkluzivita ničí hry. Mnoho těch omezení a nedodělků nemuselo být, kdyby hra byla dělaná primárně na PC a teprve poté portována na konzole. Přesně tak vznikl Witcher, vzniká Cyberpunk 2077 a vzniklo mnoho nejlepších her historie. Vadí mě to hlavně proto, protože tvůrčí studio Guerrilla Games má schopnosti a potenciál na to, udělat další díly Horizon série tak dobré, že skutečně budou mít kvality na získání oprávněného hodnocení 100/100.
Horizon Zero Dawn je ale prostě nemá a je urážkou nejen her co si to zaslouží, ale i tvůrců této hry, že tomu někdo 100/100 dává, rpotože oni sami vědí, že to dokáží lépe. Je mnoho věcí, co se opravdu povedlo a v čem tahle hra kope první ligu, jenže je zde také hodně věcí, kterými padá do průměru a speciálně poslední hlavní herní příběhová mise a vyústění celé hry je naprostý výsměch a jedna z nejhorších herních závěrečných misí, kterou jsem v jinak kvalitní hře kdy viděl. Současně ten nevyužitý potenciál prakticky všeho a zjevně odfláknutý pouhý port na PC, ze kterého čiší až trochu nezájem, přestože hra je hratelností mnohem lepší než originální PS4 verze, prostě kazí dojem.
Celkově tedy hodnotím 83/100, což je vlastně extrémně vysoké hodnocení s ohledem na těch pár zásadních kiksů a vzhledem k tomu, že jde o prvotinu tvůrců na poli velkých příběhových RPG. Tahle hra má ale silné prvky, momenty a potenciál. O to více očekávám a od již oznámeného pokračování, které doufám zamíří s časovým odstupem a ve vylepšené verzi také na PC. Protože jestli ne, bude vážně zle.
Hodnocení Horizon Zero Dawn PC: 83/100
Hra testována na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 3950X (16jader/32vláken) + NOCTUA D15 Black
- Základní deska: ASUS ROG Crosshair X570 HERO Wi-Fi
- Grafická karta: Gigabyte AORUS RX 5700 XT 8GB Gaming OC PCIe 4.0
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: Kingston HyperX Predator 4x 8GB DDR4 3200MHz
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: BenQ 32“ BL3200 3840x2160 IPS
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|