Strana 4 z 4
Spojení EA a Bioware se opravdu povedlo, ačkoliv EA podle mě trochu tu reklamní kampaň hrnulo jiným směrem, než jakým jde samotná hra. Prezentační videa nemají s podobou hry moc společného, ačkoliv v zásadě ji z herního hlediska prezentují výstižně. Škoda, že grafické zpracování hry za zpracováním prezentačních trailerů tolik zaostává.
(Ne, nemáme mor, aura nám dodává moc)
EA ale vděčíme za českou lokalizaci, na kterou bychom jinak dlouhé měsíce čekali. Přeloženo je ale vše, včetně rozsáhlých textů kolem děje atd. Nenarazil jsem na závažnější nedostatek a smekám klobouk. EA samozřejmě pomohlo s propagací hry, která se povedla a tento kvalitní titul by si možná zasloužil i o něco více pozornosti.
(Zpět v hradu a jdeme si to pěkně vyříkat ... )
Mluvme ale o samotné hře. Technologická stránka je slabinou, na druhou stranu dlouhý vývoj je znát na celkové neuvěřitelné propracovanosti hry. Kromě komplexních vztahů je tu i skvělý, byť v základech poměrně neoriginální příběh. Je to takový Zaklínač křížený s filmovým pánem prstenů. Ona samotná hra vlastně moc originální není, ale všechny ty staré a jinak prověřené prvky byly pečlivě seskládány a vylepšeny a výsledkem je fenomenální RPG, které si zahrajete několikrát, protože se dojem z hraní liší za každou postavu. Kromě toho je ve hře pořád co objevovat i když to není herní svět jako takový, je zde spousta zajímavých úkolů, malých hádanek a různě se odvíjejích rozhovorů a událostí. Osobně jsem s dohráním v druhé polovině hry extrémně spěchal, zejména posledních 20 hodin jsem vynechal a nedodělal řadu vedlejších questů.
(Tumáš! To máš za to, žes mě nechtěl nechat hrát!)
Těch je přitom ve hře obrovské množství a mnohé vám přinesou velmi zajímavé artefakty i vylepšení schopností + se na vás budou některé herní postavy dívat jinak a i děj se trochu změní. Hlavní dějovou linii, která může vypadat i dopadnout podle vašich rozhodnutí několika způsoby, jsem dohrál za 45 hodin. Hra však ukazuje stupeň dohrání jen 49% a objevený svět něco přes 90%. Je více než jisté, že se do hraní pustím znovu a jinak a tentokrát si stáhnu i přídavné bonusové mise, které se odemykají za určitý počet bodů, který získáte splněním některých úkolů. Důležitý je přitom online účet, který vše sleduje a přes který si přímo ve hře do hry stahujete bonusové mise. Je tedy jasné, že herní doba se počítá na stovky hodin minimálně.
(Získávejte úspěchy a body za které si stáhnete další vylepšení a obsah)
A to už vůbec nemluvíme o tom, že k dispozici je kompletní nástroj na vytváření vlastních přídavků, včetně dialogů atd.! Jinými slovy druhý díl Dragon Age, na který mimochodem autoři slušně zadělali (tu zradu té mrše, co se tvářila jako kamarádka, neodpustím :) ), může vyjít klidně příští rok a doufám, že vyjde.
(Tak to je on! Kdo? No to zjistíte ... mezi námi čekal jsem ho nadupanějšího )
Příběh je to, co kluci z BIOWARE v současnosti umí ze všech nejlépe a Dragon Age to opět ukazuje, ačkoliv není tak velkolepý jako v MassEffectu, je hodně ovlivnitelný a celkově se to hraje jedním dechem, což je problém, protože se to na jeden zátah nedá prostě dohrát a tak nadáváte na toho, kdy vymyslel chodit spát, jíst a pracovat.
(Tys mi spolkl baterku ... dej ji sem ty neřáde!)
Co chci zdůraznit je skvělá práce s kamerou, kterou umožňuje několik pozic pohledu s možností libovolného natáčení. Takto skvěle fungující kameru jsem snad v žádné hře ještě neviděl. Ocenit musím i velmi malé množství bugů a nedostatků ve finální verzi. Až na jeden zákys, což vyřešil nový load hry, jsem na vážný problém nenarazil a už vůbec ne na problém, že by se nedal splnit nějaký quest.
