Strana 2 z 4
Dragon Age 2 je hra založená na hratelnosti, příběhu, dialozích a velké dávce fantazie ze strany hráče. Velká dávka fantazie je třeba z jednoduchých důvodů. Za prvé grafická stránka ve srovnání se současnou konkurencí hry kulhá, jak beznohý trpaslík, za druhé je svět, a vše v něm, tak trošku málo uvěřitelné.
Hlavním plusem hry je příběh, postavy v něm a rozhovory. Rozhovory jsou řešené stejným způsobem jako v Mass Effect (tedy kruhový výběr s maximem 6 možností). Přičemž se vám u většiny možností zobrazí ikona, jaký typ odpovědi to bude. V základu jsou to možnosti tři, reakce "mírná - dobrá", reakce vtipná, reakce "drsná - špatná/zlá". Ne vždy to platí, je třeba trošku přemýšlet nad tím, s kým zrovna mluvíte. Reakce samozřejmě ovlivňují, jak vás pak dotyčný bude brát, v případě komunikace s členy družiny to znamená, jestli vás budou mít radši více či méně. Na rozdíl od Dragon Age 1 nehrozí, že by vás v případě negativního ratingu opustili či vyzvali na souboj. Ale může to ovlivnit nějaké jejich budoucí rozhodnutí, které může být docela zásadního charakteru. V čemž právě tkví kouzlo této hry.
Podle toho jak se ve hře rozhodnete, bude plynout i následující děj, přičemž dopady mohou být docela dalekosáhlé. Hra sice je silně lineární, ale rozhovory a vaše činy mají opravdu nějaký smysl. Byť konec hry bude asi totožný ve všech případech. Malé a podstatné plus je, že rozhovory jsou kompletně nadabované a to i z vaší strany. Ano hlavní charakter konečně umí i mluvit. Zajímavostí je, že typ odpovědi, který si nejčastěji vybíráte, ovlivňuje charakter vaší postavy a občas i odpovědi, které nemůžete přímo výběrem ovlivnit. Za rozhovory a možnosti ovlivnit pomocí nich příběh, či náklonnost postav, si tvůrci rozhodně zaslouží pochvalu.
Pohled by DD: Pokud jste hráč, který zná a má rád Dragon Age 1, tak rozhovory jsou i pro vás nejlepším prvkem Dragon Age 2. Jsou zlepšením proti až příliš slušném a spořádanému Dragon Age 2. Postavy jsou zajímavější, rozhovory nepostrádají emoce, na druhou stranu všechno je tak nějak banálnější. Na rozdíl od Dragon Age 1 u nich také díky zobrazování typů odpovědi ala Mass Effect, nemusíte přemýšlet. Bohužel celou zajímavost rozhovorů snižuje zase omezení na jedinou lokaci a v podstatě tomu absolutně chybí to, co měl první díl, epičnost a nějaký velký příběh na pozadí vašeho příběhu a příběhů postav, jež se zajímavě proplétaly s vlivem na celé příběhové pozadí.
Byť prokecáte slušnou část hry (ale ne až tak moc jako v původním Dragon Age – textu je minimálně o polovinu méně), tak je víceméně hlavní náplní boj. Questy jsou převážně tímto způsobem i směrované, povětšinou je to ve stylu, dojdi tam, zabij, co uvidíš, vysvoboď princeznu atd. Některé jsou o něco chytřejší a zábavnější, některé méně. Boj sám o sobě je v podobném stylu jako v Dragon Age, jen vypadá o něco akčněji, a je v něm víc poletujících částí těl a krve. Hra silně podporuje bojovníky, o něco méně zloděje/vrahy a ještě méně mágy. Pokud to chcete mít snadné, doporučuji hrát za bojovníka/válečníka.
Hra obsahuje zajímavou novinku, což je "cross-character combo". V praxi to znamená, že třeba bojovník znehybní nepřítele a pokud mág zaútočí na onoho nepřítele třeba bleskem, dostane velký bonus ke škodě, obvykle tak velký, že kromě bossů to znamená instantní smrt pro nepřítele. Správným načasováním a hojným používáním mezerníku (pauzuje hru) je možné vyřídit i bosse poměrně rychle.
