Recenze a Test: ALAN WAKE – herní nuda a vývojová stagnace v temném lese Tisk E-mail
Sobota, 25 únor 2012
Recenze a Test: ALAN WAKE – herní nuda a vývojová stagnace v temném lese
ALAN WAKE - Gameplay
ALAN WAKE - technické zpracování a test grafik

• ALAN WAKE – Gameplay

Solidních survive hororů zase tak moc není. V loňském roce to byl hodně povedený převážně akční Dead Island, před tím například Alone in the Dark. Oba nebyly úplně TOP AAA hrami, obě byly primárně konzolové, ale obě strkají ALANa Wake do kapsy. Obě mají herně vše, co ALAN Wake nemá. Hlavně zábavnost, velké herní možnosti a originalitu.

ALAN WAKE je vlastně herní noční můra, a to doslova i po příběhové stránce. Samotný děj je vlastně béčkovým knižním hororem, s nepříliš překvapivými zvraty, a hlavně s hromadou klišé. Hlavní hrdina je spisovatel hororových románů a ve svých (nejen) nočních můrách jeden prožívá. Hlavní hrdina je neuvěřitelně nesympatická herní postava.

V první řadě je to duševně narušený jedinec, který navíc neustále ztrácí věci (což je pro hráče asi nejvíce iritující skutečnost). Proč? Každý level si náročně sbíráte výbavu, zbraně atd. aby vám pak tento „hrdina“ na začátku každého nového levelu oznámil, že zase všechno ztratil a musíte začít od začátku. Opravdu, věta „I lost my gun“ se objevuje se železnou pravidelností a takovou touhu nechat tohoto hlavního hrdinu utratit, málo v které hře pocítíte.

O tom, že je to duševně narušený jedinec, se budete přesvědčovat velmi často. Hodně trpí samomluvou a neustále vám vysvětluje a popisuje zjevné věci, které vidíte, anebo se dokonce už přímo dějí kolem. Je to dosti otravné. Navíc v té hře se toho mnoho neděje, takže vypráví jen aby se něco dělo.

Hlavně herně je ALAN WAKE úplně prázdný! Chodíte celkem dobře navrženými a výtvarně věrohodně zpracovaným prostředím, které tu a tam odhaluje, že tam toho v té hře mělo být podstatně více než je. Otevřené prostředí se připomene několika sekvencemi jinak nudné jízdy autem, samotné herní akční pasáže jsou neskutečně uzavřenou koridorovou záležitostí, kde nemůžete uhnout v podstatě ani o metr.

Hra nemá ani žádnou umělou inteligenci, celá se skládá jen z hodně okatých skriptů, kdy přesně víte, co kde na vás za příštím rohem vyskočí. Navíc toho, co vyskočí, je také hodně omezeně. V celé hře jsou vlastně jen 4 druhy nepřátel, kteří se ale liší jen množstvím života a rychlostí! Tedy pokud nepočítám s tím, že budete světlem bojovat i proti různému vybavení a věcem, které posedne zlý duch :). Nejvtipnější je boj s bagrem nebo kombajnem, věřte nebo ne, pár přejetí od něj vydržíte!

Celá hra postrádá logiku (ta nám byla také slibována). Ostatně ze slibovaných hádanek a přemýšlení nad záhadami zbyla jediná: Proč tahle hra vůbec vyšla? V úzkém koridoru zabloudit nemůžete, hra vás navíc všude vede za ručičku, žádné hádanky a logické úlohy tam nejsou, takže se hra omezuje jen na svícení baterkou, osvětlování nepřátelských „zjevení“, které pak prostě zastřelíte jednou z 3 zbraní, které máte všude možně k dispozici. Na každém kroku se válí munice, v temném lese často u cestičky leží krabice s náboji, či další výbava, co pár metrů. Byl jsem v některých národních parcích a rezervacích v USA, které jsou podobné té ve hře, ale nikdy jsem tam tohle neviděl :).

Bohužel všechny herní prvky a možnosti vám hra odhalí už během prvních několika minut hraní. Více vám prostě nenabídne, souboje jsou neustále stejné a opakující se, stejná výbava, stejní nepřátelé, stejný postup. Navíc na vás skáčí přesně tam, kde očekáváte, takže se prostě probíjíte skripty. Nad vším tím je „příběh“ o zmateném spisovateli, chyceném do vlastní fantasie. No a to je vše, co vás ve hře čeká. Více toho opravu není! Alan Wake je herní nuda na zhruba 6-7 hodin dost jednotvárného „hraní“. Příběh zde přebíjí samotnou herní náplň. A celé to doplňuje nepříliš přesvědčivé technické a grafické zpracování. I když se hře musí nechat, že výtvarné zpracování temného lesa je jedno z nejlepších, které jsme kdy ve hrách mohli vidět.

Minecraft dostává hraný film – vypadá to jako propadák?
Minecraft dostává hraný film – vypadá to jako propadák?Čtvrtek, 05 září 2024
Spuštěno: 230x