Strana 2 z 3
- SHIFT2 – Co doznalo/nedoznalo změn?
SHIFT2 je v mnoha ohledech úplně stejný, jako SHIFT1. V podstatě se absolutně nezměnila atmosféra ani styl procházení hrou a herně zásadní mechanismy. Změny jsou více pod povrchem. V podstatě jediné dvě vizuálně viditelné změny jsou:
1, Kariéra s reálnými závodními sériemi GT. Kariéra, která dává konečně smysl a dětinské sbírání hvězdiček, jak tomu bylo u prvního dílu, je tedy minulostí. Bohužel kariéra nemá hlubší propracování a stylovost, kterou vidíme třeba v konkurenční sérii GRID nebo Toca Race Driver 1-2 apod. Škoda, ale zlepšení tu proti prvnímu dílu určitě je.
2, Vizuální změnou je rozhodně pohled z očí řidiče, kdy si kromě klasického pohledu z helmy, můžete zapnout i tento. V něm vidíte průzorem z helmy a hlavně se jakoby simuluje natáčení a otřesy hlavy. Působí to velmi dobře, bohužel v rámci akčnosti byly některé reálné prvky poněkud přikrášleny. Ale vypadá to rozhodně dobře, neměl jsem možnost to vidět na eyefinity, ale myslím, že to bude působit velmi dobře, až uvidíte díky eyefinity skutečně to, co byste měli.
Mnohem více změn ve hře je ale pod povrchem a co není hned vidět. A jsou poměrně podstatné, takže rozhodně nepodezíráme tvůrce, že si dva roky váleli šunky. Změny jsou hlavně technické a funkční:
1, Výrazně upravený je fyzikální model. Stále však vychází ze systému známého už z GTR a kdo zná chování aut v této sérii, bude u SHIFT2 stále jako doma. Nicméně proti SHIFT1 došlo k posunu směrem k větší realističnosti. Tu lze nadále samozřejmě ovlivnit rozsáhlými možnostmi nastavení obtížnosti a asistence. Já jsem testoval všechny aspekty, a k jízdnímu modelu na maximální obtížnost a realističnost mám dvě výhrady. Ta první se týká toho, že nemáte mezi volantem a tím, co se děje u kol, žádnou vazbu. Na závodní hru a zážitek dost podstatná vada, nevím ale, zda to není jen tím, že jsme testovali nefinální verzi hry. Bohužel tato věc hlavně vadí, když se vám auto hrne do smyku a vy to prostě nemáte šanci zachytit a srovnat. Druhá a v podstatě poslední věc, která se mi na jízdním modelu nelíbí, je to, jak se auto chová při brzdění. Schválně jsem zkoušel auto, které znám z reálného užívání (Ford Focus RS v sérii) a tedy nevím, kde na to autoři přišli, ale žádné auto, jež je v pořádku, když šlápnete na brzdy, tak se nezačne kroutit a prát se s vámi. V této hře to z nějakého důvodu některá auta dělají.
Co jsem neměl možnost vyzkoušet, je nový jízdní model driftovacích závodů. Autoři sami uznali, že v prvním dílu se tento aspekt vůbec nepodařil, takže v druhém dílu je zcela přepracován ve spolupráci s reálnými jezdci. Neměl jsem ale možnost posoudit.
