Strana 2 z 3
- Technické zpracování a benchmark GPU a CPU
Ano, Guardians of the Galaxy vizuálem celkově jasně vedou, ovšem také jde o několik let mladší hru. Tvůrci Marvel’s Spider-Man Remastered však hodně zapracovali a z původní PlayStation 4 30FPS exkluzivity z roku 2018, dokázali vytvořit velmi dobře vypadající PC hru i na poměry her z roku 2022.
PC verze dostala samozřejmě mnohem vyšší nastavení detailů, textur a efektů. Má také vyšší FPS. Dostala i Ray Tracing, který se soustředí na realistické odrazy. Těch je ve hře hodně, ať už máte Ray Tracing zapnutý nebo ne, tak v budovách, loužích a četných výlohách neustále vidíte svůj odraz a odraz New Yorku. Vtip je v tom, že s vypnutým Ray Tracingem, to vlastně ve skutečnosti není odraz, co vidíte.
Je to jen grafický trik, vytvořený letitou jednoduchou metodou s minimálními nároky na grafiku. Protože ve hře nemáte nikdy čas ty odrazy zkoumat, tak si toho vlastně nevšimnete, pokud o tom nevíte. Nicméně Ray Tracing dává nově tvůrcům her možnost, udělat ty odrazy skutečně reálně. Tedy v té ploše se skutečně realisticky odrazuje to, co je v okolí a odrážet se správně má. Pochopitelně to vyžaduje poněkud větší výpočetní sílu, nebo speciální výpočetní jednotky. Nicméně v této hře funguje Ray Tracing na moderních grafikách NVIDIA RTX i AMD RX 5000/6000 sérii.
Aby to s ohledem na výpočetní nároky bylo použitelné, tvůrci do PC verze přidali také NVIDIA DLSS, ale především nejnovější AMD FSR 2.0. Obě tyto technologie dokáží renderovat obraz z nižšího rozlišení na vyšší, aniž by to bylo výrazně poznat, ovšem má to vliv na výkon. Samozřejmě zapínat je nemusíte, je to na vás. PC verze Marvel’s Spider-Man Remastered je proti původní PS4 verzi hry vizuálně a díky tomu hratelnosti úplně jinde. A hýbe se slušně.
Hra je výrazně závislá na testovacím CPU, v našem případě jako hlavní testovací CPU používáme přetaktovaný (PBO) RYZEN 9 5950X, ale i ten dokáže některé karty limitovat. Hru testujeme také s několika vydanými update a aktualizovanými ovladači AMD a NVIDIA. Testováno je bez Ray Tracingu.
Pokud jde o základní nativní rozlišení na maximální detaily bez RayTracingu a FSR/DLSS, tak s výkonným CPU je hra hratelná i na slabších kartách. Připomínám, že originál běžel na PS4 při 30FPS mimo 4K, takže v mnohem lepší grafice hra dokáže stabilně přes 60FPS dnes:
Ve vyšším rozlišení už je to náročnější, ale pořád to není takový problém:
Nicméně 4K už je výzva pro většinu karet. Na maximální detaily to málokterá zvládne stabilně přes 60FPS (včetně minimálních hodnot). Z praxe mou říci, že pokud FPS nepadají pod 40FPS, je to plynulé. Každopádně na 60FPS+ to chce hodně výkonnou kartu:
A to jsme ještě nezapnuli RayTracing …
Hra obsahuje několik nastavení, samozřejmě rozdíl mezi jednotlivými úrovněmi je vizuálně docela velký. A to i výkonový. Bohužel i v této oblasti hra vykazuje jisté limitace ze strany CPU v případě některých grafik:
Speciálně high endové karty se téměř srovnají do řady výkonem a obecně se rozdíly mezi jednotlivými modely rapidně zmenší. AMD má o něco nižší RT výkon, což je známo, ale rozdíl proti NV není tak dramatický.
Hra obsahuje i DLS a FSR 2.0 technologie, kdy kvalitativní rozdíl mezi obojím existuje, ale je velmi malý, pozorovatelný jen na určitých specifických detailech na statických scénách, a pokud víte, na co se dívat. Během hraní nemáte šanci poznat co je DLS a FSR. Obě technologie mají tři úrovně nastavení, kdy mezi Quality a Performance je hodně velký vizuální rozdíl, protože se liší ono výchozí rozlišení z kterého se to vyšší požadované renderuje. Jen FSR 2.0 má výhodu, že funguje na grafikách AMD i grafikách NVIDIA, a to i starších kartách. DLS je jen a pouze pro RTX sérii, takže vlastně nedává moc smysl, že vůbec vedle univerzálnějšího FSR 2.0 existuje.
Můžete hrát na vysoké detaily s vysokým RT v aktivním FSR 2.0, které tak dožene tu výkonovou ztrátu a na většině slušnějších grafik to hratelné bude. Zkrátka kombinací nastavení dokážete dosáhnout hratelných FPS.
Nevíme proč, ale hra vykazuje zvláštní limitaci ze strany CPU výkonu v některých situacích. Speciálně v kombinaci s Radeon grafikami se zdá být ta limitace větší než s NVIIDA. Hra dokáže zatížit až 24vláken, i když efektivně se snaží využít hlavně 12ti. Vliv mají i operační paměti. Třeba Core i9-12900K s DDR4 má znatelně nižší výkon než stejný CPU se stejným nastavení s DDR5. Ty limitace jsou opravdu zásadní, a přetaktování CPU také má znatelný přínos:
Každopádně v této oblasti by si zasloužila hra asi nějaké další optimalizace v této oblasti. Podívejme se tedy k závěru …
|