Ratchet a Clank: Rift Apart: TEST výkonu GPU a CPU
a RECENZE hry – PC port populární série poprvé
Jak víte, společnost SONY před pár lety změnila přístup. K lepšímu :). Své hry už nebude vydávat exkluzivně jen na PlayStation, ale nechá jim pouze časovou exkluzivitu a s odstupem pravděpodobně nejméně 2-3 let dorazí i PC verze. Postupně tak vypouští PC porty svých pro PlayStation 5 remasterovaných, předělaných nebo rovnou nových her. Dosavadní PC verze dříve exkluzivních PS titulů mají ovšem poněkud nevyváženou technologickou kvalitu, což je způsobeno jednak různými teamy, které jednotlivé PC porty vytváří, ale také tím, že se někdy do cesty připlete „technologický marketing“ a do PC verze hry se narychlo dodatečně roubují technologie, které přitom originální verze pro PS5 postavená na specifickém x86 hardware od AMD (RYZEN + RADEON), vůbec neměla. To je trochu problém i nejnovějšího titulu, který nám SONY aktuálně naservírovalo …
Ratchet & Clank – poprvé na PC!
Už 20 let jsou hráčům SONY platforem známé postavičky a svět Ratcheta & Clanka, tedy původně klasické plošinovky, dnes 3D plošinovky v polo-otevřeném světě s prvky RPG a adventur. Za těch 20 let se PlayStation platformy dočkaly mnoha her a před časem dokonce i solidního celovečerního filmu. PC verze hry však chyběla a dočkali jsme se až nyní s dílem Ratchet & Clank: Rift Apart, který na PS5 vyšel v roce 2021. Tedy poměrně nedávno. Díky tomu byl port na PC už tak byl poměrně jednoduchý.
Nutno říci, že z dosavadních PC portů her od SONY, bude tenhle asi zdaleka nejméně zajímavý pro současné většinové herní pulikum, protože Ratchet & Clank jsou zacíleny na mladší publikum, než ostatní SONY hry a hlavně než je současný průměrný věk hráče. Vše je jednodušší, samozřejmě i zpracováním je to „dětštější“ hra. Prostě klasická barevná hopsačka, kdy poslední díl je graficky ale opravdu pěkná animovaná podívaná pro fandy žánru. Ač herně se „dospělejším“ titulům mnoha prvky přibližuje, vše je zjednodušeno a odlehčeno pro mladší publikum. Jde tak o viditelně odlišné tituly, proti velmi dosavadním „dospělým“ SONY PC hrám, takže očekávám tomu odpovídající zájem. Což nic nemění na faktu, že Ratchet & Clank: Rift Apart jsou velmi povedenou hrou svého žánru, což potvrzují už recenze původní PS5 verze z roku 2021. Na tom se nic nezmění, obsahově jde prostě o stejnou hru.
Bohužel u PC verze se SONY a konkrétně jeho team portující hru, rozhodli pro zbytečné technické (především) marketingové experimenty s dodatečným naroubováním naprosto zbytečného RayTracingu a dalších věcí, a to vše na místo dobré základní optimalizace. A tak hra vyšla v poměrně rozporuplném technickém stavu. Jaká tedy je a jak šlape? Na to se klasicky v naší recenzi spojené s benchmarkem, dnes spolu podíváme …
Gameplay
Začněme opět u toho, co je to vlastně za hru. Ratchet & Clank: Rift Apart jsou nejnovějším dílem z dlouhé série her, které ale doposud vycházely jen na PlayStation platformy. Tento díl opět rozšířil universum, a hlavně představil novou, opravdu propracovanou grafickou stránku a přidal prvky, které známe z velkých RPG her polootevřeného nebo zcela otevřeného světa.
V základu jde ale stále o relativně jednoduchou plošinovku a hopsačku, nyní se tím však prolíná RPG prvky, a polootevřený svět s příběhem a velmi pěknými animacemi a zábavnými animovanými charaktery. S ohledem cílení na mladší publikum, je vše barevnější, veselejší a odlehčenější. Postavičky ale mají překvapivě hloubku, jsou zajímavé a děj dokáže udržet i když samotné hraní, všechno to skákání, střílení (hra se částečně podobá Serious Sam, jen pro děti) atd. se poměrně rychle ohraje. Prostředí jsou však nápaditá, velmi rozličná, a tak se hra rychle neokouká.
Nepřátelé jsou vizuálně variabilní, herně samozřejmě moc variability není s ohledem na nutnost jednoduché přístupnosti ovládání a současně nutnosti „potlačení vizuální násilí“, čemuž je přizpůsobeno vše. Nicméně i tak je zbraňový arsenál ohromný, prostředí jsou kompletně 3D a multiplatformní, takže musíte si vyskočit pro některé bonusy k odemčení vizuálních upgradů hrdiny (s malými herními bonusy) atd. Všechno provází skvělé nadabování a animování všeho. Obtížnost je snížena na minimum, už kvůli výchozímu konzolovému určení a ovládání, kdy hlavním cílem je prostě bavit, takže frustrujících okamžiků zde naštěstí moc není.
Ač hra má určité náznaky prvků „mobilních her a mikrotransakcí“, zejména systém vylepšování zbraní, jako taková naštěstí žádné mikrotransakce neobsahuje. Osobně si myslím, že by se to bez těch prvků vylepšování výbavy obešlo zcela, ale doba si to asi žádá i u tohoto typu hry. Problém je, že PC verze dorazila v poněkud diskutabilním technickém stavu …