Strana 2 z 3
- Test výkonu GPU, CPU a technické zpracování hry
PC port vytvořili Nixxes Software ve spolupráce s tvůrci hry Insomniac Games. Práce to nebyla nijak složitá, protože druhý díl vyšel teprve nedávno na PS5 (na konci 2023). A samozřejmě po HW stránce není PS5 moc odlišná od PC. Druhý díl běží na notně vylepšeném engine prvního dílu. Hodně se zapracovalo zejména na implementaci pokročilejšího RayTracingu a foto-realističtější grafice, nasvícení apod. Hra vypadá opravdu dobře, kdy RT je viditelnější, protože kromě odrazů (které jsou ale dobré i bez RT) se používá na stínování a část nasvícení. Bez RT tak hra působí trochu ploše. Nicméně je tu mnoho úrovní nastavení detailů RT. Bohužel je extrémně HW náročné na to jak malý přínos vizuálně má.

PC verze dostala pochopitelně možnost zapnutí vyšších detailů, 4K+ a hlavně vyšších 60+FPS. Nechybí možnost zapnutí FSR, DLSS nebo XeSS, které tedy výměnou za více či méně viditelné snížení kvality obrazu, „navýší FPS“ tím, že prostě místo nativního rozlišení budou hru renderovat v nižším rozlišení (záleží na nastavené kvalitě).

(RT Ultra zapnuto nahoře vs RT vypnuto dole)

Každopádně proti prvnímu dílu nejde vizuálem o nějakou revoluci. I původní otevřený svět a zpracování New Yorku byly a jsou výborné a pohledné, druhý díl přidal jen pár detailů, zvětšil mapu, a ve vizuálu hlavně přidal na RT efektech. Výsledkem je tedy ještě lepší vizuál, ovšem musíte na to mít opravdu výkonný HW.

Jinak lze samozřejmě RT detaily výrazně snížit, či vypnout a hrát v poklidu i bez něj. HW nároky jsou tedy následující:

Pro hraní bez RT nepotřebujete nutně to nejlepší. Hra je v pohodě hratelná i na starých PC v 1080p i vyšších rozlišeních. Pokud si ale chcete zapnout to lepší „stínování“ tedy hrát s RT, potřebujete bohužel to nejlepší, co lze pořídit, a i tak nečekejte že bystě měli FPS na rozdávání.
Protáhli jsme tedy naši obvyklou testovací sestavu s Ryzen 9 7950X3D procesorem a na co jsme přišli?
Bez RayTracingu, jinak vše naplno, běží hra slušně a není problém na high endu mít 120FPS+ nativně, na mainstreamu pořád kolem 80 – 100FPS také v pohodě:

Pokud ale dostanete chuť zapnout si Raytracing a nemáte high end grafiku, tak můžete mít problém i jen v tomhle nízkém rozlišení. Nicméně hratelné to i na současném mainstreamu je, i když propad výkonu tedy za to grafické zlepšení moc nestojí:

- Výkon ve 2560x1440 bez RT
Dnes už většinou hráčů populárnější 1440p rozlišení samozřejmě o něco zvýší nároky, nativně to ale stále není problém ani pro mainstreamové karty. Tedy bez RT:

- Výkon ve 1440p s RT Ultra
Pokud však zapnete RayTracing s mainstreamovými kartami už se dostanete hluboko pod plynulých 60FPS a jen s high endem se budete kolem 60FPS pohybovat:

- Výkon ve 3840x2160 bez RT
A konečně 4K rozlišení už dá grafikám zabrat i bez aktivního Raytracingu, stále ale lze tuhle hru hrát ve 4K i na ne vyloženě high end kartách:

- Výkon ve 2160p s RT Ultra
Pokud ovšem zapnete RT, tak v nativním 4K na plynulé hraní zapomeňte:

Samozřejmě lze zapnout FSR nebo DLSS, ovšem ty zhorší vizuální kvalitu obrazu, protože to samozřejmě pak nehrajete v nativním rozlišení. A bohužel ani když zapnete FSR/DLSS v Quality režimu, tak se stejně s ničím jiným než high endem na 60FPS s RT Ultra ve „4K“ nedostanete. A upřímně, radši omezte kvalitu toho RT, než zapínat DLSS/FSR, hra má naštěstí bohaté možnosti individuálního nastavení, takže si s tím vyhrajte. I medium nastavení RT vypadá solidně a není zdaleka tak dramaticky náročné. Bohužel s RT nastaveními je v tuto chvíli spojena řada technických potíží, alespoň při vydání hry tu máme různé problikávání, trhání apod. Bez RT nebo s minimálním RT jsou ty problémy o dost menší. Aktualizace a opravy něco zlepšily, ale není to pořád úplně ono. Jinak hra je docela náročná na grafickou paměť, kdy jen 8GB karty trpí výraznými poklesem FPS proti 12GB a 16GB modelům. A to i v případě, kdy kapacita paměti je prakticky jediným rozdílem. Podívejte se na RTX 4060 Ti 8GB vs 16GB nebo RX 7600 XT 16GB vs 7600 8GB. Zkrátka alespoň 12GB paměti na grafické kartě se stává nutností …
Hra je také poměrně náročná na procesor, tedy v nižších rozlišení v kombinaci s výkonnější GPU jsou rozdíly mezi CPU modely dost značné. Bez překvapení se hra snaží maximálně využít 16vláken, ale dokáže se roztáhnout až na 24 vláken.

Ryzen X3D procesory jsou nepřekvapivě opět na čele, ale ani Intel včetně novějšího Core 200 Ultra, si nevedou špatně. I ve 1440p jsou ty rozdíly stále překvapivě velké, až ve 4K se to poněkud srovná, ale stále i tam malé rozdíly jsou.
Takže k závěrům …
|