Strana 3 z 3
- FUEL – Velká hra velkých kontrastů
Původně jsem měl naplánován test grafik a procesorů, ale po té, co jsem si hru zahrál a vím, jak ji budu hodnotit, jsem od toho upustil. Hra má sice technické kvality, ale nemá herní kvality na to, aby stálo za to ztrácet čas testy HW. Je to stejné, proč netestujeme třeba Far Cry2, který taktéž z herního hlediska nestojí za sebemenší pozornost.
Technické zpracování je vzhledem k rozloze sice špičkové, ale přeci jen má mouchy. Tím je problikávání obrazu, než se všechno načte do grafické paměti. Obecně platí, že čím více, tím lépe a tak například u mého ATI Radeon HD 4870 X2 2GB je s tím problikáváním problém jen pár minut v dané lokaci, pak už žádné blikání a jede to jak z praku. V Plných detailech včetně 8AA na 1920x1200 dávám téměř 100FPS v průměru, což je více než hodně slušný a svědčí to o dobré optimalizaci. Věřím tedy, že plné detaily v nižším rozlišení nebudou problém pro grafiku typu Radeon HD 4850 nebo GTS 250/9800GTX či GTX 260. Hra nabízí také optimalizace pro dvoujádrové procesory, čtyřjádra výrazně nevyužívá.
Samotné problikávání z počátku přítomnosti ve hře než se načtou pořádně textury, považuji jen za drobný problém vzhledem k rozloze hry i omluvitelný. Za neomluvitelné ale považuji chybu s nastavením volantu. Můj Logitech G25 nešel vůbec nastavit! Hrát závodní hru na klávesnici, nebo ještě hůře na gamepadu, považuji za zvěrstvo. G25 ale nešel nastavit, protože jedna osa byla stále aktivní a cpala se do mapování jednotlivých prvků. Až po důkladném hledání přišel jeden zahraniční uživatel na to, že u G25 musíte při nastavování volantu držet pedál spojky v poloze uprostřed (na milimetry přesně), pak se ona osa vyruší a můžete při tom nastavovat ostatní. Tak pitomou chybu jsem ještě neviděl a u Codemasters se mají za co stydět! Tohle snad neudělá ani začátečník, natož u závodní hry, kde se použití špičkového volantu dá čekat. Absence zpětné vazby (nefunkčnost) už je chyba častější a i ta zde je. Tento problém s volantem jsem považoval za velký, dokud jsem neokusil jízdní model.
Jak už bylo řečeno, jízdní model je veškerý žádný, je totálně podělaný, což štve o to více, že Codemasters nemuseli nic vymýšlet, stačilo vzít ty, co mají z jiných her! FUEL je závodní hra bez jízdního modelu, to co obsahuje, není jízdní model, to je parodie i na poměry posledního dílu NFS. Absence jakéhokoliv nastavení vozu, jeho pokročilého vzhledu, či vlastností a absence možnosti manuálního řazení jsou naprosto neomluvitelné chyby, které jsou o to větší, že za hrou stojí Codemasters!
Vůbec jsem nemluvil o závodění samotném a pro závodní hru důležité inteligenci protivníků. A to proto, že hra nic z toho nemá. Závodění je zde omezeno jen tím, že se v jeden okamžik nalézá na ploše více aut, či jiných prostředků. Na startu je trochu tlačenice, pak jim ale rychle ujedete. Hra totiž není nijak omezena a poměrně rychle se naučíte číst v mapě a víte, kdy si můžete o dost zkrátit trasu. V extrémních případech stačí držet prostě přímý směr k cíly cesta necesta a váš náskok může činit až 3,5km na druhého i více. Ze závodního hlediska je FUEL nuda neuvěřitelná a výzva maximálně pro tříleté děti … trochu zachrání multiplayer, ale ne mnoho. Jízdní model prostě není.
