Strana 3 z 3
- NFS SHIFT – shrnutí Preview
Po dlouhé době jsem z nadcházejícího dílu nadšen a to ne stylem, že doufám, že autoři se poučili a nový díl je jiný a lepší než ten předchozí. Jsem nadšen stylem, že vím, že nový díl se opravdu povedl, je to na něm vidět a opravdu jsou to závody aut a ne žehliček.
Bohužel/dík, měla akce s představením této hry ještě druhé dějství. Svezení na sedačce spolujezdce ve skutečném ostrém Rally speciálu skupiny N a to v ničem menším, než špičkovém „Mišáku“ EVO IX. Za volantem seděl Martin Semerád a před námi byla krátká rychlostní zkouška složená s kvalitního asfaltu a rozbitých úseků.
Jako fanda motosportu jsem se na to těšil, ačkoliv jsem evidentně na rozdíl od ostatních, kteří sdíleli s ostatními své obavy ohledně možného znečištění interiéru auta, věděl, do čeho jdu. Vím jaké to jezdit opravdu rychle nejen po závodních okruzích. Nicméně v závodním speciálu Rally jsem ještě nejel. A Martin to za volantem rozhodně nešetřil, jel jako blesk, a přetížení střídalo přetížení, brzda, plyn, smyk, drift, brzda, plyn, plyn, drift, ručka a konec :). Ano bylo to opravdu rychlé, ale stálo to za to.
Zatímco na okruhu ano, jedete rychle a s výjimkou některých zatáček, kde se více brzdí, na vás působí konstantní, rovnoměrné přetížení, v Rally je to úplně jiný kafe a šije to s vámi opravdu úžasně (já chci ještě). Navíc, ano, na okruhu je normální jezdit 180-250km/h a nepřijde vám to nebezpečný, protože tratě jsou rovné, široké a únikové zóny velké a bezpečné.
V Rally je to jiný kafe, silnice široká tak 10cm na každou stranu auta, v pravo příkop vlevo les, v lepší případě druhý příkop a spousta zatáček, kliček, vraceček, někdy i ten nějaký skokánek přes horizont, to vše v rychlostech 120-180km/h a samozřejmě ještě rychlejší deceleraci. Zkrátka je to o poznání akčnější.
(Martin Semerád v ostré akci - jako vítěz ;) )
Svezení parádní, i když krátké, ale díky za to … bohužel si potom člověk uvědomil, co nové NFS a žádná jiná hra nepřinese. Právě to přetížení, ano, jsou sice stroje a simulátory, které v podstatě obsahují závodní sedačku a pisty vás honí ze strany na stranu, ale simulovat skutečné přetížení to nedokáže. No a doma v křesle to opravdu není ono.
Jakkoliv bude NFS SHIFT realistické, nebude tam to přetížení, což je těch 90% zábavy a důvodu proč jezdit v reálném závodním autě. Kdo zažil, ví přesně, o čem mluvím. No snad se herní technologie budou rozvíjet dále a u nějakého NFS s pořadovým číslem 25-30, se dočkáme VR, která to bude simulovat.
- A co na hru říká sám Martin Semerád?
„Překvapilo mě, jak se nová Need for Speed SHIFT zásadně posunula od závodní videohry k reálné jízdní simulaci“. Jako mladý jezdec jsem nadšenec závodních her, baví mě jezdit i virtuálně. Tomu odpovídá i můj herní arzenál doplněný špičkovým počítačovým volantem Logitech G25,“ komentoval hru Martin Semerád z SHERLOG Racing teamu a vítěz Pirelli Star Driver v rámci série WRC.
- A mé osobní první hodnocení hry?
Pokud jste stejně jako já se znechucením sledovali prezentační videa a trailery, tak vám mohu s naprostým klidem sdělit, že jejich autor se snažil vyvolat dojem, že SHIFT je děsně akční, něco jako GRID. Videa ale vůbec nemají s realitou hry nic společného a jsou více než zavádějící. SHIFT není akční závodní arkáda udělaná hodně na dojem, jako GRID, SHIFT je hodně realistický simulátor, který je ale díky možnostem nastavení přístupný i méně zdatným hráčům, kteří jsou rádi, že to vrčí a jede.
Líbí se mi systém RPG prvků se sbíráním bodů zachování na trati a sbírání odznaků. Já jsem přesně typ hráče sběratel a už jen tahle jinak blbost, mě u hry udrží až do konce. Mimochodem na odemčení všech úrovní, kterých je 50 (nikoli plné dohrání hry a získání všech odznaků) je potřeba prý něco kolem 30h.
Hra vychází 17.9.2009, tedy přesně za týden, já budu mít hru dříve, ale asi to nestihnu naplno dohrát takže zrecenzuji asi až týden potom. Nicméně už dnes mohu s jistotou tvrdit, že letošní díl se povedl, nemá naštěstí nic společného s herní i kvalitativní NFS bídou posledních let. SHIFT vypadá na přesně to, co jsem si já osobně přál, jako dlouholetý příznivec NFS od samého počátku a závodních her obecně. Simulace a dojem z jízdy, reálné okruhy a 20km severní smyčka, rozbitelnost s vlivem na jízdní vlastnosti (ale nevím s jak velkým), skvěle zpracovaný pohled z auta. Nevím ale, zda je ve hře přítomno i možnost nastavení auta, zastávky v boxech atd. pokud ne, je to těch - 10-15b dolů. Další obavu mám z grafiky, asi to nebude úplná špička, na GRID by to ale mít mohlo. Další zklamání je pro mě absence aut značky Ferrari. Jinak to ale vypadá zatraceně dobře a s nadšením konstatuji, že mrtvolu, kterou EA vytahovalo recyklovanými „technotunerhlavněžetosvítí“ díly, nechalo již už hnít v hrobě a SHIFT je regulérní nový díl z nového těsta. Troufám si říci, že tahle hra bude sbírat hodnocení kolem 85/100 a vrátí sérii NFS lesk. Snad to další díl zase nepohřbí …
Více tedy až v kompletní recenzi, za týden si to budete moc pořídit sami, hra by neměla být na PC tak drahá, jako bývalo špatným zvykem (předprodej 1099,-, konzole o 500,- víc), vychází i pro XBOX360, PS3 a PSP. Lokalizace je i CZ (titulky a menu). Možná vám to předvedu a otestuji už i na novém volantu Logitech G27 :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|