Strana 3 z 3
Původně jsem měl v únoru jiné plány a s hraním Kingdom Come: Deliverance II jsem chtěl počkat. Jenže jsem hru nechal nainstalovat. Ve slabé chvíli jsem si řekl, že to jen zkusím no, a to byla „chyba“. Od prvních minut hra chytla, pohltila a až na občasné grafické glitche držela a nepustila. O 130 hodin později jsem měla jasno. Ne, není to ještě úplně úroveň legendárního Witcher 3, ale nemá k ní zase tak daleko!

KCD 2 je nejlepší středověká či fantasy příběhová otevřená kampaňová RPG hra, která od vydání třetího Zaklínače vznikla a vyšla. Na něj ztrácí víceméně jen proto, že polské CDPR bylo v té době o několik let zkušenostmi dále. Zkušenosti totiž mělo se dvěma předchozími díly, zatímco pro Warhorse je tohle jen druhý díl. Nicméně už jen že v mnoha směrech vůbec mluvíme o podobnosti kvalit KCD2 a Witcher 3, je velká poklona. Obě hry mají i hodně společného. Obě jsou dělané pro dospělé publikum, obě se nebojí dospělého psaní, dospělých i temnějších příběhu i temnějšího humoru. Obě nabízejí možnosti rozhodování, i když v této oblasti je W3 dál, propracovanější a hlubší, přeci jen je znát výhoda propracované knižní předlohy. KCD2 mají ale lépe udělaná některá prostředí a NPC, ne o moc ale o něco ano. Stejně tak KCD2 má o něco lepší RPG mechaniky, kdy se lépe vyrovnalo s omezeními hlavního charakteru dané jasně definovaným příběhovým pozadím nemodifikovatelné herní postavy. Zejména systém zlepšování dovedností a vliv který je cítit, je u KCD2 prakticky to nejlepší, co kdy která RPG hra nabídla. Nemluvě o soubojovém systému, který nemá konkurenci. Byť tady srovnání s Witcher 3 kulhá, protože to je hra z pohledu třetí osoby a soubojový systém je tedy uzpůsobený na míru tomu, stejně jako v případě KCD2 je udělaný na míru pohledu z první osoby.

Tvůrci se také hodně inspirovali v Red Dead Redemption 2, zejména pokud jde o to vtáhnutí do to světa a prostředí i styl vyprávění a dialogů. Přeci jen ty příběhové volby, zejména v hlavní linii jsou tu minimální, zdaleka ne jako u Zaklínače, kde je dopad rozhodnutí brutálnější a zásadnější obecně. Tady až na pár linek a možná absenci některých postav, je příběh prostě jasně daný, ale uspokojivě ve smyslu, že alespoň v určitém dialogu na konci zohlední vaše chování během celého hraní. Hra má solidní zakončení. Nicméně také u mnoha linií záměrně otevření, kdy jasně připravil půdu pro třetí díl. Bohužel, o něm tvůrci mlží, zda vůbec vznikne.

Upřímně si neumím představit, že by se na to vykašlali. Historicky atraktivní prostředí, možnost zpracovat Husitské války? Dobu kdy Češi ještě neohýbali hřbety a neustupovali/nevolili diktátory jako velká část české populace dnes a dokázali se zbraní v ruce bojovat? A hlavně možnost herně zpracovat alespoň část historické Prahy?! Pokud prostě nevznikne KCD3, budu to považovat za osobní urážku a nejvíce spálený potenciál v historii herního businessu. Všechno navíc tvůrci mají, všechny nástroje, peníze, lidi, čas a evidentně i jasně nalajnované pokračování, nemluvě o zájmu hráčů. Kdyby teď vyhlásili sběr financí na vývoj KCD3 (což nepotřebují), tak se na ni vybere za méně jak jeden den! Takže jednou z největších „vad“ KCD2 je, že chcete víc. Ovšem na nějaké pokračování si zjevně počkáme roky, navíc když o něm tvůrci dost mlží.