Samotná obtížnost bojů je od velmi snadných až po dost slušně obtížné, u některých soubojů s bossy opravdu budete muset použít hlavu. Nebo alespoň ten mezerník. Některé moje souboje s bossy připomínaly spíš tahovou strategii. Hlavní chybou, co se bojů týká, je že hra nezobrazuje úroveň obtížnosti questu či nepřátel. To znamená, že v případě, že vlezete někam, kam nemáte, tak prostě umřete a čeká vás load. Takže ukládat často. Opačný problém je, když někam vlezete zase pro změnu pozdě a protivník je pod vaši úroveň a vy tak získáte odměnu, která by byla užitečná tak před dvěma levely, a teď jí můžete leda pod cenou prodat. Hra používá pevné úrovně protivníků (takže ne jako Oblivion), jen vy se je nedozvíte.
Menší mínus bojů je inteligence protivníků a vašich postav. Občas se někde zaseknou, občas se prostě rozprchnou a něco jako dodržování formace je leda snem (samozřejmě lze přikázat, aby setrvali na místě, jenže to není něco, co u bojovníka potřebujete). Takže obvykle zbývá jen to hrát za všechny pěkně ručně. Protivníci sem tam zapomenou zaútočit, nebo se pohnout. Prostě AI není zrovna dokonalé. Některé bosse jde třeba zabít tak, že ho jako bojovník nalákáte na sebe a ostatní postavy máte pro boj na dálku, takže běháte dokolečka, boss za vámi a mezitím ho ostatní postavy pomalu ustřílejí k smrti. Samozřejmě to je taky forma taktiky, jen je to v případě třeba draka taková docela úsměvná představa.
Pohled by DD: nerealističnost a přílišná arkádovost boje fandy prvního dílu u Dragon Age 2 dost zklame. Boje jsou navíc velmi sterilní a rychle se okoukají. Rozhraní je o dost méně nápaditější, a hlavně méně přehledné, než to v prvním díle. Boj je velmi nerealistický a nemáte z něj pocit, že by se váš hrdina nějak moc snažil. Zejména neúnavné mávání jednou rukou obřím mečem vypadá poněkud směšně. Naštěstí se tvůrci trochu zalekli první kritiky na beta verzi a pro PC upravili všechno tak, že změn proti prvními dílu zase tolik není. Můžete opět pauzovat a udílet povely a také můžete kameru oddálit, bohužel už ne až tak vysoko, jako to šlo v prvním díle. Celkově jsou tak boje v podstatě totožné s tím, že jsou akčnější, méně realističtější, s nehodícím se vzhledem ovládáním a nemožnost najetí na vyšší kameru jsou zkrátka krokem až dvěma zpět proti prvnímu dílu.
K boji samozřejmě potřebujete svou družinu, takže se budeme věnovat chvilku postavám ve hře. Na rozdíl od Dragon Age nemůžete měnit svoji družinu kdykoliv chcete, ale jen v určitých lokacích či před určitými questy. Což občas znamená přesun do vašeho základního tábora (v případě této hry do vašeho domu) a pak přesun tam kde je quest. Další změna je, že vaši společníci se až na jednu výjimku nevyskytují ke komunikaci ve vašem domě, ale v místech kde sídlí. Takže se docela naběháte, nebo spíš naloadujete, protože loadingy lokací uvidíte opravdu nezdravě často.
Vaše družina se bude sestávat s postav, kterým pomůžete, nebo se prostě k vám jen přidají. Postavy jsou to poměrně originální a rozhodně jim nechybí osobnost. Minimálně jedna postava je z původního Dragon Age. Stejně jako v původním Dragon Age můžete postavám dávat dárky (nebo spíš dárek, většinou není ve hře víc jak jeden pro každou postavu) a též když získáte dostatečně vysokou náklonost může dojít k nějakému vztahu. Postavy jsou místy zásadní pro hlavní dějovou linii, takže neškodí je mít nakloněné na svou stranu.
Další věcí, která prodělala změny je výbava vašich postav, na rozdíl od původního Dragon Age, můžete měnit jen část. Přesněji zbraně, dva prstýnky a opasek. Jejich hlavní zbroj je neměnitelná, pouze ji lze vylepšovat pomocí upgradů, které naleznete, či koupíte. Případně, když máte patřičný upgrade, můžete do společníkovi zbroje vložit runu. Kromě jedné postavy z původního Dragon Age se ve hře setkáte i s pár dalšími starými známými. Takže chvílemi můžete mít opravdu pocit, že ta hra se jen nejmenuje stejně, ale dokonce to je i stejný svět.
