Strana 3 z 3
- NFS: SHIFT2 – závodní skoro simulátor bez závodních prvků
Na předváděčce byla řada novinářů a závodních nadšenců a panovala poměrně vzácná shoda v tom, že SHIFT2 se proti prvnímu dílu bohužel nikam neposunul a v podstatě všechno, co jsme vytýkali, že v prvním díle není, tak není ani v díle druhém.
To ale souvisí s tím, co jsem psal už v úvodu. EA moc neví, jaká ta hra má vlastně být a pro koho ji dělají. Z rozhovorů zástupců EA jsem si tím naprosto jistý. V prezentaci bylo několikrát řečeno, že SHIFT2 mají přitáhnout i sim závodníky a hráče. Já jsem si ale jistý, že nepřitáhnou. V SHIFT2 totiž chybí to, co dělá sim závodní hru sim závodní hrou. Ta simulace závodění! Chybí tam funkční vliv paliva, pneumatik, boxy, systémy kvalifikací, šampionátů atd. atd. Prostě možnost skutečně reálně závodit. EA tvrdí, že by to bylo příliš složité a hráče by to odrazovalo.
Jsem si ale jistý tím, že je to jen výmluva. Jednak proto, že existuje řada her, ve kterých tyto prvky byly a nijak složité. Připomínám například TOCA Race Driver 1-2, či F1 2010, což jsou všechno hry určené i pro mainstreamové hráče. SHIFT2 ale bez toho všeho je hodně sterilní hra. Obsahově a hlavně herními mechanismy se asi nejvíce podobá konkurenčnímu TOCA Race Drive GRID, ale naprosto chybí akčnost. GRID ale zase není zdaleka tak realistický. Jsem si tedy docela jist, že SHIFT2 prostě nebudou běžní milovníci šílených nerealistických arkád jezdit moc dlouho. Možná si to koupí a EA bude mít to hlavní, co ji zajímá, tedy slušné prodejní statistiky, ale reálně SHIFT2 málokdo z víkendových „mistrů volantu“ dohraje. SHIFT2 ale nebudou nadále příliš brát ani příznivci simulací, protože prostě nemá prvky, které z toho dělají závodní simulaci. Zbývá tedy naštěstí stále početná ne zcela vyhranění závodní nadšenci a odrostlejší příznivci Need for Speed, kterým se zcela určitě bude hra líbit, i když prostě budou oprávněně lamentovat nad absencí některých věcí. Vím to, jsem jedním z nich :).
Vzhledem k tomu, že část tvůrců dělalo GTR hry, nelze je podezírat z toho, že by vliv pneumatik, paliva a funkční systém zastávek boxů neuměli do hry udělat. Podle mě je hlavním vysvětlením, proč to tam není, jednoduše fakt, že hra prostě musí vyjít podle plánu co dva roky díl. Takže při těch všech změnách se to prostě nedalo stihnout. Doufám jen, že do třetího SHIFT už to bude doděláno a pak bude hra obsahovat ty překvapivé momenty, o kterých mluví EA už u druhého dílu a zmizí celková sterilita hraní, daná absencí podstatných simulačních závodních prvků.
"Závodní auto není poháněno benzínem ale adrenalinem" ... ?!
Bylo by také dobré, kdyby si někteří lidé v EA ujasnili, co je to vlastně to závodění a o čem to je. Byli jsme v prezentaci instruováni, abychom si zapamatovali větu, že závodní auta nejsou poháněna benzínem, ale adrenalinem. Tak jsem to udělal, ale proto, abych poukázal na fakt, jaká až nebezpečná hloupost tahle věta je. Stejně tak bych rád upozornil některé prezentující, že doba pokročila a diesel se v mnoha předních světových závodních sériích skvěle etabloval, vítězí a i v sériových autech dnes není výraznější rozdíl v jízdních výkonech mezi dieselem a benzínem, nemluvě o vstupu některých hybridních pohonů do závodů i supersportovních aut. Slova, že nafta patří do kamen a že adrenalin pohání závodní auta, svědčí o hluboké neznalosti tématu a nepůsobí moc dobře, pokud se prezentuje hra typu SHIFT2, jež se o zprostředkování značné míry realismu současného převážně okruhového závodění snaží.
(Seat Leon Cupra TDI WTCC 2009)
Adrenalin jistě k závodění patří, ale všeho moc škodí, což vám řekne každý slušný závodník. Auto poháněné adrenalinem totiž většinou moc daleko nedojede. K závodění musíte mít kromě jisté správné hladiny adrenalinu, hodně nadšení (to kromě paliva pohání závodní auta, když už) a pokud chcete vyhrávat a dojíždět, tak potřebujete hlavně a především chladnou hlavu a myslet čistě několik zatáček dopředu. Přemíra adrenalinu, který by snad měl dokonce auto pohánět, nepatří za volant závodního ani běžného auta!
- Závěr a hodnocení prvních dojmů
Naštěstí i v tomhle ohledu je SHIFT2 poměrně realistický. Soupeři jsou docela slušní, závodění je pěkně čisté. Ze hry zmizel systém udělování bodů a úkoly spočívající v nebezpečných manévrech vystrkování soupeřů z tratě a tak dále. Zůstalo jen to závodění. Bohužel bez všech dalších závodních prvků. SHIFT2 nabízí obsahově tedy více aut, více tratí, lepší kariéru, lepší jízdní model a určitě značnou dávku realističnosti, ale stále mu chybí podstatné závodní prvky, které by z něj udělaly bezpochyby absolutního krále závodních simulačních her, protože žádná hra typu LFS či rFactor se nemůže pochlubit rozpočtem a teamem, který dělá na SHIFT!
Mé dojmy jsou tedy ve skrze takové, že SHIFT2 je realističtější a vylepšený SHIFT1 se stále stejnými chybějícími prvky. Vylepšeno bylo ale opravdu hodně a podstatné věci. Určitě to bude vynikající a velmi dobře vypadající závodní hra s hodně realistickým zpracováním zážitku z řízení a já osobně se na ní rozhodně velmi těším. Už teď mohu bez obav říci, že je to nejlepší moderní Need For Speed od legendárního pátého Porsche dílu, který jde přesně v pravém duchu NFS! Zároveň ale doufám, že do finální verze se ještě pár změn a vylepšení odehraje a hlavně, že ve třetím díle se zaměří tvůrci na ty věci, co v SHIFT1/2 chybí a budou pokračovat v konečně správně zvoleném směru NFS.
Need for Speed SHIFT 2 UNLEASHED vychází na všechny platformy 1.4.2011.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|