Strana 1 z 2
- Recenze: Company of Heroes: Opposing Fronts
Po úspěchu původní hry logicky následuje datadisk. Nemusím již nikomu říkat, že obvykle jde o pár přidaných vylepšení a jednu krátkou kampaň o několika misích. Tým, s kterým se budete mít možnost seznámit na konci, si ovšem řekl, že to by asi neuspělo a dali se do poctivějšího díla. Jak se zdařilo? Company of Heroes je vysoce oceňovaná hra typu RTS, tedy tzv. realtimová strategie a to konkrétně z prostředí bojišť druhé světové války. Hra má jednak velmi dobré zpracování, hlavně ale velmi chytlavou hratelnost. Před nedávnem vyšel přídavek k této hře ve formě datadisku s názvem Opposing Fronts. Dnes se tedy podíváme právě na něj.
Rozhodující bylo dostat do hry novou německou kampaň. Konečně nebude nad čím žehrat. V původní hře protistrana opravdu chyběla a nyní se čekalo, jestli Němci vyplní jen chybějící mezeru nebo půjde o opravdu podstatné vylepšení. Z hraní kampaně bych mohl říci, že zatímco vylepšení není nijak zásadní, hraje se naprosto skvostně. V Holandsku se dostanete do šedivé uniformy ve službách Panzer Elite. No, po pravdě celá hra je tak trochu nezávislá na realitě, takže si s tímhle hlavu lámat nebudeme. Logičtější by bylo vést bojovou skupinu 9. nebo 10. tankové divize SS, ale ty runy by patrně mohly někoho pohoršit, takže Wehrmacht to jistí. Horší jsou spojenecké tanky u mostu v Arnhemu. Ty by tam přeci jenom býti neměly. Veselý příběh se šťastným koncem za Němce nečekejte, ale není zde zásadní. Dva bratři, tuhé boje a smrt.
Již při spuštění hry si všimnete, že tentokrát nevidíte žádný renderovaný film. Na výrobu je drahý, takže na vás tvůrci ušetřili. Všechny úvodní sekvence jsou in-game. Myslím, že jsou o něco lepší než minule, ale takto blízký pohled enginu nesvědčí. World in Conflict je v tomto jistě lepší, ale CoH to na hratelnosti neubírá. Kampaň začíná obsazováním Flakvierling 38 ráže 20 mm a jejich uhájením před dotírajícími britskými parašutisty a kluzáky. Hnedle máme ovšem první problémek. Nalétají na vás Tajfuny, ovšem jaksi padají příliš často. Účinnost protiletadlového dělostřelectva je totiž strašně vysoká. Ve vzduchu můžete navíc zabít i nepřátelské parašutisty. Padají jak brambory. Z velitelství si na pomoc pozvete pancéřové granátníky, které vybavíte kulomety MG 42. Posléze můžete jiné jednotky vybavit Panzerschreckem, který se hodí proti vozidlům. Hned na začátku vám pomohou obrněné transportéry Sd.Kfz. 250 a 222. Jeden je dokonce vybaven minometem v korbě (Sd.Kfz. 250/7). U průzkumného obrněnce budete mít možnost za 25 bodů munice zvýšit jeho rychlost na maximum, což se hodí při objíždění nepřátelských děl ráže 75 mm. Brzy zjistíte, že na delší vzdálenost můžete granátníky vybavit i Gewehrem 43 a později do nabídky přibude i Sturm Gewehr 44 na střední a kratší vzdálenosti. To, že byl použit v reálu až v posledním válečném období, nás nemusí vůbec štvát. Zápalný granát za 15 bodů munice rovněž potěší. Důležitější je spíše nový systém získávání zkušeností. Jakmile jednotka něco zabije, naskočí ji možnost obranné nebo útočné zkušenosti. Jsou celkem tři úrovně a vy máte možnost je postupně zvolit. Tuto změnu považuji pravděpodobně za nejzásadnější. Rozhodně se mi velmi líbila. Rozdíl oproti nováčkům tu je dost značný. Méně příjemné je zachování některých negativ z původní verze.
