Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU a CPU – technické zpracování hry
Z hlediska technologického zpracování hra není zrovna „technicky na úrovni“. Používá herní engine UNITY a zvoleným primárním API pro tuto hru je zastaralé a neefektivní DirectX 11. Naštěstí nároky na výkon nejsou zrovna krvavé. I když rozhodně s modernějšími technologiemi by hra dokázala běhat podstatě lépe.
Pokud jde o grafickou stránku, dominuje jí kreslený výtvarný styl. Velmi specifický, skoro bych řekl, že jde o Cel Shaded, který používá nejznáměji Borderlands série. Jeho výhodou je, že dokáže schovat a zamaskovat technologicky méně vyspělou grafikou stránku. Ale udělat hezkou postavu je zde docela oříšek :-/
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/Humankind-2_thumb.jpg)
Detaily jsou ale pěkně zpracovány, rozdíl mezi low a max nastavením je docela zřetelný, ale pořád z hlediska použitelnosti nabízí vše, co je třeba. Samozřejmě to hlavní jsou různé strategické informace, které jsou vám poskytovány na mapě, ale především prostřednictvím vyčerpávajících UI, menu apod. Orientovat se v nich je ale celkem snadné, zejména pro ty, kteří znají Civilization.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/Humankind-15_thumb.jpg)
Snad jen někdy není z hlediska topografie terénu vždy úplně jasná cesta, kudy vaše jednotky budou muset jít. To je jediné, co bych asi přehlednosti grafiky vytkl. A jak šlape v praxi?
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/Humankind-10_thumb.jpg)
Hra tedy nevyužívá nejnovějších technologií a API, což ji určitě penalizuje z hlediska optimalizací a skutečného využití moderních grafických i procesorových architektur. Na plné detaily tak dá docela zabrat střední třídě karet.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/1080p_thumb.jpg)
I když jde o tahovou strategii, takže vlastně nepotřebujete ani 60FPS, abyste si ji v pohodě užili. Cokoliv kolem plynulých 40FPS je naprosto v pohodě. Samozřejmě protože jde o DX11 titul, NVIDIA RTX 3000 grafiky zde mají trochu navrch proti AMD RX 6000, které jsou více stavěné na modernější API. Ale z hlediska hratelnosti ale není rozdíl.
Ve vyšším rozlišení jsou stále i na maximální detaily použitelné slabší karty či starší karty.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/1440p_thumb.jpg)
Žádný velkých problém.
Ve 4K je to už horší. Na těch akceptovatelných stabilních 40FPS se dostanete už jen s výkonnějšími karty starší generace, nebo vyšším mainstreamem v té současné. Na stabilních 60+FPS potřebujete prakticky to nejlepší, co dnes na trhu je, což vzhledem k velmi nenáročné grafice hry a technologicky zastaralému základu, nemluví zrovna o skvělém využití zdrojů.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/2160p_thumb.jpg)
Ve 4K jsou také i největší nároky na grafickou paměť, ale i ty dosahují pouze na zhruba 6GB paměti, což je opravdu daleko od využívání současných možností HW.
U strategií tohoto typu bývá většinou docela zásadní procesor, pokud jde o rychlost zpracování tahů apod. U této hry se mě ale nezdá, že by byl rozdíl více než pár sekund mezi opravdu supervýkonnými a slabšími CPU. Pokud jde o vliv CPU na grafický výkon, je značně omezený, jelikož hra díky zastaralému základu a DX11, není schopna využít výkonu a výhod moderních CPU.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/CPU_thumb.jpg)
Hra efektivně využívá pouze 6jader/6vláken, takže i se slušným 4jádrem s 8jádry budete téměř maximalizovat výkon GPU. I slabé procesory jako modernější Core i3 nebo RYZEN 3 s 8vlákny, tak z hlediska využití i high end grafiky budou poskytovat téměř stejný výkon jako nejmodernější Core i9 či RYZEN 9 5950X, který má 4x více jader/vláken a více než trojnásobek jejich výkonu. Hra ho ale nijak nevyužívá.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/Humankind-18_thumb.jpg)
Přejděme tedy k hodnocení a závěru …
|