Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
Základem hry je iD Tech Engine (konkrétně poslední verze 7), což je jeden z nejlépe optimalizovaných a současně nejlépe vypadajících herních základů vůbec. Bohužel se objevuje jen velmi sporadicky. Známý je naposledy tedy hlavně ze série Doom. A běží výhradně na API VULKAN (na PC).
Nejde o fotorealistický engine, ale je velmi detailní, velmi živý s vysokou kvalitou textur. Současně má hra výborné nasvícení a styl scén, kdy používá Raytracing zpracování světel a stínů už v základu. Nabízí také extra režim Path Tracing s vyloženě realistickým nasvícením, které je vizuálně velmi odlišné, ale nevypadá nutně vždy lépe, a především je prakticky nepoužitelné pro hraní hry se současným HW. Naštěstí není nutné ho používat.
Na velmi vysoké úrovni jsou filmové scény, které opravdu hodně připomínají klasické filmy. Dabing a ozvučení jsou excelentní. A ovládání hry také. Asi nejslabší stránkou technického zpracování je inteligence nepřátel, kteří jsou buď příliš hloupí a slepí nebo na vyšší obtížnost viditelně podvádí. Takže trochu kazí dojem. Současně až trochu nadpřirozená statičnost prostředí a jeho nezničitelnost v kontrastu se zničitelnými předměty které „házíte“ na nepřátele, působě trochu hloupě.
Pokud jde o HW nároky, vyžadována je grafická karta s podporou akcelerovaného Ray Tracingu, což znamená minimálně RTX 2000 či Radeon RX 6000 a novější karty. V základu je použit sice jen na to nasvícení a velmi lehce, ale prostě je vyžadován. Až pro onen Path Tracing režim RT je nutná RTX 4000 série karet, na ničem jiném to v současnosti ani nepoběží, ale ty karty nemají dost výkon na použitelné hraní bez DLSS a Frame gen a ani s nimi to není žádná sláva.
A jak to tedy šlape na našich PC?
- TEST výkonu grafických karet
Jako obvykle jsme protáhli naši testovací sestavu s RYZEN 9 7950X3D, ASUS ROG Crosshair HERO a 64GB DDR5 6000MHz Corsair paměti. Vše s Windows 11 a plejádou dalších GPU a CPU. A na co jsme přišli?
V maximálních detailech (tedy bez Path Tracing) běží hra solidně na to, jak dobře vypadá. Ale potřebujete slušnou grafickou kartu.
Velký problém bude s 8GB kartami, speciálně pokud mají jen 128-bit sběrnici, ty mají s hrou problémy a budete muset hodně snížit detaily, aby to plynule běželo. 12GB grafická karta je tedy doporučené minimum pro rozumné hraní a pak není problém.
Nad 60FPS bez berliček DLSS/FSR se lze ve 1440p dostat i s lepší mainstreamovou kartou, pokud tedy má alespoň 12GB paměti.
8GB grafiky mají hodně problémy a na většině současných a starších modelů je hra ne moc hratelná. Na 12GB kartách ale žádný problém …
Na plné detaily bez Path Tracingu a berliček FSR/DLSS či Frame Gen, dokáže hra běžet slušně, pokud máte prostě lepší kartu:
Hra podporuje ještě režim Path Tracing, který tedy kompletně změní systém nasvícení, a jak hra vypadá. Nasvícení je totiž děláno kompletně realisticky bez zásahu výtvarníka. Nevypadá tak vždy všude lépe, vypadá to prostě jinak. Nicméně daní za tu „realističnost“ světelných paprsků jsou extrémní HW nároky.
Jednak to zde tvůrci podporují jen na RTX 4000 sérii karet, a především pokud to zapnete, je to nehratelné. Na výkonné RTX 4080 16GB, která dává normálně 149 FPS ve 1440p a 96FPS ve 4K, zapnutí Path Tracing verze RT znamená pokles na 36FPS ve 1440p a pouhých 9FPS ve 4K. Jinými slovy prakticky k ničemu. Ano, můžete zapnout DLSS a k tomu Frame Gen, ale i tak je to téměř nepoužitelné. Nemluvě o tom, že „4K s DLSS“ není skutečné 4K a hlavně Frame Gen pokud nemáte alespoň 90 reálných FPS už v základu, tak nefunguje moc dobře a rozhodně dobře nevypadá. Ano, vypadají „realisticky“ z hlediska dopadů světla a stínů, ale nevypadá to v mnoha případech tak pěkně jako když ruka výtvarníka nasvícení nastaví tak aby to v dané scéně dobře vypadalo. Někde ale ano, vypadá to lépe, hlavně některé interiéry a z hlediska tvůrců hry je RT systém nasvícení mnohe jednodušší a rychlejší na „udělání“ než když ručně ladí světla na každé scéně sami. Ovšem zatím je to u současné generace GPU příliš výpočetně náročné …
Jinak hra rozhodně zaměstná CPU, kdy se snaží co nejlépe využití 12vláken, ale roztáhne se až na 24. Takže výkonnější CPU s více jádry mohou mít výhodu, prim však nadále hraje co nejlepší výkon ne 8jádrech/16vláknech:
Takže asi nepřekvapí, že výkonově dominují AMD RYZEN 9800X3D a 7800X3D procesory. Samozřejmě ve vyšším rozlišení se rozdíly stírají, ale několik FPS je i tam rozdílu.
K závěrům a hodnocením
|