Strana 4 z 4
- Borderlands 2 - Hodnocení a závěr
Myslím, že hru jsme podrobně rozpitvali do detailů. Hodnocení z mnoha z nich vám jasně vyplývá. Asi jste si všimli, že v posledních dnech toho na DDWorld moc nevyšlo a to prostě proto, že Borderlands 2 :). Ano tak moc je to dobré! Ne dobré, přímo děsivě vynikající. Už si ani nepamatuji, kdy by v poslední době dokázala TOP AAA hra chytnou a nepustit a byla přitom delší než pár hodin.
Nedokázal to letos ani Mass Effect 3 ani SKYRIM loni. Naposledy jsem si takto "jedním dechem" zahrál Fallout New Vegas. Borderlands 2 jsem dohrál za 43 hodin a ještě by tam bylo co dělat. Finální bos se sice povedl, ale pokud by to snad někomu bylo málo, je tam potom pak ještě jeden "navíc" a to je nářez! Tím autoři zavřeli ústa všem, kterým se finální příběhový boss v prvním dílu nezdál dost "BadAss".
Druhou stránkou hry je, že přímo vybízí k různým přídavkům a DLC, a že už se chystají. Nezdá se, že by ze hry bylo něco přímo vytrženo, ostatně lokace lze díky systému hry vlastně snadno přidat i ubrat. Napadá mě, že jednou z DLC může být třeba přístup k vrtulníku, co by vozidlu :). Na druhou stranu si nemyslím že by znovuhratelnost hry byla až tak vysoká, jak se může zdát. Hra totiž staví hlavně na vtipnosti úkolů a děje a opravdu si nemyslím, že by mě něco donutilo hrát hru znovu, když se kromě trochu jiných dovedností postavy vlastně nic nezmění a všechno už jsem viděl. Ale nemyslím si, že to něčemu vadí a více než 40 hodin maximálně poutavé herní zábavy je více, než jsme čekali a než si člověk od takové hry může vlastně přát.
Závěr příběhu hry jen vybízí k dalším dílům, a upřímně řečeno, nebyl bych proti, pokud by trojka šla skutečně cestou dalších vylepšení a byla by ještě lepší než opravdu parádní dvojka. Na druhou stranu chtělo by to změnit grafickou technologii a vizáž. Kreslenost by tomu sice mohla zůstat, proti té nic nemám, ale technologicky by to chtělo posunout se o několik tříd dál, stejně jako přidat na grafických efektech a rozlišení textur apod. Vyjít za 3 roky třetí díl ve stejné grafice na UT3 enginu, to už by moc dobře hodnoceno asi nebylo. Takže pojďme k samotnému závěru.
Borderlands 2 je ve všech ohledech lepší než jednička. Ale není to zdaleka perfektní hra jako produkt, avšak mezi současnou bídou AAA her je to pořádný nářez. Jasnými vadami na kráse i kvalitě je již několikrát zmíněná technologická zastaralost - tomu neodpovídající náročnost na starší HW a tedy nevyužívání možností současného HW. To se projevuje vizuálně jak v absenci celé řady dnes už běžných grafických technologií, tak i v neoptimalizaci pro vícejádrové CPU. Situaci sice zachraňuje PhysX, který je ale sám pro CPU záměrně špatně optimalizovaný, navíc v high nastavení (extrémně náročné na grafiku ve vyšších rozlišeních) působí hodně nepřirozeně a přehnaně, asi když rozsypete kusy polystyrenu na zcela rovný matný černý stůl, díky neuvěřitelné přehnanosti částic vylétávající ze zcela nezničitelného prostředí. Naštěstí dělá i trochu více v dalších efektech. Na low/medium je to ale realističtější a přiměřené a běží to bez problémů přes procesor, takže žádný problém a PhysX je v té technické zastaralosti hry a enginu jasně viditelným přínosem s pěknými efekty, které by se ale ideálně a optimálně měly dělat jinak a také v drtivé většině jiných hrách dělají se stejným efektem. Nic z toho však zážitek z vlastní hry v tomto případě vyloženě nekazí a zastaralost je dobře maskovaná a výkon současného HW je natolik vysoký, že i při té neoptimalizaci s tím není problém. Každopádně hra je ve skutečnosti neoptimalizovaná, nevyužívá prostředků jak by mohla a dávno měla. Optimalizací se ale PC verze dočkala alespoň ve směru k podpoře více monitorů a přítomnosti FXAA, která je parádní a mnohem lepší než u předchůdce.
Z herního hlediska nemá hra ani tak negativa, jako trochu nevyužitého potenciálu. V první řadě je to nevyužitý potenciál vozidel. V druhé řadě je to zbytečně osekaný management postavy včetně individuální volby vzhledu. A za třetí, pokud by autoři udělali hru trochu více RPG, tedy že by postavy na vás přímo reagovaly a prostředí podle vašich činů také. Tedy, že by autoři do hry přidali možnosti volby rozhodnutí, vztahů s postavami a tak dále, byla by to pecka. Ale řekněme si na rovinu, to by vyžadovalo hodně práce, zkušeností a času, ale je to třeba nápad, kudy by se mohl ubírat vývoj dalšího dílu, který určitě přijde. V tuto chvíli nám stačí, že dvojka vylepšila všechno, co měla jednička a výsledkem je tak AAA titul, který předčil očekávání i vlastní marketing!
Borderlands 2 je jednoduše úžasná osobitá neuvěřitelně černě vtipná a zábavná stylová akce se vším, co má velká většina z hardcore hráčů rádo. Všechno do sebe přesně zapadá a všechno funguje. Na rozdíl od jedničky je mnohem méně vážná a hodně to hře prospělo. Od začátku do konce více než 40 hodin herní doby se budete královsky bavit (pokud umíte anglicky, pokud ne bude to trochu problém, protože překladem do češtiny by hra hodně ztratila, ale i tak je gameplay hodně zábavný).
Dobrá rada na závěr: Raději si Borderlands 2 nerozehrávejte, pokud víte, že musíte ráno do práce/školy :). Hodnocení 90% je tedy více než zasloužené a jsem moc zvědav, co si tvůrci připraví do třetího dílu ...
Za zapůjčení hry děkujeme společnosti CENEGA
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|