Strana 3 z 3
Humankind je povedená variance, prakticky klon známé Civilizace. A to není kritika ani výtka. Prostě Civilization je doslova etalonem 4x tahových strategií, a přes různé pokusy nikdo nic moc lepšího nevymyslel. Takže udělat podobně dobrou hru je sám o sobě úspěch. A tvůrcům Humankind se to povedlo!
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/Humankind-4_thumb.jpg)
Hratelnost je jednoznačně to, co je zajímalo nejvíce a kam nejvíce investovali. Jde také o hru menšího studia, takže výsledek je více než solidní. V mnoha ohledech jde při vydání o stejně dobrou hru, jako poslední díl Civilizace. Jen dělá některé věci trochu jinak a po svém. Stejně jako Civilizace u ní funguje skvělá atmosféra a především zábavnost, kdy prvek návykovosti ve stylu „ještě jeden tah a jdu spát“, je zde jednoznačně přítomen. Tomu nahrává i příjemná atmosféra, nenucená hudba atd.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/Humankind-3_thumb.jpg)
V mnoha věcech se Humankind od Civilization moc neliší, prakticky v 90% bych řekl, že jde o stejnou hru. Těch 10% dělá ovšem rozdíl, tím hlavním je cílená mnohem větší variabilita civilizací se záměrnou možností kombinovat zcela odlišné kultury napříč epochami. Obě hry mají i některé společné „vady“, ani u jedné tvůrci stále nepřišli na úplně ideální zpracování válčení. Řekl bych, že možná ani nikdy nepřijdou, pokud nezapracují skutečné RTS bitvy, jako mnohem komplexnější strategická TOTAL WAR série. Humankind se o to trochu pokouší, ale na TW to prostě zdaleka nemá. Humankind stejně jako Civilization jsou především budovatelskými hrami.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/Humankind-7_thumb.jpg)
Největší slabinou hry je podle mě grafika. Ač rozhodně slušná, mě osobně se nelíbí ten výtvarný styl. Ale to je prostě subjektivní. Na druhou stranu subjektivní rozhodně nejsou nároky na hardware, kdy absence moderních technologií, moderního API, dělá tuhle jinak jednoduše a nenáročně vypadají hru až nemístně náročnou. Vydat v roce 2021 hru postavenou na neefektivním a překonaném DirectX11, je vyloženě ostuda. Když se podívám na propracovanou grafiku moderního DooM, který dává 300FPS i na mainstreamových kartách, a mnohem jednodušší grafiku téhle hry, co dokáže z moderní mainstreamové karty vytáhnout sotva 60FPS, je to dost na pováženou. Samozřejmě štěstí, že tady na těch FPS zase tolik nezáleží a stabilních 40FPS je naprosto v pohodě.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/Humankind-9_thumb.jpg)
Přesto nelze pominout tu technologickou zaostalost hry a z toho vyplívající neefektivitu a mizernou optimalizaci pro současnou generaci HW. To platí i o tragickém využití dostupného výkonu CPU, kde ale dobrou zprávou je, že z hlediska rychlosti zpracování tahů nemají problémy dnes i opravdu slabé procesory.
Zkrátka technologie a optimální využívání současného HW, není silnou stránkou tohoto titulu. Nicméně funguje už při vydání. A na rozdíl od mnoha jiných nových her, je i docela herně vyladěná, bez výrazných velkých chyb a bugů. Herně je to sázka na jistotu ovšem s přídavkem individualizace a vlastní identity. Tento klon Civilization je tak v základu sice velmi podobný, ale současně se dostatečně liší na to, aby nezapadl a zaujal. Hlavně jako celek funguje a baví. Znovuhratelnost je značná, jen dohrát jednu větší mapu zabere klidně 20+ hodin. A možnosti různých strategií a přístupů jsou velké a bude trvat, než je všechny vyzkoušíte. A hlavně zde funguje ono „ještě jeden tah a jdu spát“, což je známka povedené hry. Není sice objevná ani vyloženě novátorská v žádném ohledu, dělá prostě to, co slavnější série, jen v některých věcech trochu po svém. Primárně míchání kultur a vytváření až šílených historických alternativ, což je ale přesně to, co slibuje.
![](/images/stories/herni%20sekce/recenze/2021/Humankind/Humankind-17_thumb.jpg)
Jsem docela zvědav, jaká rozšíření tvůrci přinesou a nabídnou v rámci tohoto konceptu, kdy je ze současné podoby hry patrné, že se záměrně nepouštěli do žádných skutečně velkých experimentů a změn konceptu osvědčené 4x budovatelské tahové strategie. Tohle byla do značné míry „hra na jistotu“, což menšímu studiu nelze mít za zlé. A povedlo se. Humankind je minimálně stejně dobrá hra, jako poslední Civilization a pro fandy tohoto typu her určitě zajímavá, i když nějaké zásadní inovace samotného žánru nenabízí. Potenciál pro nějaké inovace a další vývoj, tu ale je a jako základ je to velmi solidní.
Hodnocení hry: 84%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům
![](/images/stories/ikonky/CENEGA-250p.jpg)
![](/images/stories/ikonky/AMD-Ryzen-Radeon-logo-550.jpg)
![](/images/stories/ikonky/GB-AORUS-550.jpg)
Hra odehrána na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 5950X (16jader/32vláken)
- Základní deska: ASUS ROG CrossHair X570 HERO Wi-Fi
- Grafická karta: AMD Radeon RX 6900 XT 16GB
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: G.SKILL Royal 2x 8GB DDR4 3600MHz
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: BenQ 32“ BL3200 3840x2160 IPS
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|