Kingdom Come Deliverance II – TEST výkonu GPU, CPU a RECENZE hry. Kvalitní hry existují! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 10 březen 2025
Přejít na obsah
Kingdom Come Deliverance II – TEST výkonu GPU, CPU a RECENZE hry. Kvalitní hry existují!
TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
Závěr a hodnocení
alt

 

 

 

 

  • Kingdom Come Deliverance II – TEST výkonu GPU, CPU

                                                           a RECENZE hry. Kvalitní hry existují!

Kingdom Come: Deliverance II (dále KCD2), je výjimečná hra. Nejen tím, že vznikla v Česku a odehrává se v zajímavé české historii a servíruje ji neokoukanou pro celý svět. Je výjimečná tím, že je to prostě dobrá hra, udělaná, aby byla dobrá hra a pro dospělé publikum! Něco, co mnozí velcí vydavatelé dnes neumějí udělat. Místo aby se snažili vytvořit co nejlepší hru, zkazí ji už v základu tím, že se snaží, aby byla „pro všechny“, aby nutila hráčům mikrotransakce a aby plýtvala jejich časem, protože jako live service má vydržet roky. Hratelnost, zábavnost a kvalitní detaily jsou podružné. Pro většinu vydavatelů jsou hry jen „produkt“, na který se snaží nalákat co nejvíce zákazníků, místo toho, aby produkt lákal zákazníky sám na sebe. A tak vznikají AAA „RPG“ hry/produkty za stovky milionů dolarů, které ve výsledku nikdo nehraje a hrát nechce. KCD2 je AAA RPG hrou tak, jak kdysi velké hry vznikaly = jejich tvůrci měli jediný zájem = udělat prostě co nejlepší hru takovou jak oni sami jako hráči a chtějí. Nekecali jim do toho „nehráči“ z řad vedení majitele vydavatele. Tedy lidi, kteří hry nehrají a zajímají je jen akcie, kvartální výsledky a daňové odpisy.

KCD2 je „bohužel“ na dnešní poměry výjimečnou hrou, přestože ještě před 15 lety by až tak výjimečná nebyla a podobně dělané kvalitní hry byly běžnější. Dnes? Opravdu dobré AAA hry, u kterých je vidět výhradně zájem tvůrců i vydavatele udělat prostě dobrou hru, jsou téměř nevídaný úkaz. Naposledy jsme něco podobného viděli u S.T.A.L.K.E.R. 2, před tím rozhodně Baldur´s Gate 3 a pokud bychom měli najít stylově a herně podobný titul jako je KCD2, musíte prakticky až k Witcher 3! Ano, pokud bych měl zavzpomínat, která podobná výpravná RPG hra působila tak dobrým výjimečným herním dojmem, třetí Zaklínač od CDPR z roku 2015 je nejblíže. Už to vám tak může napovědět, v jakém duchu bude dnešní recenze a hodnocení českého KCD2. Samozřejmě jako obvykle máme na DDWorld.cz pro vás nejen recenzi po kompletním dohrání hry (130 hodin), tak také technologický test toho, jak šlape na našich PC (benchmark GPU a CPU).

  • Gameplay

Říci, že KCD2 je prostě jen více KCD1, je sice z větší části pravdivé, ovšem zdaleka to nevystihuje vše. Ano, technologicky, obsahově i příběhově na sebe hry přímo navazují, a to nejtěsnějším možným způsobem. Druhý díl začíná přesně tam, kde končí ten první. Na stejné cestě ;). Máme tady tedy pokračování realistického ztvárnění prostředí počátku 15.století v Českých zemí. Ve druhé díle se podíváme rovnou do dvou oblastí. Do okolí hradu Trosky a pak do Kutné Hory a jejího okolí. Druhý díl je mnohem větší než první. Ta první mapa v okolí hradu Trosky má sloužit jako takový úvod, přesto je větší a delší než mnohé celé hry. Osobně jsem ji opouštěl po 45 hodinách herního času, přičemž druhá část hry v mnoha směrech ještě výrazně přidá a je větší a výpravnější. Tvůrci výrazně zapracovali na vizuálu, a hlavně atmosféře hry, přestože základem je stále stejný starší CryEngine.

