Strana 4 z 4
Ani se tomu nechce věřit, ale je to skutečně pátý Assassin´s Creed v řadě. A konečně se uzavřela hlavní dějová linie, i když si tvůrci otevřeli vrátka pro další pokračování, ale pokud nebude, nevadí - všechno co řečeno být mělo, řečeno bylo a konec. Osobně bych byl radši, kdyby AC série minimálně na čas u AC3 skutečně skončila.
Stalo se totiž to, před čím už jsem varoval u minulého dílu Revelations. Kvalita hodně upadá. U AC3 tak dokonce můžete pozorovat přímo při hraní, kdy první polovina hry je lepší než ta druhá. S AC3 sice série dostala nový impuls změnou prostředí, které však bylo ve slabé druhé polovině hry nevyužito. Jinak je u AC3 silně cítit vliv zjednodušování. Nízká herní obtížnost, ústupky směrem k větší konzolovitosti včetně soubojů, příchod autohealu a další hromady zjednodušujících prvků posouvají hru k běžné spotřební akční produkci, kde se kašle na obsah, inovace a peníze se lijí nikoliv do vývoje hry, ale do reklamy. Kvalitativní laťku nasazenou AC BrotherHood, AC3 nedokáže ani atakovat.
Hlavní hrdina Conor je ve všech ohledech včetně charisma jen stínem Ezia a příběhově zažívá AC3 děsný propad kvality, kde zejména druhá polovina hry působí, že ji snad dělal někdo úplně jiný než první část a předchozí díly série. Z parádní fikce zasazené do historických reálií AC3 v druhé polovině v podstatě zcela vycouvala a je to opravdu škoda. Přirovnal bych to asi k tomu, kdyby jeden díl Pána prstenů natáčel Peter Jackson a druhou polovinu toho filmu se za kameru i scénář postavil Uwe boll. Znalci filmů pochopí, ostatní si to mohou vyhledat. Přesně tak ovšem Assassin´s Creed 3 působí. A není to jen dojem.
Srovnáme-li AC3 s asi nejlepším dílem série, tedy AC BrotherHood, vyjde nám, prostě fakt, že skoro mluvíme o jiných hrách od různých tvůrců. S výjimkou zajímavých námořních bitev je AC3 ve všech ohledech jednodušší, lehčí, chudší, hůře udělanou hrou (hromada chyb) se spoustou ústupků a nevyužitého potenciálu, takže místo toho aby celá série měla stoupající kvalitativní tendenci a využívala nabízeného potenciálu a nápadu, děje se pravý opak.
AC3 není vyloženě špatnou hrou, ovšem ve srovnání s AC BrotherHood je v mnohém horší. Dát AC3 hodnocení 9/10 znamená vyloženě popřít kvality předchůdců a snad žádný soudný recenzent k takovému hodnocení nesáhne. U AC3 zamrzí nejen kvalitativní úpadek vyprávění a konstrukce dějové linie, ale také obrovské množství chyb, které hra obsahuje, jež mají vliv i na hratelnost. AC3 využívá maximálně 50% svého skutečného potenciálu a i to co využívá je uděláno tak nějak napůl. Herní doba je zhruba 30 hodin pro hlavní linii a většinu vedlejších misí, což jde a pro fandy série je AC3 povinností a většinu času se budou dobře bavit (u námořních misí přímo výtečně). Pokud ale s AC sérií začínáte, doporučím nejdříve vyzkoušet třeba právě BrotherHood, které zůstává zdaleka nejpovedenějším dílem. AC3 ale potěší změnou prostředí. Škoda jen, že atraktivní a nepříliš ve hrách vídaná doba USA na přelomu 18/19 století, nebyla využita lépe.
Osobně opravdu doufám, že o Asssassin´s Creed slyšíme na delší čas naposledy. Chce to vybudovat zcela nový team, který dokáže navázat na příběhové kvality starších dílů. Chce to nový team, který dokáže využít RPG prvků, které hra nabízí a chce to udělat kompletně nový herní engine a využít možností, které současné technologie PC nabízí. Cesta, kterou se vydal AC3 není správná a je to přesně ten směr k místu, ve kterém se nachází současný herní průmysl ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|