Strana 5 z 5
Kvalitních závodních her mnoho nevychází. Nemusí to být navíc zrovna vždy čistá simulace, mnozí máme rádi i zdání simulace, což první GRID uměl dost slušně, i když předchozí Race Driver TOCA série ještě lépe a hutněji. Právem jsme tedy očekávali, že druhý GRID bude vylepšením celého konceptu ve všech ohledech a zpět právě k tomu, co kdysi Race Driver TOCA série nabízela - prostě pravá esence závodění s funkčními reáliemi i pro ty, kteří nemusí vyloženě simulátory. Výsledek je, zdrženlivě řečeno, zklamáním.
V podstatě vše, co se dalo pokazit, bylo zkaženo. GRID 2 nepřináší snad jedinou věc, která by byla nějak lepší proti prvnímu dílu natož proti starším předchůdcům. Naopak řada dobrých věcí byla vyhozena a zjednodušena, zůstal sice základ konceptu, ten byl ale nesmyslně upraven do totálně stupidního systému "získávání fanoušků" a nějaký dojem závodění a tvorby teamu zcela zmizel. Horší je i fakt, že byl změněn a zjednodušen onen realisticky působící jinak arkádový akční jízdní model prvního dílu a všechno kolem něj. GRID 2 tak jako závodní hra není absolutně vůbec žádným způsobem ani trochu zajímavý. Najít klad na této hře do hodnocení dalo pěknou fušku a negativa je prostě všechny ubíjejí! Po prvních pár závodech si vlastně vyzkoušíte vše, co hra nabízí a nastupuje stereotyp nuda - dojem z rychlosti je sice fajn, ale když to prostě nemá jiný náboj, je to špatné. A tak máte o to více času si všímat detailů, na kterých CODEMASTERS zjevně šetřili. Kvalitní produkt ovšem dělají právě ty detaily, a pokud GRID 2 rozkouskujete a podíváte se na ně pořádně, musíte objektivně dojít k názoru, že se něco v CODEMASTERS stalo a tohle prostě není kvalitní produkt a nic co by se jen blížilo tomu, čím měl GRID 2 být.
Normálně bych byl asi zdrženlivější, ale v tomto případě říkám na rovinu, že celé je to selhání managementu hry a vedoucího vývojáře. Podmínky, které tahle hra měla, kvalitu předchůdců a předchozího dílu, jehož měla jen prostě vylepšit, to všechno bylo k dispozici ve stavu, že GRID 2 prostě nemohl dopadnout jinak, než úspěchem. Jenže nedopadl. Něco, co se prostě pokazit nedalo, se totálně pokazilo a GRID 2 působí jako narychlo splácaný nedodělek, vzniklý ořezáním původního GRID s esencí posledních stupidních NFS dílů. U této hry prostě selhal management a celé vedení na celé čáře.
GRID 2 je pro nás nepochopitelným selháním. Je herně ve všech ohledech horší než už tak proti starším Race Driver dílům zjednodušený předchůdce. GRID 2 působí neuvěřitelně laciným dojmem plným do očí bijících nelogičností a splácaných nedodělků. Hratelností je jen stínem předchůdce a rychle hráč objeví, že hra nenabízí prostě nic. Nenabízí ani zábavnost, ani výzvu ani žádnou atmosféru. Je to neskutečně sterilní nuda, která jen naštve a zklame příznivce předchozího GRID, kteří mají často rádi i větší simulaci. Nenáročné hráče čistokrevných arkád pak GRID 2 nemá šanci oslovit vůbec, nenabízí pro ně totiž absolutně nic zajímavého. Výsledkem je tedy produkt, který nemá žádnou cílovou skupinu. CODEMASTERS to nepochopitelně totálně zkazili a jsem hodně zvědav, kdy to uznají (jestli vůbec). Takhle zkazit něco, co se prostě zkazit nedalo za podmínek, které zkažení ani nedovolovaly, to se hned tak nevidí. Oprávněně máme dojem, že vývoj hry snad řídila uklízečka z konkurenčního vydavatelství, protože jestli ne, a byl to úmysl CODEMASTERS takovouhle hru vydat, tak nevíme, co si o tom myslet.
Už dlouho jsem nezažil podobné herní zklamání. Naposledy snad z DRAGON AGE 2, které bylo zkažené podobně nepochopitelným způsobem. Hanba by mě jako vydavatele fackovala, tyhle hry v tomto stavu vydávat a dělat na ně vůbec marketing. Tyhle hry jsou odpad, absolutní ukázkou ignorace hráčů vydavatelem. A to za podmínek, kdy nikdo z hráčů nechtěl po tvůrcích nic jiného, než vylepšení již existujících předchůdců, které prostě fungovaly. Snad nelze najít lepší příklad her, kde by se více lišila realita, co tvůrci a vydavatel hry nabídli hráčům od toho, co hra měla hráčům, podle jich samotných nabídnout, přičemž neexistuje žádný dobrý důvod, proč byly obě takto zkaženy. GRID 2 je rozhodně jedním z největších AAA zklamání letošního roku, objektivně špatná hra a špatný produkt - ztělesnění naprosté ztráty času, vyhozených peněz a obecného stavu zmaru herního průmyslu.
Je vidět, že u Codemasters si jsou přeci jen trochu vědomi, cože to dodali na trh a cena hry je už při vydání poměrně nízkých 699 korun, což oceňujeme, ale raději bychom kvalitní hru jako byla starší série Race Driver i za více, než takto nekvalitní za "o něco méně".
Poznámka na závěr: Jedno nemůžeme pochopit. Starší série Race Driver (ještě před GRID), měla všechno a klidně bychom co 2-3 roky nějaký další díl s drobnými vylepšeními s lepší grafikou a fyzikou (což by hodně věcí herně ovlivnilo) uvítali s velkým nadšením. Proč to dnes nejde??? Proč GRID2 obsahuje jen zlomek toho, co měla původní Race Driver či TOCA série, když vydavatel a tvůrce hry má mnohem větší možnosti než kdysi?! Tohle prostě není vývoj vpřed, tohle je nefalšovaný a nezastíraný úpadek. Důkaz obrovské krize, ve které se herní průmysl nachází, a opravdu v tom nehrají roli výmluvy na rostoucí náklady na vývoj samotné hry. Přestaňte cpát peníze do reklamy na herních magazínech, přestaňte je podporovat, přestaňte podporovat konzole. Ušetří to miliardy, nacpěte to do vývoje her, technologií a kvalitní hra si své zákazníky najde. Hráči nepřestanou kupovat hrát hry jen proto, že na ně neuvidí reklamy, které stojí více, než samotný vývoj hry. Šlo to tak ještě přes 10-15ti lety, bude to fungovat zase. Chcete důkaz? Brzy jej nabídnout některé nové hry vzniklé s podporou přes KickStarter ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|