Strana 5 z 5
RAGE byla hodně očekávaná akce a není divu. iD Software je prostě pojem a každý počin byl zápis do historie, posunutí hranic a definování nových. V tomto ohledu nemohl RAGE zklamat více. Naprosto nevybočuje z řady šedivých akčních her posledních let napříč herním trhem. Je absolutně neoriginální a řada předloh, ze kterých si vypůjčil, co se dalo, je ve výsledku lepšími hrami.
Jak jsem už napsal, mám neodvratný pocit, že v polovině vývoje hry došly peníze a hra tak nikdy nebyla dokončená. Po solidním začátku až zhruba do poloviny hry máte pocit, že hra bude rozsáhlá se spoustou lokací, vývojem závodních aut a světa vašimi akcemi a počínáním, tak najednou zjistíte, že je konec hry a nic se nevyřešilo, nic se nestalo.
Je to prostě odbyté, konec doslepovaný do hratelného, leč smysl nedávajícího celku. Prostě je to uťaté. Potenciál průniku akce s akčním závoděním byl nakousnut, ale protože asi došly peníze na tvorbu nějakého pořádného světa ala Fallout, tak u toho i všechno skončilo. Závodění je tam jen jako minihra. Zůstávají RPG prvky a úkoly, ale opět to vypadá, jak kdyby celý systém byl připravený na rozsah hry několikrát větší, než jak RAGE vyšel. Přehršel zbraní, munice, předmětů na výrobu atd. Propracované postavy včetně několika hlavnějších, které ze začátku jsou samý úkol, ale rychle jim dojdou a tím najednou vedlejší úlohy skončí, přijde závěr a konec bez vysvětlení bez finálního souboje ve sterilním hi-tech prostředí, které jakoby si tvůrci půjčili z Mass Effectu.
Zbývá tedy samotná akce. Ta tvoří jen 30% hry, zato se autorům nejvíce povedla. Bohužel i zde se projevilo podle mě jasné předčasné ukončení vývoje hry a narychlo doslepovaný konec. Na začátku velká sranda, v polovině hry si užíváte úžasných rychlých atmosférických čistokrevných akčních pasáží. A pak bum, žádný boss žádné semifinále, čtvrtfinále ani finále. Prostě konec a nevěřícně zíráte na závěrečné titulky. Hru jsem dostal v pátek večer, po důkladném zkoumání prostředí a objevení většiny vedlejších misí, vydělávání peněz jak se dalo, vyhráním všech závodů ve hře a hraním mnoha partiček mini hry karet, jsem skončil po 19 hodinách herní doby. Frustrován tím, že hra nemá konec a zábavu utne raz dva.
Tohle prostě není hotové. Je to jen půlka hry a druhá půlka chybí. Buď došly peníze, nebo se autorům nechtělo. Vzhledem k tomu, jakým způsobem se John Carmack jako šéf studia postavil k řešení problémů PC verze a vůbec k PC verzi jako takové, by mě nepřekvapilo, kdyby lenost tvůrců byla hlavním důvodem. U iD Software asi někdo zjistil, že když věci odfláknou, vykašlou se na inovace a pořádné optimalizace, tak sice naštvou všechny kolem, ale protože dneska kvalita neprodává, protože spousta hráčů jsou hlupáci, tak vydělají víc. Méně práce, menší náklady, větší zisky z prodeje. Na konzoli v mizerném rozlišení a rozplizlé grafice stejně nepoznáte nic, a na neoriginální hry jsou všichni zvyklí a ještě za to zaplatí o třetinu víc než za pracnější PC verzi, kde všichni očekávají kvalitu. iD Software zklamal na celé čáře a John Carmack přišel o svou pověst guru na poli herních inovací a vývoje. RAGE je ve vývoji ne krok, ne skok, ale rovnou několika mílový běh zpět, nikoliv kupředu a to jak technicky, tak kvalitativně i herně.
Studio, které stojí za největšími klasikami a pojmy ve světě FPS her přichází s hrou, která jedním vrzem zruinovala jeho pověst a obrátila všechno, o co usilovali a prezentovali doposud v prach a popel. Je k nevíře, že tahle hra pochází ze studia, které definovalo žánr FPS, přineslo Wolfensteina 3D, Dooma, Quake a pak přijde s tímhle.
Nechápejte to špatně, RAGE není špatnou hrou a dokonce měl i na to, aby byl nejlepší hrou od iD Software. Jenže to by ho někdo musel dodělat. Jak technicky, tak především herně. Prostě to není hotové ze žádného úhlu pohledu. Je to jen 1/3 - 1/2 hry po herní i technické stránce. RAGE mě skvěle bavil, po celých 19 hodin jsem se nenudil, ale konec přišel záhy nečekaně a bez vysvětlení a byl k uzoufání nudný. Opravdu to připomíná seriál, který byl po prvních vynikajících 3 dílech ukončen kvůli sledovanosti a tak tvůrci narychlo spíchli pátou epizodu, aby to nějak ukončili. RAGE je tak hlavně absolutně dokonalým, nezakrytým příkladem toho, co všechno je na současném herním vývoji a herním průmyslu špatné. Žádné inovace v herní náplni, opisování, kopírování, nedokončení jinak dobrých nápadů. A herně snížení obtížnosti na minimum, skriptování soubojů prostě instantní nuda. Hlavně ale technologicky hry couvají, místo aby šly kupředu. Jak může být RAGE z roku 2011 v mnoha ohledech vizuálně horší než Doom3 z roku 2005, to vážně nechápu. Možnosti PC jsou 10x lepší než možnosti PC v roce 2005. Tehdy byl Doom 3 od iD totální peckou i technicky špičkou. O 6 let později je RAGE na novém engine od stejné firmy vizuálně horší a k možnostem PC s současného HW si ani nečuchne. Proč to u iD Software takhle strašně zkazili?! A proč si zkazili touhle hrou pověst a vše, o co kdy usilovali?! Nechápu a nejsem soudě podle reakcí fandů iD, vůbec sám.
RAGE je herně dobrá hra, ale jen dobrá. A to je problém u hry od iD Software. Firma rezignovala na jakýkoliv vývoj a jakoukoliv inovaci. Prostě vzala, co bylo v jiných hrách, slepila to dohromady, ale nějak je to v polovině přestalo bavit (nebo došly peníze), tak to v polovině zařízli, splácli konec a hotovo a jedem s tím na trh. Že to nefunguje jak má? S tím si hráči poradí, ono se to nějak vyřeší a vinu za to svedeme na všechny kolem. Je to velká škoda, akční stránka věci je skvělá, zpracování, na to, že je to OpenGL hra, tak na straně modelů postav a aut, vynikající, ale to prostředí a textury zůstaly technicky za DooM3. A protože té akce tam zase tolik není, ve výsledku RAGE sice solidně pobaví, ale nedokončený špatně podaný příběh, nedomyšlené a nedělané nápady, kterým se ani nedaří zakrýt jejich neoriginalitu a špatné vystupování šéfa studia, který totálně zničil všechno, co do té doby na dobré pověsti vlastní i studia vybudoval, to všechno dělá z RAGE velké zklamání a velmi špatnou zprávu směrem k vývoji Doom4. Pokud se studio a jeho šéf honem rychle nevrátí ke kvalitě a inovacím, prostě k tomu, co dělali dříve. A přitom se ty akční pasáže se v RAGE hrají tak dobře. Opravdu se přiznám, že nevím, jak tohle bodově ohodnotit.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|