Strana 3 z 3
METRO EXODUS nezklamalo. Je to kandidát na nejlepší hru roku 2019, i když to bude mít těžké. Přeci jen je poměrně malá a "krátká". Nenabízí otevřený svět, vývoj postavy, systém dialogů apod. Jedná se vlastně o klasickou příběhovou hru ala HALF LIFE, i když musím říci, že ty otevřenější mapy jsem si tady opravdu užil. Bez pochybností označím METRO EXODUS za nejlepší díl série.
Bohužel perfektní hra to není. Ačkoliv se na hře podílel i autor knižní předlohy, kdy tahle hra už je tak nějak navíc, nedokázal ani on ani tvůrci hry přijít s nějakým zajímavějším příběhem. Ten zde tedy originální příliš není a je plný klišé a předvídatelný. To by mě osobně ale až tak nevadilo. Více mě vadí, že hra nevyužívá plného potenciálu, který nabízí téma cestování a objevování nových lokací, lidí s mobilní základnou a teamem. Jsem toho názoru, že se dal mnohem více využít potenciál budování té mobilní základny/vlaku/domova, stejně jako se dalo navštívit mnohem více lokalit a poznat mnohem více postav, nebo většího využití těch postav, které na cestě potkáváme (a jen se mihnou). Nejvíce mě vadí ten uspěchaný konec.
Musím říci, že posledních 10-15 minut posledního levelu působilo, jak když tvůrcům došly nápady, čas i peníze. Obrovské slepé opice jako nepřátelé, jinak prázdný level a divná "duchařina" … odfláknuté, zejména když vezmeme v potaz, jak úchvatně a detailně vypadala první polovina poslední kapitoly, kde je asi nejstrašidelnější a „nejhnusnější“ pasáž, kterou jsem kdy ve hrách viděl :). A nejen že je odfláknutý konec toho herního levelu, odfláknutý je i konec hry. Prostě jako když utne: najednou jsme doma, našli jsme bezva flek a … titulky :(. Tvůrci jsou si navíc vědomi toho potenciálu, který nevyužili, a tak si jakoby připravili půdu pro možné pokračování téhle hry a objevování dalších lokalit apod.
Herní doba se opravdu zásadně odvíjí od zvolené obtížnosti, stejně tak toho, jestli budete přeskakovat rozhovory s postavami nebo jak budete hru hrát (tedy jestli jako Rambo nebo plížením). Herní doba hry se tak může pohybovat od nějakých 10-12 po 24 možná 30 hodin. Mě to zabralo skoro 20 hodin, ale to jsem opravdu objevoval všechno co se dalo. Znovuhratelnost hry je slušná, minimálně jednou si ji ještě rádi střihnete, jen abyste viděli, zda vaše jiné chování bude mít na výsledek některých vedlejších příběhových prvků vliv.
METRO EXODUS je nejlepším dílem série a skvělé dílo moderního audiovizuálního románu. Aktuálně určitě nejlépe vypadající hra současnosti s velice silnou atmosférou. Potěší variabilita prostředí i nepřátel, i když některé části hry jsou slabší, než jiné. Každopádně je to dost drsná hra v některých pasážích. Škoda toho nevyužitého potenciálu, který se tvůrcům nepodařilo zakrýt. Nejvíce mě herně mrzí nepříliš propracovaný příběh, a hlavně uspěchaný závěr, který je až skoro odfláknutý. Jinak se hra hraje doslova jedním dechem. Technologicky nabízí hra úchvatný vizuál, i když si myslím, že zejména vyšší nastavení na PC absolutně neodpovídají tomu, jak náročná jsou výkonově. Vizuální rozdíl mezi „HIGH“ nastavením a „ULTRA“ je v praxi a pohybu prakticky neznatelný, zato výkon je o 50% rozdílný. Technologicky největší slabinou hry jsou přidané NVIDIA RTX a DLSS technologie. Obě ukazují jak nesmyslné jsou a pokud si kvůli něm někdo koupil novou grafickou kartu, tak ho lituji.
RayTracing mění nasvícení hry, jenže dělá hru jen tmavší a hnusnější, protože není implementováno na všechny prvky, ale vezme vám klidně až 50% výkonu. Pokud někdo pochyboval, že Ray tracing v podobě, jak ho NVIDIA cpe na RTX grafiky a do her je prostě s dnešními možnostmi nesmysl a vyhozený čas i peníze, tak má důkaz. RayTracing se nepoužívá realtime ve hrách právě proto, že je neefektivní z hlediska výkonových nároků. Nasvícení scény se změní minimálně, přesto vás připraví o polovinu výkonu vaší karty, kde je tedy přínos? Proto je RayTracing v současné podobě nesmysl a cpát ho hráčům je hloupost.
DLSS pak dělá hru jen notně rozmazanou, ostatně je to supersampling. V nižších rozlišeních úplně nepoužitelné, ve 4K jen k ničemu. Hra je s ním tak ošklivá, že když sjen nížíte detaily v nativním 4K, bude hra stále hezčí a ostřejší než s aktivním rozmázlým DLSS. Prostě používejte nativní rozlišení. DLSS je tedy také krok vedle.
Naštěstí přešlap jménem NVIDIA RTX a DLSS hru nekazí ostatním. Hra bez nich vypadá lépe a můžete si užít grafiku v plné kvalitě toho krásného umělecky vypiplaného nasvícení a bez rozmazání. Kromě několika bugů, které snad tvůrci opraví, mě technicky nejvíce zklamal fakt, že hlavní hrdina není namluvený. Rozhovory s ostatními perfektně namluvenými postavami, kterých vedete hodně, tak působí přinejmenším hloupě. Kéž by tohle tvůrci ještě napravili, což se asi nestane.
Celkově jsem nadšený, skvělá hra, skvělý herní román pro dospělé publikum, krásná/strašidelná prostředí, extrémně atmosférická hra a úžasný vizuál, kdy opět se ukazuje, že na grafice hra záleží. Ano, i dobrá hra může mít špatnou grafiku, ale pokud má dobrá hra dobrou grafiku, stojí to za to. METRO EXODUS není perfektní hra, chybí tomu některé věci, ale celkově tvůrci rozhodně naplnili nemalá očekávání, což je úspěch samo o sobě. Méně než 90% hodnocení si určitě nezaslouží. Tedy alespoň na PC, kde hra běží v odpovídající grafické kvalitě. Konzolové verze samozřejmě nevypadají tak graficky dobře. Hra vychází na PC, Xbox One a PS4 a na disku si na ní připravte nějakých 50GB místa.
Hodnocení METRO EXODUS: 90%
Českým distributorem hry je společnost PLAYMAN
Testovaná byla PC verze a to na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN ThreadRipper 2950X (16jader/32vláken)
- Deska: Gigabyte AORUS X399 EXTREME
- Paměť: Kingston HyperX Predator 32GB (4x 8GB) 3200MHz
- SSD: WD NVMe BLACK 1TB
- Grafická karta: AMD Radeon VII 16GB
- Zvuk: ASUS Essence STX II 7.1
- LCD: BenQ BL3200PT 3840x2160 IPS
- OS: Windows 10 Pro
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|