Strana 4 z 4
- Need For Speed: Undercover - Závěr a hodnocení
Já vím, já vím, nezmínil jsem se o několika věcech, jako jsou řidičské statistiky, kdy vám, pokud vyhrajte závod v nějakém daném limitu, přibudou jednotky procent k vlastnostem vás, řidiče. Jenže už na první pohled zarazí, o jaké bonusy k vlastnostem řidiče jde. Motor, převodovka, přeplňování a atd. Prostě nesmysl. Navíc těch pár % nemá na hru žádný vliv.
Nezmínil jsem se ani o okolní dopravě, která nás v minulých dílech udivovala svou schopností se vždy objevit tam, kde jsme ji nejméně chtěli, ale zároveň očekávali. I v tomto ohledu nám EA slibuje změny, ovšem žádné tu nejsou. I nadále ostatní auta jezdí jako mátohy a předprogramovaně. Vždy se objevují za horizonty, ve špatném bodě zatáčky a zkrátka vždy tam, kde je šance, že do nich vrazíte. Jinak je provoz řídký a nestojí za řeč. Stejně mizerné je i chování soupeřů. Tradičně zde funguje, že když jedete jako pánbůh, tak se vás soupeři drží jak přilepení a stačí jediná drobná chyba a už nevyhrajete. Ujet se jim ale dá, i když si dejte pozor na drobné chybky, protože zatímco vás náraz do soupeře nebo do zdi zpomalí, vaše soupeře o moc ne. Výhra v závodech není jistá automaticky, ale pro průměrně šikovného hráče to není žádný problém.
Co se týká ovládání, zkoušel jsem to tradičně na volantu i klávesnici. Osobně tedy na klávesnici auta nemusím, navíc je to hloupost i u dnešních arkád. Když závodní automobilová hra, tak volant. Na něm to jde o něco lépe, hlavně jízdně čistěji ve vyšších rychlostech. Ovšem díky nepovedenému a nemastnému jízdnímu modelu je to nuda a málokdy máte pocit, že vůbec řídíte auto ...
Vzhledem k tomu, co všechno nám EA a přímo šéf společnosti nasliboval, bude hodnocení obsáhlé. Začneme povedenými věcmi a klady u nového dílu. Zde však budeme poměrně rychle hotovi. Zachována zůstala relativně atmosféra NFS, hlavně dojem z rychlosti. Tedy atmosféra novějších dílů, což je logické, když je to vlastně pořád jeden a ten samý díl. Slušná je i zvuková stránka hry a zajímavým nápadem jsou filmové hrané sekvence, byť realtivní neokoukanost tohoto nápadu je to jediné, co je na nich v této hře kladné. Tím však výčet kladných stránek hry končí. Výčet toho, co se nepovedlo, je podstatně delší:
- Nuda, okoukanost, stereotyp - opět zrecyklovaný starší díl, ovšem už po páté!
- Zastaralá grafika, modely, nulová optimalizace - rok od roku horší, a když už si myslíte, že to horší být nemůže, přijde další díl
- Jízdní model, chování různých aut, model poškození - za současnými arkádami NFS výrazně zaostává ve všech ohledech, zastaralý koncept, který už nebaví
- Policie a mise - Policie ve hře? Proč ne. Ovšem zde je opět zrecyklovaná zMW, chová se nelogicky, pořád stejně předvídatelně a ve finále je spíše otravnou než zábavnou stránkou.
- Příběh a příběhové úkoly - děs, běs, nuda, místy až směšné
- Filmové sekvence - mizerná hlavní „herečka", směšné dialogy, průhledné a neoriginální, celkově se spíše modlíte, aby to už skončilo, než se bavíte.
- Chybí - změny denní a noční doby, změny počasí, efekty počasí, vliv na jízdní vlastnosti. Dieselová auta a větší výběr aut. Možnosti nastavení vlastností, podvozek, motor, brzdy, převodovka, aerodynamika a vliv toho všeho na jízdní vlastnosti + uvěřitelný jízdní model. Větší možnosti tuningu a vizuálních úprav včetně možností vlastního návrhu tvaru a rozměrů jednotlivých součástek. Výrazný model poškození svýrazným vlivem na jízdní vlastnosti, včetně možnosti totálně zdemolovat a odrbat auto. Pohled zkabiny, kvalitní zpracování celkového modelu auta včetně interiérů. Skutečná volnost pohybu po realistickém městě, okruhu, venkově, včetně kvalitního zpracování modelů provozu, policie i obyvatel. Důvod, proč to vůbec jezdit, zábavnější závody a klání, existence rizika jako reálná hrozba ztráty auta, či finanční (herní) významná ztráta. Atd. atd. atd.
O negativech téhle hry, toho co se nepovedlo a o nenaplněných slibech EA, se dají popsat stohy. Nicméně už takhle jsem věnoval téhle hře víc prostoru a času, než by si vůbec zasloužila. Takže to pojďme zhodnotit.
Jako fanda závodních arkádových her, pokládám tímto dílem Need for Speed za klinicky mrtvé. Zabila jej nenažranost EA, které každý rok už delší čas předhazuje recyklovanou rychlokvašku a ždíme ze slavného jména miliony dolarů. Není to jen případ NFS série. Šéf společnosti EA lže, jako když tiskne. Slibovaná změna nejen, že nepřišla, ale její oznámení sloužilo úmyslně jen jako PR kec pro propagaci další recyklace. Že je nejnovější díl NFS naprostý herní propadák dokládá i masivní reklamní kampaň - obrovské bannery, TV reklamy a placené recenze na velkých magazínech (Prej závodní událost roku má jméno Need For Speed: Undercover :D - to by ten rok stál za starou belu a asi bych chtěl umřít :) ). Čím mizernější produkt, tím větší reklamu potřebuje. Celé je to vyloženě podvod na zákazníky. Need For Speed: Undercover nestojí ani za zlámanou grešli natož za 1200 korun! Navíc už jsme jej dávno zaplatili pořízením starších dílů NFS U1, U2, či Most Wanted. Že tenhle díl nejspíše prodejně úplně nepropadne je jen zásluhou masivní reklamní kampaně, která sama o sobě je lepší, než ta propagovaná hra. Lituji všechny, kteří si hru pořídí, či ji v dobré víře pořídí někomu jako dárek. Důrazně doporučit, nedělejte to. Chcete-li potěšit sebe nebo někoho jiného kvalitní arkádovou závodní hrou, kupte mu třeba Race Driver GRID, Test Drive Unlimited nebo FlatOut Carnage.
Need For Speed: Undercover je mizerná hra takřka po všech stránkách a nestojí za váš čas, pozornost ani peníze. Je čistě produktem marketingu, a k tomu, co dělá kvalitní počítačovou hru, pravou kvalitní počítačovou hrou se ani neblíží. Za 1200 korun, co tenhle produkt stojí, bych to možná i hlásil na úřadech jako pokus o loupež. Důrazně doporučuji peníze nevyhazovat a neztrácet s tímto herním produktem čas. Jsou lepší, mnohem lepší možnosti kvalitně stráveného času počítačovou hrou. Mé hodnocení NFS Undercover je 25% - za snahu zvukového teamu a také pracovníků balících továren, kteří hru zabalili. Cosi mi říká, že pokud EA brzy nekrachne, tak se pořádného dílu NFS už nedočkáme. NFS je mrtvé a vrah vláčí jeho rozkládající se páchnoucí mrtvolu ulicemi rok co rok a vybírá vstupný ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|