2, Model aut a model poškození. Co rozhodně doznalo velké změny k lepšímu, je celkový model a zpracování aut. Jsou detailnější, a zajímavější. V současné době není na trhu hra, ve které by auta vypadala lépe a za to ručím. V maximálním rozlišení a plných detailech na PC nemá ani GT5 šanci, se tomuhle vyrovnat. Opravdu perfektní práce. Hodně se odehrálo v souvislosti s tím i na destrukčním modelu. Ten lze samozřejmě zapnout vypnout a tak dále. Nově ale můžete auto skutečně rozsekat do nepojízdného stavu. Můžete ho hodně očesat o většinu dílů karosérie, rozmlátit okénka, přijít o kola a části podvozku. Prostě lze auto rozmlátit tak, že závod nebudete moci dokončit. Bohužel i na maximální nastavení destrukce stále auto potřebuje 2-3 pořádné rány, aby se do nepojízdného stavu dostalo. Není to tedy jak v GRID, kde stačí rána jen jedna. Navíc pořád není rozsah destrukce příliš věrohodný, protože následky nárazů ve 300km se příliš neprojevují na konstrukci samotného auta. Je tedy stále co zlepšovat, ale ve srovnání s prvním SHIFT, je to pořád velký posun k lepšímu, kdy hlavně poškození ovlivňuje i jízdní model.
3, telemetrie a nastavení auta – ve hře jsme si měli možnost zapnout telemetrii, reálné zobrazen toho, co se děje s podvozkem, pneumatikami a tak dále. Jaké působí síly, zahřátí pneumatik a tak dále. Bohužel využitelnost toho je v podstatě nulová. Možnosti nastavení jsou stejné a stejně neergonomické a nepřehledné, jako u prvního dílu a vliv na jízdní model mají (to je fajn). Jenže důvody proč to nastavovat, nejsou velké. Fajn je, že pro nastavení nemusíme opouštět trať a testovací mód. Co není fajn je, že to nemá využití. Ve srovnání se závodními simulátory GTR či LFS je ta telemetrie bez užitku. Ve hře nejsou boxy, kvalifikace a závody jsou velmi krátké. Žádný vliv počasí, paliva a ani nic podobného.
SHIFT2 je ale do značné míry stejný, jako SHIFT1. Je tam řada věcí přinejmenším podobných. Přesto má alespoň o něco více obsahu už v základu:
1, více tratí – díky licencím pro GT závody je v SHIFT2 řada nových tratí, jež rozšiřují většinou ty, které známe již z prvního dílu. Mezi novými je i Brno! Výběr tratí je pestrý a nabízí i někdy různé konfigurace.
2, Více aut a výraznější úpravy – Tunning a možnosti úpravy obyčejného auta na nadupanou závodní mašinu jsou zde stále a možná ještě rozsáhlejší. Hračičkové ocení, pokud si s tím nechcete hrát, jsou tu rychlé balíčky. Úpravy jsou většinou realistické. Automobilový park je rozsáhlý a většinu aut z prvního dílu najdeme i ve druhém. Najdeme ale i hodně nových (i starých) automobilových novinek. Včetně třeba GOLF 1 :). Jejich zpracování a zpracování interiéru je minimálně o třídu výše než u GT5.
3, Technické zpracování – co v podstatě změny nedoznalo, je grafika. Stále je to DX9 engine, takže postrádá některé moderní efekty, ale autoři zvýšili detailnost prostředí, zvýšili detaily textur a celé to vypadá opravdu hodně dobře. Zpracování tratí je velmi pěkné a hodně se mi líbí to, že nejsou hladké. Mimo ideální stopu máte hrudky gumy, které se navíc tvoří, jak auta jezdí i auta se špiní a moc pěkné jsou efekty špinění výhledu. Opravdu pěkné a realistické!
Celkově tedy vypadá hra velmi dobře a je to určitě jedna z nejlépe vypadajících závodních her. Mohl jsem i přímo srovnávat s konzolovými verzemi, na kterých jsme si také hru mohli vyzkoušet. Mohu tedy říci, že konzolové verze vypadají jako dvě generace starší hra.
Všechno je tak nějak nereálně barevné, nedetailní a rozplizlé. PC verze proti tomu vypadá jako úplně jiná hra. Hrál jsem na maximum v 1920x1080 8AA/16AF a vypadá to o chloupek lépe než první díl.
Ten byl také znám tím, že není nijak zvlášť HW náročný, takže u druhého dílu nepředpokládám změnu.
Jenže v SHIFT2 toho i hodně chybí ….
|