Strana 3 z 3
GamesCom 2012 naplno ukázal herní krizi, která se dále prohlubuje. Herní průmysl nyní požírá sám sebe. Produkuje stovky nekvalitních her ročně, které se nejen nedaří dnes prodávat (a řada z nich tak přechází na F2P s cílem vytřískat alespoň něco), zároveň tak tím zdražují celý herní vývoj i velkých her, jež navíc trpí tím, že doba vývoje her se zkracuje, což bolestně pociťujeme zejména u pokračování starších značek. Typickým příkladem budiž 6 let vyvíjený Dragon Age 1 a jen 2 roky vyvíjený nástupce Dragon Age 2, kde rozdíl v kvalitě a kvantitě obsahu v rámci na sebe navazujících her snad ani nemůže být větší. Zatímco první Dragon Age je legenda, na které je práce a zájem vývojářů vidět, druhý díl je propadák, na kterém je vidět jen snaha vydavatele vydělat stůj co stůj. A to je přesně výsledek toho, kam sám sebe i nás všechny herní průmysl dostal ...
Herní průmysl nedávno zneužil dobré myšlenky DLC a z neplaceného bonusu pro platící hráče a možnosti, jak omezit pirátství, udělal nástroj, který zneužívá platící hráče a podporuje pirátství. V tomto duchu si herní průmysl nově vzal na mušku i F2P. Místo hraní zadarmo nás tak čeká placení mnohem vyšších částek, než co by stála třeba singlplayerová technicky mnohem pokročilejší a obsahově bohatší verze.
Pesimismus je v tomto případě opravdu na místě. Už rok až dva si stěžujeme, že se herní průmysl a vývoj zcela zastavil. Nyní se sice dal do pohybu, ale místo směrem vpřed, jde směrem vzad. Jak přehnaný důraz na mobilní a sociální hraní, tak F2P hraní je krokem vzad. Místo rozvoje nových nápadů, nových dospělých propracovaných her kladoucí ohromné nároky na hardware a jeho vývoj i na hráče samotného, tvůrci her vykrádají staré nápady a tituly, zjednodušují je až na kost a vydávají jako novinky. Ke krizi způsobenou uměle vytvořenou a dnes již umírající klasickou konzolovou platformou, se přidala i tvůrčí krize a vlastně i morální krize. Nyní nastupuje krize F2P ...
Otázka, kterou si kladu je, kdo za to může. Vydavatelé manipulující s hráči a tvořící to, co chtějí aby se hrálo a tak aby se hrálo? Nebo samotní hráči, kteří jsou rok do roku hloupější, méně zruční, méně zvídaví a více línější? Každopádně rozšiřování her, které jsou zdarma není vůbec dobrá zpráva, hlavně proto, že ty F2P hry stojí ve výsledku hráče nejen mnohem více peněz, ale i času, přičemž poskytují maximálně stejný herní zážitek, jako klasické velké hry, které na rozdíl od nich mají potenciál posouvat herní i technologický vývoj, což F2P hry nedělají. U nich mají vývojáři her plné ruce práce s tím, donutit vás platit i za to, za co už jste zaplatili a hlavně za to, za co bychom normálně nikdy neplatili, protože nás doteď nenapadlo, že by to nebylo součástí základní hry. Ale hlavně, že si zahrajeme zdarma. Také vám v poslední době přijde, že věci údajně zdarma jsou ty ve výsledku nejdražší vůbec?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|