Dragon Age: Origins je pravověrné příběhové RPG. Nemá sice atmosféru, kterou vyniká Fallout 3 a není to 3D FPS-RPG, jde jinou cestou, kterou razí právě BIOWARE. Je jedno, že jako celek je seskládán z toho, co známe a hry BIOWARE jsou si dost podobné, tihle mistři svého oboru to vždy poskládají do celku, který vás chytne a nepustí. A hlavně to není zábava na pár usmolených zabitých hodin, ale desítky hodin neutuchající zábavy a radosti z epických příběhů, které čím dál více ovlivňujete a utváříte cestu a stejně vás vývoj dokáže pořádně překvapit. Bioware píší po velkolepém prvním dílu vesmírného eposu Mass Effect tentokrát Fantasy román Dragon Age a opět skvěle. Textu je hodně, takže se to opravdu čte jako kniha a hlavně si děje užijete takříkajíc naživo a místo knižního popisování boje si ten boj pořádně prožijete a díky obtížnosti hry to nebude procházka růžovým sadem, což navzdory tomu, co si mnozí jiní herní tvůrci myslí (a jak nám to předkládají)o boji dobra proti zlu, snadné není navíc když ani to úplné dobro nevyhrává, což BIOWARE umí navodit a postupně od KOTOR skvěle rozmazávají ve svých hrách hranice mezi dobrým a zlým a tedy i dvoubarevné vidění světa.
(Matrix hadr! Skáčů 2m vysoko i se 40kg brněním!)
Dragon Age má určitě chyby, mezi ty největší patří jednoznačně zastaralejší grafické zpracování, ne však design jednotlivých herních prostředí, který je skvělý, ale grafická stránka tomu ubírá. Koukatelné to ale stále je a některé úseky vypadají líp, jiné hůř.
(Krve ve hrách není dost - až na Dragon Age)
Je to taky pořádný krvák, až trochu přehnaný, protože v mnoha scénách jste při rozhovorech poněkud nerealisticky zacákáni krví od hlavy až k patě. Trochu se mi také nelíbí zpracování mapy, inventáře a dalších věcí, které si zpřístupníte otevřením knihy uprostřed obrazovky. Zpracované je to skvěle, ale nechápu, proč se to otvírá tak malé a ne přes celou obrazovku. Hodně věcí je tam pak dost drobně a není to moc přehledné. Tohle je má jediná výtka směrem k panelům a herním principům, jinak není co kritizovat. Pak už nastupují jen klady, které shrnuje závěrečná tabulka.
Dragon Age: Origins nemůže pravověrného příznivce příběhových akčních RPG zklamat. Ukazuje, že hry, u kterých se musí přemýšlet, stále ještě nezmizely a hry nejsou dnes tvořeny jen pro hlupáky mačkající správné tlačítka v daný čas. Ukazuje také ale fakt, že si s tím mnozí hráči ani recenzenti nevědí rady a přemýšlení je něco, co u hraní her neznají, zapomněli, nebo nikdy nepoznali. Recenzenti pak nechápou, že komplexní hru Dragon Age nelze orecenzovat za 2 hodiny, jako většinu jiných současných her a podle toho mnohé recenze vypadají.
(To mě to ale sluší - půjdeme na procházku?)
Dragon Age nepřináší nic převratně nového, ale dovedně spojuje a vylepšuje prověřené koncepty s novým příběhem v jeden úžasný dlouhodobě trvanlivý celek, který vám vydrží opravdu hodně dlouho. K tomu všemu nabízí možnost další tvorby, které určitě bude vrchovatě využito. To vše za cenu lehce přes 1000 korun včetně CZ lokalizace. Když to srovnáme s pár hodinovými záležitostmi, za které si autoři účtují i o dost více, je Dragon Age jasná koupě a nejlépe investovanými penězi do hry za dlouhou dobu. Podle našeho názoru je Dragon Age jasně jako celek nejlepší hra letošního roku, propracovaností, délkou herní doby, zábavností nemá tohle letos žádnou konkurenci a na nový Mass Effect 2, který vychází v lednu 2010, se těšíme ještě více!
(Kačenka v ceně není!)
Bioware opět dokazují, že když se dělají věci pořádně, sice to nějakou dobu trvá, ale výsledek stojí za to. Je také vidět, že mnohé herní magazíny vyplýtvaly 9tková hodnocení na letošní herní tituly, které nesahají propracovaností, zábavností natož trvanlivostí Dragon Age ani po kotníky a teď musí udílet 9tky skoro všemu, co vyjde, a když se objeví skutečně propracovaná hra, najednou není dostatečné hodnocení. Dragon Age Origin je nejlepší hra roku 2009 a hra, kterou pokud patříte mezi náročné hráče hledající více než mačkání tlačítek, nesmíte minout.
Hodnocení by DDWorld.cz - 96/100
"Mistrovské RPG - herní fantasy román, který chytne a nepustí"
Za zapůjčení hry děkujeme společnosti EA
PS: EA oficiálně oznámilo nový stahovatelný balíček, který rozšíří děj hry. Jmenuje se Návrat do Ostagaru (nový DLC). Vyjde za cenu 135,- pro PS3, 400 BioWare bodů na PC a 400 MS bodů na Xbox360 ještě před Vánoci! Odhalíme v něm další skryté intriky a děje kolem smrti krále a šedých strážců atd. – oficiálně vše od BioWare.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|