Minomety jsou pořád stejně pomalé a kvůli nepřesnosti není jejich účinnost tak vysoká jak by měla. Za války měly na svědomí hodně ztrát. Pokud však máte hodně času, mohou být velmi užitečné. Nejvíce proti nepřátelským dělostřeleckým pozicím. Vozidla opět složitě hledají pozice a pokud jsou těsně u sebe, nemusí se vůbec vymotat. Pěšáci se opět staví i před obrannou překážku, což působí mírně rušivě. V podstatě jde o banality, které na hraní nemají větší vliv. Trošku horší je nízký limit použitelných jednotek. Samozřejmostí jsou opět velmi pěkné boční úkoly, za něž dostáváte metály. Na těžkou obtížnost je již jejich splnění velmi náročnou záležitostí. Upozornil bych vás na jednu drobnost. Při odznačení jednotky používejte ESC, ovšem pokud budete zrovinka stavět budovu a klinete na ni tak ESC znamená její zbourání. Bacha na Karla Vlacha. Od druhé mise se začnou představovat úplně nové budovy a tři nové možnosti strategického zaměření.
Z velitelství si můžete volbou defenzivních operací udělat léčebnu a umožnit mu další vylepšení. Kampfgruppe Kompanie si vytvoříte proto, abyste si zrychlili opravy, navíc si zde můžete vyrobit protitankovou jednotku a ještě k tomu veterány, tak jako to bylo dříve v americké kampani. V Logistic Kompanie si zvětšíte počet vojáků ve skupince ze tří na čtyři a vyrobíte některá speciální vozidla. Jednak jde o muniční Sd.Kfz. 251, které může vylodit Goliath, kterým vyhodíte do luftu nepřátelský bunkr, skupinu pěchoty nebo most. Spojovací obrněnec Vampire zase umožňuje krást zdroje z nepřátelského sektoru a průzkumná verze Sd.Kfz. 222 zase přímo obsadí teritorium nebo zvýši jeho výtěžnost. S jakými dalšími obrněnci se setkáte? Především vás potěší silný Marder III, který po uzemnění svou hodnotu ještě zvyšuje. Později budete moci využít i Jagdpanther, Königs Tiger, Wirlberwind, či opravárenský Berger Tiger. Podivností je Pz.Kpfw. IV s krátkým dělem a volitelnými bočními pancíři, který má být prý specializován na boj s pěchotou. Ve skutečnosti byl tehdy používám k výcviku. Jak jsem říkal, s realitou si autoři hlavu nelámali.
K těmto pancéřům se ovšem jen tak nedostanete. Za své velitelské body si totiž budete muset zvolit vlastní strategickou specializaci. Máte tady taktiku spálené země s dynamitovými pastičkami v budovách nebo strategických bodech, protitankovou blokádou silnic, sektorovou artilerií, které dělostřeleckou kanonádou pokryje nepřítele v určité oblasti a to kdykoli se tam objeví. Dalšími srandičkami jsou znemožnění využití strategického bodu a samohybná houfnice Hummel s dělem ráže 150 mm. K těm se však dostanete spíše v pozdější fázi skirmishe než v kampani. V kampani jsou totiž některá vylepšení znemožněna. Taktika podpory Luftwaffe vám může přinést jednotku parašutistů, zkušené vojáky Luftwaffe s možností stavět i 88 mm Pak 36, dále nálet HS 129 se 75 mm dělem, ať už si o tomto jedinečném stroji myslíte cokoli. No a milé jsou i SD-2, tedy z letadla shazované bombičky o váze 2 kg. Pěchotu nepřítele jistě potěší. Poslední možností je taktika protitankového boje. Zde nejdříve získáte miny a odhalení nepřátelských tanků před jejich spatřením. Poté si můžete povolat Hetzer a použít Panzergranate 40, no a nakonec pancéřovým granátníkům přidělíte dva Panzerschracky a využijete sílu Jagdpantheru.
Jak charakterizovat celou německou kampaň? Jde jednoduše o adrenalinovou záležitost. Jste nuceni se velmi rychle přesunovat, ovládat menší zdroje než má k dispozici nepřítel a využívat speciálních schopností jako stojící a přesně střílející Marder III nebo dynamitové pasti v domech či strategických bodech. Úkoly spočívají vždy v tom nejdříve něco ubránit a pak zase dobýt. Zábava je přesto zaručena. O nudě nemůže být řeč. Vždyť jenom grafický a fyzikální engine stojí za to sledovat a obdivovat. Pro obzvláště intenzivní zážitek doporučuji hrát na expertní obtížnost. Pocit z vítězství je o to větší. Zvláště mise Best se mi velmi líbila.
|