Všechno je velkolepější, větší, vyladěnější a popracovanější. Tvůrci přiznávají, že u prvního dílu neměli potřebné zkušenosti, lidi ani finance udělat vše, jak přesně chtěli. KCD1 a jeho úspěch jim ovšem ty finance, lidi a hlavně zkušenosti získal. A ty zkušenosti, větší team, a hlavně zajištěné zázemí ve prospěch velkých peněz, jsou vidět! Přestože vývoj KCD2 spolykal pro nás běžné lidi nepředstavitelné ohromné peníze (cca 1 miliardu korun), na poměry současných velkých AAA RPG her podobných kvalit a herní doby, je vlastně velmi levný. Jak je v ČR stále ještě občas dobrým zvykem, zkrátka umíme (když chceme) udělat TOP kvalitní produkty efektivně. A bez toho, aby se na něčem skutečně zásadně šetřilo. KCD2 je nejdražší jeden český multimediální projekt (film, hudba, TV, hry) a i tak se zaplatila za jeden den prodejů. Stačil k tomu „pouhý“ milion kopií, což mohou jiné AAA hry jen závidět, kdy speciálně AAA RPG se nezaplatí, pokud neprodají 3+ miliony kusů)! A úspěch KCD2 je plně zasloužený.

KCD1 rozhodně nebylo špatnou hrou, speciálně na tak ambiciózní nový projekt s neobvyklým hardcore realistickým lokálním zaměřením bez podpory velkého vydavatele a s ohledem na nezkušený malý tvůrčí team tehdy. Bohužel, po vydání nešlapala vůbec dobře. Až po mnoha a mnoha aktualizacích, opravách a také doplnění obsahu skrze DLC, je nyní ve slušném stavu. Stále ovšem v mnoha směrech působí poněkud nedotaženě a hlavně neohrabaně. Kvalita dabingu, filmových sekvencí apod. občas vypadá jako, bez urážky, když se banda neherců snaží hrát Hamleta v Národním divadle. Dobrou zprávou je, že u KCD2 jsou skoro všechny tyhle neohrabanosti pryč.

Ten produkční a celkový výsledný kvalitativní rozdíl všeho je bez přehánění brutální! Nemluvě o tom, že KCD2 je ohromnou hrou. Scénář má přes 2,2 milionu slov, vydá na 25 běžných knih. Jen filmové sekvence mají délku tří velkých filmů a úroveň motion-capture se zapojením mnoha dobrých herců, je TOP kvalita ve srovnání s čímkoliv. Kvalita scénáře, dabingu, animací a filmovost všeho je naprosto nesrovnatelná s prvním dílem. O vynikající hudbě nemluvě. Jako když tu bandu amatérských ochotníků nahradíte několika Hollywoodskými hvězdami včetně režiséra miliardového blockbusteru (bez urážky). Rozsah hry je taktéž ohromující, 120 hodin je běžná herní doba, kterou můžete očekávat, pokud se do hry ponoříte. Tvůrcům se podařilo české historické reálie převést do napínavého interaktivního dobrodružství určené jasně pro dospělé publikum bez hloupoučkých dětinských ústupků ve snaze udělat hru pro všechny apod. Je lepší než většina i těch lepších českých filmů a fakt, že osloví celosvětové publikum, jež nadšeně bude požadovat více tohoto, je třešničkou na dortu. A ano, hra má i kompletní český dabing, což já osobně nijak neocením (ani české hry v češtině nehraji), ovšem někteří jistě ano, kdy jde rozhodně o nejlepší a největší hru s tímto prvkem, která kdy vyšla. Anglická verze, na které záleží primárně, je prioritní a excelentní.

Hra zaujme realistickými postavami, které mají co říci a hráči si k nim vytvoří vztah. To je něco, v čem v posledních letech selhávají mnohé AAA hry, včetně pokračování kdysi skvělých příběhových RPG. Pro příklady podobných selhání nemusíme chodit daleko, hry jako StarField, Fallout 76, poslední Dragon Age, AVOWED apod. selhávají na poli úrovně psaní, dialogů a tím i zajímavosti charakterů. KCD2 je balzám na duši hráčů, kteří hledají interaktivní dospělý příběhový román a slušnou akci kolem. Ano, je také „WOKE“, jako mnohé hry, kdy nepotěší wokebijce. Jsou tu příběhy o ženských problémech, jsou tam gejové, černoši, židi, rasisti a nejhorší strach všech wokebijců, silné ženské charaktery.

Tvůrci se dokázali popasovat i s tím, že hlavní postava Henryho (Jindry), za kterého hrajete, má samozřejmě omezené možnosti nějaké individualizace. Ovšem u KCD2 můžete přeci jen ovlivnit jeho chování, některá příběhová rozhodnutí a v tom, jak vás NPC postavy ve hře budou vnímat. Jsou zde systémy, že si vaše jednání NPC pamatují, a dokonce je tu systém trestů atd. Něco podobného kdysi nabídla snad jen Bethesda, ale ani ta nešla až tak daleko. NPC žijí své životy atd. lepší zpracování živého herního světa a postav v nich snad žádná RPG otevřená hra nenabídla. Není to samozřejmě perfektní ne vše funguje bezchybně a mnoho věcí by určitě mohlo jít do větší hloubky, ovšem atmosféru a dojem to utvoří výborné.

