Strana 3 z 4
- Gothic 4 – technické zpracování
Předchozí díl Gothic3 bohužel neslavně proslul, jako asi nejzabugovanější hra všech dob. V podstatě se bez minimálně 10ti významných patchů a oprav nedala hrát. Gothic 4 je na tom naštěstí mnohem lépe, ale to i proto, že jak jste z předchozí kapitoly zjistili, vlastně není moc co pokazit. Nicméně i tak se Gothic4 neobešel bez vážných chyb, které musely opravovat už 2 patche.
Instalace
Já měl hru hned po vydání, takže dojmy nejsou moc příznivé. Instalace jako taková byla bezproblémová, hra spapá skoro 9GB na disku. Konzolové porty jsou holt velké. Tož, zkusíme to spustit? Spouštím… a padá. Hezké černé okýnko a error. Tož, podíváme se, co říká strýc Google. Strýc Google nám prozradí, že existují dva hotfixy pro English verzi a jeden pro českou. Neb osobně češtinu vedu leda jako nástroj pro komunikaci, tak sem si naštěstí mohl stáhnout a použít ty dva pro English verzi. Předpokládám, že druhý hotfix v češtině buď už je, nebo bude.
Po aplikaci hotfixů, zkusíme spustit hru znova. A ejhle, hotfixy nic nevyřešily. Vyhledáme tedy error podle chybového kódu. A řešení se nalezne, ve Windows si snížit kvalitu zvukového výstupu na 48KHz/24bit. Nahodíme a hra konečně funguje. Tahle chyba je relativně běžná u ne příliš kvalitních konzolových portů. Když pominu to, že si musím přehazovat kvalitu zvuku kdykoliv hraju něco jiného (protože Battlefield: Bad Company 2 má opravdu dost jiný zvuk na 192/24 než na 48/24), tak to není nijak zvlášť problém. Nicméně je to otravné a bezpochyby snadno řešitelné, jen kdyby někdo nebyl líný.
Pohled by DD: Já jsem se ke hře dostal, až v roce 2011 a to už byly 2 patche na světě. Takže jsem s výjimkou startovní inicializace hry, neměl žádný problém. Problém spočíval jen v tom, že jak mám implicitně nastavené rozlišení 5760x1200, hra se odmítala zobrazit. Musel jsem ručně přepsat inicializační soubor na požadované rozlišení a pak to šlo. S ničím dalším problém nebyl.
- Technické zpracování a problémy
Mě osobně se hra nesekala, ale uživatelé s AMD(ATI) si stěžují na mizernou optimalizaci, tak se případně nedivte. Hra je dělaná ve spolupráci s nVidií, takže její majitelé si užijí snad o dost hladší průchod hrou. Narazíte na bugy, možná vám to spadne, jen tak. Nebo to vůbec nespustíte bez změny nastavení zvuku. Nebo z nějakého jiného důvodu. V tomhle je to opravdu Gothic, protože třeba takový Gothic 3 je hratelný až po aplikaci snad deseti patchů. Arcania je sice odlazenější, ale pořád tam sem tam něco je. Nepřátelé se občas o něco zaseknou. Dost často se o něco zaseknete vy, protože pohyb a skákání v téhle hře je něco tak ujetého, že by za to zasloužil někdo odpovědný minimálně pohlavek.
Hra podporuje a implementuje PhysX (jen v CPU verzi), to ve formě toho, že když někoho zabijete, tak se elegantně a originálně zhroutí. A to je asi tak vše, co je z toho PhysX vidět. Jo a v některých místech se rostliny pohupují ve větru. Asi jako kdyby ten vítr měl tak 300km/h.
Pohled by DD: Musím říci, že já hrál hru až letos a hrál jsem na jediné HD 6970 2GB, bohužel jen v 1920x1200, ale bez sekání. Běželo to i v 5760x1200 Eyefinity systému, ale mělo to problém. AMD Eyefinity sice s přepsáním ini souboru rozchodíte, avšak nevidíte část scény nahoře a dole, takže vidíte dost úzký pruh, což není zrovna košér. Pokud ale vytáhnete zbraň, pohled od postavy se oddálí a pak je to OK, ale jakmile zbraň schováte, je problém. Trochu divné. Vidíte to sami na videu, co jsem pro vás natočil, a které najdete na konci recenze.
Pokud jde o zpracování jako takové, hra vypadá na první pohled fantasticky, líbí se mi HD rozlišení textur, méně ale efekty a efekty počasí a změny denní a noční doby. Jsou poněkud příliš rychlé a hlavně těžce nerealistické. Chybí řada pokročilých efektů z DX10/11, takže hra působí dost sterilně. K jinak velmi dobře zpracovaným modelům výbavy, staveb, a změn počasí a denní doby, prostě chybí zpracování realističnosti. Efekty vody jsou pak vyloženě zoufalé. Za HD textury ale mají tvůrci pochvalu, takhle by to mělo vypadat. Hra má fyziku PhysX, nicméně ta je vyloženě k smíchu. PhysX je mrtvola a ani CPU verze nestačí na současnou CPU verzi HAVOKu. Schválně si srovnejte fyziku ve hrách Fallout New Vegas a v Gothic4. Jsou tam přibližně stejné věci, simulace postav, padání mrtvol a skákání s vaší postavou po věcech. HAVOK je mnohem realističtější než PhysX. Váš charakterv G4 v brnění, jež váží 30kg skáče jak kamzík, jindy zase klouže po kamenech a nezabije ani vážně nezraní a odletování mrtvol vašich nepřátel 50metrů daleko po zásahu šípem a vůbec pohyb těl je vyloženě směšný. Tahle hra je jasným důkazem, že PhysX měl možnost uspět, ale HAVOK, o jehož vývoji se téměř nemluví a tiše se na něm stále pracuje, dělá mnohem větší pokroky a ve hrách vypadá mnohem přirozeněji, přitom nemusíte poslouchat samé Havok sem a Havok tam a neotravuje vás v některých hrách, že by nejel na vašem HW.
Pochválit ale musím celkově zvuky a hudební stránku hry. Hudba se opět povedla na výbornou, bohužel nezachrání takový nemastný neslaný dojem z celé hry. Namluvení postav je slušné, zvuky všeho velmi povedené. Líbí se mi i soubojový systém, který je sice trochu více akční, než by se slušelo, ale je efektní a návykový. Bohužel, spíše než v RPG hře typu Gothic, by se hodil do Diabla, či nějaké chodičky mlátičky.
Podívejme se na závěr …
|