Strana 2 z 3
- TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
Jednou ze zajímavostí KCD série je, že používá dnes už neobvyklý CryEngine. Dříve absolutní technologickou a grafickou špičku na poli herních pohonů. I dnes na první generaci běžící starý první Crysis, stále vypadá k světu a v mnoha detailech i lépe, než mnohé nové hry. Bohužel tvůrčí německé studio Crytek je v problémech, dokonce ukončilo vývoj Crysis 4 nedávno.

A ačkoliv vývoj CryEngine stále běží, nemůže se zdaleka srovnávat s posuny a možnostmi i velikostí teamu a zázemí, jaký dnes poskytuje EPIC a jeho Unreal Engine. Nicméně české studio Warhorse se už kdysi rozhodlo použít CryEgnine, který postupně výrazně modifikovali, protože před lety mimo jiné zvládal mnohem lépe krajinky a některé věci kolem, které oni potřebovali. KCD2 nepřekvapivě používá mnoho věcí z KCD1, ovšem mezigeneračně se přeci jen hodně věcí vylepšilo.

To se týká i celkového grafického vizuálu. Jsou věci, které vypadají skvěle, jako krajinky, flora apod. Bohužel řada věcí vypadá na dnešní poměry maximálně průměrně, to jsou postavy, obličeje atd. A pár věcí bohužel vypadá vyloženě podprůměrně, to jsou například mnohé textury, kdy ve 4K rozlišení si prostě radši některé věci moc z blízka neprohlížejte.

Výsledkem je takový mix, kdy celkově hra vypadá graficky průměrně ale příjemně. Nevadí to, proti prvnímu dílu má lepší atmosféru a více vtáhne díky lepšímu zpracování nasvícení. A nenajdeme tu žádný zbytečný Raytracing apod. Zlepšena byla i animace postav (byť animované filmečky ve hře jsou viditelně o dvě třídy graficky lepší než animace postav přímo ve hře, při dialozích apod). Motion capture je znát, bohužel slabiny dnes už postaršího CryEngine také.

Ovšem co z toho dokázali ve Warhorse vytáhnout, klobouk dolů. Krajinky jsou jak vystřižené z fotografií, české lesy a háje absolutně parádní a zpracování historické Kutné hory? Žádná, a tím myslím žádná hra, ani Witcher 3, nenabízí lépe vizuálně, dojmem života a atmosférou zpracované realistické středověké zpracování městské lokace. Ano, je tu spousta zkratek a nepřístupných lokací, ale vypadá to a žije prostě skvěle.

Propracované robustní RPG mechaniky fungují také výborně, NPC si žijí vlastní život a reagují na vás, tedy alespoň ten žádaný dojem z toho, je jedním z nejlepší, který kdy v nějaké hře byl. Má to bohužel své meze, kdy reakce na vás jsou omezené. Ovšem celkový dojem a z atmosféry vytrhnou hlavně technické glitche a bugy, některé až „Bethesda level“. Ovšem ve srovnání s tím, jak mizerně optimalizovaný s velkými problémy byl při vydání první díl, je KCD2 vynikající. Hra za mých 130 hodin hraní ani jednou nespadla, zásadní hru skutečně rozbíjející bugy jsem také nezaznamenal. Jen ty grafické glitche, zamrznutí animací postav apod. a obecně kolizní systém má mezery a občas vás z toho ponoření do hry nepříjemně vytáhne. Z hlediska HW nároků nejde zase o až tak náročný titul.