Pohled by DD: Společníci jsou o něco zajímavější než v prvním díle, ale připomínají ty z Mass Effect 2, je to takové divné, pokud všechny ty hry znáte. Nicméně se mi moc nelíbí jejich roztahanost na mapě, když s nimi chcete něco probrat. Stejně tak se mi vůbec nelíbí nemožnost výměny jejich brnění a tak dále. Bohužel stále méně RPG prvků, to je styl, který z posledních Bioware her jen čiší a není to dobrý směr. Nemůžu se zbavit dojmu, že v DA1 byly ty vztahy o něco komplexnější a všechno tak nějak lépe stylizované.
Z hlediska hratelnosti prodělalo zásadní změnu poměrně hodně věcí. Například vývoj postavy byl radikálně zjednodušený a místo lineárního postupu schopnostmi a odemykání specializací teď máte trošku zvláštní kruhové "stromy" vývoje. Základní atributy postav jsou stejné, i jejich přímý dopad na množství života/many/staminy a další. Nemůžu říci, jestli je to k lepšímu či horšímu, je to prostě jiné. Levely a jejich získávání, zůstalo při starém tzn. vraždění monster/plnění úkolů.
Crafting, neboli výroba předmětů se omezuje na výrobu jedů, granátů, magických lahviček a run. Nejdříve jsem k němu přistupoval opatrně, protože jak jsme naučení u RPG, když něco vyrábíte, tak něco musíte spotřebovat. Nicméně to tady neplatí, jakmile objevíte nějaký nerost či květinu, tak ji prostě máte a můžete z ní vyrobit neomezené množství lahviček, či run. Tedy omezení tu je a to prostě tak, že za všechno platíte penězi a ty rozhodně nejsou neomezené. Je to velmi zvláštní přístup k výrobě předmětů ve hře, který je tam zřejmě z důvodu nedostatku fyzického prostoru ve hře samotné. Na rozdíl od Arcanie aspoň potřebujete na výrobu nějaké vhodné místo, v tomto případě je to stůl ve vašem domě (tedy v pozdější části hry).
Pohled by DD: příznivci prvního dílu a vůbec tradičních RPG i těch od Bioware, budou hodně plakat. Vývoj postavy, schopnosti a možnosti, to vše bylo zásadně osekáno. Jednak jejich rozsah byl zmenšen, ale hlavně vizáž a styl všech menu a všeho je opravdu hrozný a do fantasy hry se vyloženě nehodí. Bohužel Mass Effect 2 je vidět i zde. S láskou vzpomínáme na možnosti a nádherné zpracování všech menu a jejich stylizaci z prvního Dragon Age. Je to opravdu škoda, že se couvá ze systému, který funguje, fungoval a hráči jej mají rádi. Navíc když Bioware dokázalo uvést do života systém, který vám umožňoval se o statistiky a vývoj postavy nestarat, když jste nechtěli. Zde už osekává možnosti těm, kteří se starat chtějí a chtějí mít výhodu.
Příběh hry je taková mírně politická záležitost, kdy řešíte různé problémy vašeho nového domova, dokud je nevyřešíte definitivně. Město Kirkwall má problémy s Quinari, kteří se rozhodli v něm tak nějak squatovat, pak s mágy využívající krev místo many (následkem čeho se občas změní v nějakou tu příšeru) a samozřejmě templáři, kteří se ty mágy snaží eliminovat. Celkově taková jednoduchá směs zadělávající na pořádný průšvih. Není to nějak extrémně originální, ale ani to není špatné. A kdyby vás to náhodou nebavilo, tak je ve hře poměrně dost příběhů a questů od členů vaší družiny, které jsou místy opravdu zábavné a zajímavé.
Pohled by DD: Pokud znáte Dragon Age 1 a jeho epičnost, obrovskou příběhovou rozmanitost a veliký heroický příběh na pozadí mnoha menších, kterými jej ovlivňujete, budete na Dragon Age 2 koukat jako sůva z nudlí. Dragon Age 2 se nemůže s Dragon Age 1 ani srovnávat. Upřímně, celý rozsah příběhu a omezenost je srovnatelná maximálně s rozsahem datadisku k prvnímu dílu, i tam byl ale příběh o dost heroičtější. Příběh Dragon Age 2 není špatný, ale ve srovnání s Dragon Age 1 …. Opět je to prostě a jen daň za krátkou dobu vývoje, Bioware si v této hře vybrali prostě svou horší chvilku a i když to není špatné v porovnání s jakoukoliv jinou BioWare hrou je tohle opravdu slabé.
Podívejme se na technologickou stránku hry …
|