Za největší slabinu považuji potenciálně ten CryEngine samotný, na kterém hra stojí. Speciálně za několik let bude už vypadat a fungovat hodně zaostale v některých aspektech, a je otázkou, zda němečtí tvůrci tohoto technického základu budou moc Warhorse nějak asistovat s vylepšením a zásadním přepracováním. Nicméně umím si představit, že půjde ještě vylepšit a velké bitvy i historickou Prahu dokáže nabídnout, pokud hra vyjde do roku 2030. Uvidíme …
Také se sluší říci, že některé věci, které nyní lze vytknout, včetně glitchů, nevyladěné ekonomiky hry a zjevně absentující herních prvky a také některý obsah, tvůrci doplní. Už brzy vyjde obří UPDATE, který přinese masivní opravy a vylepšení, včetně některých nových prvků (například holič). Na této aktualizaci a opravách se pracovalo několik měsíců, kdy autoři to nechtěli vydávat, aby to neovlivnilo první průchod hrou. Za což je chválím. Současně jsou naplánovány na letošní rok tři větší obsahová DLC, které nabídnout nové postavy, zpřístupní některé lokace, a hlavně nabídnou hodiny nových příběhů. Dočkáme se zjevně vlastní kovárny, stejně tak tvůrci mluví o zpřístupnění vnitřku kostelů apod. Zkrátka na některé věci a detaily nebyl čas, ovšem vývoj nadále pokračuje, a ještě nějakou dobu bude. A už to, co teď hra nabízí, je skvělé.

Jsem optimistický a už se těším, až si třeba za dva roky dám tuhle hru znovu, už plně vyladěnou a obsahově doplněnou. Je co zlepšovat, takže na absolutní hodnocení to dnes není. Ovšem za rok dva se mu může blížit. Kingdom Come: Deliverance II je totiž objektivně vynikající hra, přesně tak, jak mají velké AAA hry vznikat, kdyby do toho nekecali lidi z prostředí businessu, kteří hry nehrají a zajímají je jen akcionáři. KCD2 stejně jako jiné úspěšné tituly v posledních letech totiž dokazuje, co hráči chtějí a nedostávají. Hlavně ale dokazuje, že dobrá hra se prodává sama, a že dělat nekonečnou hru pro všechny, což ve výsledku znamená pro nikoho, je nesmysl. Názorně také demonstruje, jak to vypadá z hlediska kvality a hratelnosti, když sami vývojáři mají zájem udělat prostě dobrou hru. A udělají ji, jak oni sami chtějí. Kdysi to byl běžný standard i u dnes velkých značek. Pak přišly peníze, akcionáři, mikrotransakce, live service, kvartální výsledovka a všechno zničily.

Warhorse ukazují, že za zlomek nákladů mnoha „AAA“ her se dá udělat špičková hra, s kvalitně zpracovanými detaily, která je prostě dobrou hrou. A prodává se prakticky sama jen tím, že prostě funguje a je to dobrá hra. Vydělá si na sebe za jeden den, a tak ani investoři a finanční žraloci na tom nejsou škodní. Je to prostě dobrá hra pro dospělé publikum od tvůrců, kteří mají zájem. A že je „náhodou“ z českých luhů a hájů (doslova), je třešničkou na dortu. Excelentní počin a dobře odvedená kvalitní práce, což je bohužel dnes ve světě herního businessu sakra výjimečná záležitost. Pokud jste fanda dobrých her a speciálně příběhových atmosférických RPG, budete z téhle nadšeni a lze ji srovnávat s tím nejlepším, co kdy na poli her vyšlo! A má tak i osobitý unikátní styl. Snad za pár let tomu Warhorse s KCD3 nasadí korunu ;).
Hodnocení hry: 91%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům


Hra odehrána na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D
- Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X670E
- Grafická karta: AMD Radeon RX 9070 XT 16GB
- SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: Corsair DOMINATOR Platinum 2x32GB DDR5 6000MHz EXPO
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: Gigabyte AORUS FI32U (3840x2160 144Hz IPS)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|