Totální absence obsahu hry a do nebe volající nevyužití tak obřího, skvěle zpracovaného prostředí je to, co sráží hru nejvíce. Jen si nejsem jist, zda mě více štve to nevyužití, nebo spíše fakt, že Codemasters všechny správné ingredience na skladě má a umí z nich vařit. Je skutečně záhadou proč Codemasters hru nedodělali a nepoužili, co mají. Špičkové technické zpracování prostředí i počasí nedokáže vyvážit absenci pro závodní, byť arkádovou hru, hlavních prvků. FUEL v současné podobně naprosto postrádá smysl – nemá děj, nemá smysluplnou kariéru, nemá jízdní model, nemá zábavnost, nemá milion dalších věcí. Kromě neuvěřitelně obrovského otevřeného prostoru nenabízí nic. Potenciál, kdy FUEL mohl strčit do kapsy všechno od NFS počínaje, konče skvělým FLATOUT je trestuhodně nevyužit a doufám, že viník bude hodně dlouho viset za uši v průvanu.
Konfigurace PC:
Minimální:
- Procesor: Intel Pentium 4 nebo AMD K8 na 2GHz
- RAM: 1GB Windows XP
- Grafika: GF7600 / ATI X800 128MB
Doporučená:
- Procesor: DualCore Intel/AMD 2,5GHz
- RAM: 2 GB Windows Vista
- Grafika: NVIDIA GF 8800/9800 nebo ATI HD 3850/4850
Testovací konfigurace DD (hraní a screeny):
- Procesor: AMD Phenom II X4 940 BE 3,0@3,8GHz
- RAM: 4x 2GB A-DATA VitestaX DDR2 1066MHz (8GB RAM)
- Grafika: ASUS ATI Radeon HD 4870 X2 2GB OC
- LCD: ACER AL2723W, SPV-A, HD 1920x1200, 27"
- Zvuk: ASUS XONAR D2X + Repro Redstar RS-502 HT (5.1)
- OS: Windows Vista Ultimate 64
- Volant: Logitech G25
FUEL je nejhorší hra od vydavatelského Codemasters, která kdy vyšla. Ačkoliv by se to dalo omluvit tím, že na hře pracovalo primárně studio ASOBO, Codemasters mělo možnost hru významně ovlivnit a určitě si mohlo před vydáním tak značných nedostatků všimnout a snadno je odstranit. Je nepochopitelné, že to vůbec takhle vydali, ačkoliv měli vše proto, aby FUEL byla špičková událost, jako loňský GRID. Hra z počátku zabaví, než po třech závodech a první větší projížďce terénem někam abyste získali kus oblečení pro vašeho pilota (na nic) zjistíte, že nic dalšího nenabízí. FUEL je totální propadák, nuda největší, ze závodního hlediska nemá nic a Codemasters si tak vybrali opravdu hodně slabou chvilku. Po 8 letech vývoje předložit tohle je nejen vyhození veškerého obřího potenciálu a vynikající grafické práce, ale i velká ztráta kreditu samotného studia Codemasters. Od hodnocení 25% za snahu, zachraňuje FUEL jen onen otevřený obří svět, skvělé technické zpracování hlavně změn počasí a denní doby a detailnost. Z herního hlediska je ale FUEL velkým prázdným hrncem, do kterého někdo zapomněl přidat obsah. Jen doufám, že na DIRT2 s DX11 si na konci roku pořádně spravíme chuť a bude to velký reparát pro kluky z Codemasters.
FUEL tedy rozhodně nestojí za pořízení, snad jen za Budget cenu 300 korun, na kterou se pravděpodobně také rychle v obchodech propadne. Pokud chcete otevřené prostředí, nemá konkurenci, ale pokud chcete špičkové závodění s pořádnou destrukcí ve velkém stylu, zkuste raději FlatOut Carnage (recenze zde), pokud chcete závodění, tak na silnicích je králem GRID (recenze zde), v terénu DIRT. FUEL měl na to, nabídnout to nejlepší ze všech, ale ani se k nim nepřiblížil.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|