Strana 1 z 3
- Pozor na Free-to-Play! Hraní zdarma se stále více prodražuje
a prohlubuje krizi herního průmyslu
Strašák "freemium" her obchází kolem nás. Aneb hraní zdarma může být sakra drahé a neuspokojivé.
Právě skončený veletrh GamesCom 2012 v sousedním Německu měl odhalit, jakým způsobem hodlají herní vývojáři a vydavatelé reagovat na již nějakou dobu probíhající krizi herního průmyslu a vývoje her obecně. A odhalil ...
Místo řešení této krize spočívající v návrat k vývoji her s pořádnou hratelností i grafikou a technologickou stránkou, které měly nápad a nebály se před hráče stavět výzvu, jakých jsme byly svědky zhruba před 10-12 lety, je tu řešení úplně obrácené. Za horentní sumy vyvíjet ještě jednoduší hry, parazitovat a ruinovat na slavných značkách a vydávat třeba i desáté a dvacáté pokračování a především nabízet hráčům zdarma "free-to-play" tituly, které dokáží řádně provětrat kapsu, aniž by nabízely více, než klasické singlplayerové tituly.
- Herní vývoj se rozjel, ale ne vpřed, nýbrž vzad
Doba, kdy se hry dělaly z čirého zájmu o věc a ten zájem byl na hrách vidět, kdy většině vývojářům i vydavatelům na kvalitě her pod které se podepisují záleželo, je definitivně pryč a GamesCom 2012 herní krizi odhalil naplno. Místo kvalitních super novinek a velkých oznámení, které by naplno využívaly současných technologií a posouvali jak technologie, tak herní vývoj dále, nám bylo předhozeno mnoho titulů, které dělají jednoznačně evoluční kroky vzad a nebo z hráčů dělají rovnou pitomce a dojné krávy.
Místo velkých her drtící hardware našich počítačů i naše dovednosti a schopnosti na maximum, nám vydavatelé servírují hraní údajně zdarma, nebo-li free-to-play (F2P). Co je na tom špatného? Především fakt, že Free-to-play ničím k rozvoji her a technologií nepřispívá a hlavně samotné slovo free v názvu má do volného hraní zdarma, hodně daleko. A čím více her tohoto typu se objevuje, čím více tento segment objevují velcí vydavatelé, tím začíná být F2P hraní dražší. Celé to silně začíná připomínat DLC balíčky, akorát ještě v obludnějších rozměrech.
Jistě si mnozí pamatujeme původní plány s DLC balíčky, tedy obsahovými přídavky ke hrám, které měly odměnit hráče, kteří si hry kupují a dát jim bonusy proti pirátům a neplatičům, které by to tak mohlo motivovat k nakupování her, které hrají, protože jim vývojáři dají ke hře samotné ještě něco navíc. Jak to dopadlo?
1, většina DLC balíčků není zdarma, ale stojí i 10-20% ceny vlastní základní hry
2, V drtivé většině případů je DLC balíček jen vykradený obsah ze základní hry (na kterých je to vidět opravdu hodně), kdy většina herních tvůrců a vydavatelů navíc o tomto faktu lže hráčům do očí.
3, DLC balíčky se objevují hned s vydáním hry, kdy nám milostivě jakoby doplní obsah okatě vykradené hry. Dokonce se objevují i případy, kdy je několik DLC balíčků přímo součástí instalace hry a zpřístupní se až po jejich dodatečném zaplacení.
4, DLC již v současné podobě není tedy bonusem. Nejen, že hry stojí pořád stejně, ale místo kompletní hry si za tu samou částku dnes často kupujeme jen torzo vlastní hry a k tomu si za dalších stovky a tisíce korun dokoupíme DLC, které nám poskládají celou hru. Jinými slovy, celá hra před časem stála třeba 1000 korun, dnes celá hra vyjde na 1000 + třeba 5x150 korun.
(dokonale výstižné)
Není se tedy čemu divit, že z toho, jak velcí vydavatelé objevují F2P a oznamují stále nové a nové tituly (tedy spíše tituly využívající známé jméno svých klasických "neF2P" předchůdců), máme oprávněnou obavu. Úplně stejně totiž probíhalo objevování DLC. A fakt, že to s tím F2P jde stejným směrem, dokládá celá řada faktů, včetně nově oznámených her ...
Podívejme se, kam F2P hry kráčí ....
|