Přeci jen od vydání CryEngine a prvního dílu KCD1, který měl problémy plynule běhat i na tehdejším high endu, uplynulo hodně let. Dnes vám na vyšší detaily a 60FPS stačí i mainstreamové PC. Jak tedy hra běhá?
- TEST výkonu grafických karet
Oprášili jsme, možná už naposledy, naší hlavní testovací sestavu na Ryzen 9 7950X3D, který snad brzy nahradíme 9950X3D :). Aktualizujeme tedy i zbytek sestavy. Přidali jsme i některé nové grafické karty a otestovali nároky hry. Zvolili jsme nakonec ULTRA nastavení detailů v KCD2, přičemž hra má i několik nižší a také jedno vyšší, kterému tvůrci říkají „experimentální“. Nicméně tím se nemá moc smysl zabývat, protože vyjma pár položek, které zvýší dohled a vykreslované detaily v něm, což ovšem má dost výrazný vliv na výkon (i 30%), mnohá nastavení nic nedělají. Proti Ultra a Experimental nastavení není u některých velký vizuální, a dokonce ani výkonový rozdíl, u některých pak je jen velký výkonový dopad, ale vizuálně moc ne. Popravdě, řadu věcí klidně můžete nastavit jen na high, protože vizuálně ani tam není moc rozdílů proti Ultra. Pro účely našeho testování jsme ale zvolili obecný „Ultra režim“ nastavení detailů …
Dnes už velmi nízké rozlišení, které je stále méně populární, jak se 1440p a 4K monitory/TV stávající běžně cenově dostupné. Zde také hodně záleží na výkonu vašeho CPU, kdy výkonnější ale i středně výkonné současné grafiky mohou mít i o desítky % horší výkon se slabšími CPU, než třeba námi použitém 7950X3D.

Na plně použitelných 60FPS vám stačí i několik let stará grafická karta. Současný mainstream dokáže nabídnout podstatně více.
Výrazně náročnější není dnes mezi hráči populární 1440p rozlišení:

Starší grafiky vyšších tříd nebo současná střední třída na 60FPS+ v pohodě dosáhnout i v Ultra nastavení. Opět ale procesor hraje překvapivě velkou roli. U 1080p a 1440p stačí i 8GB paměti a nedělá to potíže, až u 4K se hra ráda roztáhne na 10-11GB grafické paměti, takže 12GB+ paměti na kartě je minimum vhodného.
Až tedy 4K rozlišení dostane mnohé grafiky do kolen:

Na 60FPS v Ultra potřebujete minimálně Radeon RX 7900 XTX či RTX 4080 ze starší generace, z nových karet to ale zvládne i mainstreamovější RX 9070 XT. Ale jak říkám, některé detaily lze snížit, protože na High vs Ultra nastavení není u mnoha věcí moc vizuální rozdíl, za to pár FPS to udělá. Takže já hrál v mixu High/Ultra nastavení v nativním 4k (bez rozmázávátek FSR/DLSS) s RX 9070 XT kolem 60+FPS i v nejnáročnějších částech hry naprosto v pohodě.
Hra poměrně slušně využívá výkonnějších CPU, kdy ve 1440p a hlavně 1080p je v kombinaci s výkonnějších grafikou (vyšší střední třída+), poměrně dost velký rozdíl výkonu s některými CPU. Ryzen 7 9800X3D je samozřejmě králem:

Pod ním je to také dost odstupňované, kdy starší generace CPU dost ztrácejí. Obecně je dobré mít alespoň 8jádro/16vlákny posledních 2 generací, jinak budete muset detaily omezit. Ale hratelné je to samozřejmě i na starším HW, když vám nevadí nižší detaily. Obecně se hra dokáže roztáhnout až na 24 procesorových vláken.
Celkově dnes už vizuál CryEngine na zadek neposadí, dokonce i v těch krajinkách a vegetaci nehraje první ligu a UE5 je o třídu jinde. Nicméně tuhle poměrně robustní hru s velkou mapou, mnoha NPC a detaily dokáže udržet stabilní a slušně v pohybu na té jedné mapě i bez nahrávacích obrazovek a plynule. Proti KCD1 je KCD2 nesrovnatelně lépe vyladěno, graficky lépe vypadá, je detailnější a nasvícení je výrazně lepší. Není to grafická špička v žádném ohledu, ale rozhodně neurazí, tedy pokud si nebudete prohlížet některé textury, které snad nemají ani 1080p rozlišení. Obecně hra na současném HW i minulé generaci HW, běhá dobře, není problém najít nastavení, kde budete mít naprosto vyhovujících 60FPS a nemusíte mít to nejlepší a nejdražší v PC.
K závěru a hodnocení
|