Hra se obecně nesnaží vymyslet nic nového, všechny prvky jsme víceméně už někdy viděli, bohužel kvalitně zpracované jen u starších her, kdy novější AAA hry na kvalitu a propracování z vysoka kašlou. Zde zapadá vše do sebe, vaše výbava a vzhled ovlivňují věci, takže když třeba smrdíte nebo jste špinaví, nikdo se s vámi nechce moc bavit, nebo nemáte nějaké dialogové možnosti a šance apod. Stejně tak třeba ceny v obchodech apod. RPG systém obecně funguje tak, že co děláte, v tom se zlepšujete. A čím více se zlepšujete a ty věci děláte, není to jen o tom, že o pár % vám vzroste damage, ale prostě viditelně a citelně se vaše máchání mečem zlepší. Nejvíce je to patrné na lukostřelbě (nebo nově i kuši), kdy první levely máte problém trefit vrata od stodoly, na maximální level jste pak Robin Hood a nepamatuji si hru, kde by byla až taková extrémní progrese a křivka učení u dovedností postavy. A je to radost! Hlavně ten systém prostě dává herně a logicky smysl. KCD2 se navíc snaží být rozumně realistická, tedy žádné hloupé zkratky vysvětlující kouzly apod. K realistické alchymii přibylo u nového dílu kování, bohužel třeba brnění vyrábět nelze.

Hru můžete hrát také méně akčním stylem, kdy se prakticky ze všeho dá vykecat. To ovšem záleží na tom, jak sečtělého nebo charizmatického hrdinu máte, což může ovlivnit i vaše výbava nebo dlouhodobé skutky a známost vaší postavy. Obecně na nejvyšších úrovních řeči a charizmatu je váš hrdina schopen prodat Krávě její vlastní tele. To se projeví například ve schopnosti vykecat se ze zločinu, když vás chytí. Dialogy zde nepostrádají typický ostrý český humor. A tak můžeme pokračovat. Variabilita questů je úžasná, kdy i malý úkol může skončit velkým dobrodružstvím, přičemž na vás může číhat na každém rohu. A tak mnozí jako já budou i záměrně ignorovat hlavní příběh, jak dlouho to jen půjde, protože ty „vedlejší“ příběhy které si musíte ve hře najít, postupně objevit, rozkrýt rozhovory atd., jsou vynikající a je jich hodně.

A akční stránka hry? Žádná a tím myslím žádná akční středověká/fantasy hra nemá lepší soubojový systém než KCD2. Jednotlivé zbraně, kryty, zásahy, vše realisticky ale zábavně herně zpracované s vahou, realistickým pohybem a celkovým dojmem. Jediné co zklame a moc nezapadá, je fakt, že těla jsou jen hadrový panáci, zbraně nemají žádný efekt poškození. Jediné že všude stříká krev, takže po každé i menší bitvě vypadáte, jak když jste vylezli z krvavé sprchy, to tvůrci trochu nezvládli a kazí to celkový dojem. Nicméně k nedostatkům této jinak skvělé hry se dostanu až k závěru.

Teď se podívejme, jak hra šlape na našich PC …



 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
GTA5 – srovnání nové vylepšené PC verze se starou
GTA5 – srovnání nové vylepšené PC verze se starouPondělí, 10 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 151x
Komentářů: 0
Chernobylite 2: Exclusion Zone vyšlo v early accessu
Chernobylite 2: Exclusion Zone vyšlo v early accessuČtvrtek, 06 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 463x
Komentářů: 0
Split Fiction – výjimečná kooperační hra pro dva vychází!
Split Fiction – výjimečná kooperační hra pro dva vychází!Úterý, 04 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1419x
Komentářů: 0
Anno 117: Pax Romana – nový díl budovatelské série letos?
Anno 117: Pax Romana – nový díl budovatelské série letos?Pondělí, 03 březen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1277x
Komentářů: 1
Průšvih: Assassin's Creed Shadows uteklo před vydáním
Průšvih: Assassin's Creed Shadows uteklo před vydánímČtvrtek, 27 únor 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2140x
Komentářů: 3
FABLE vypadá výborně, ale letos nevyjde!
FABLE vypadá výborně, ale letos nevyjde!Středa, 26 únor 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1530x
Komentářů: 0