Strana 4 z 4
Dohrání hry mi zabralo 40 hodin čistého herního času s tím, že jsem prolezl, co se dalo. Hra mě docela bavila a možná to dohraji ještě jednou, protože možností ovlivnění děje ve hře je opravdu hodně a za jedno dohrání to člověk nevyzkouší. Hra oplývá opravdu dobrými rozhovory, zajímavými postavami. A slušnou hratelností.
Čím hra opravdu neoplývá, je kvalitní a moderní grafika a pohledná stylizace. Též je to opravdu malý, uzavřený a recyklovaný svět. A ne nemůžete vlézt do moře, či sejít z cesty, jsou tam neviditelné bariéry, to jen kdyby to někoho zajímalo. Takhle je to uzavřené, ale to byl i první díl. Nebýt kvalitních rozhovorů, zajímavých postav a příběhů, tak je ta hra úplný propadák vzhledem k tomu, jaké pozornosti a propagace se jí dostává a hlavně kdo jí dělal a na co navazuje. Je to jedna z nejtěžších her na hodnocení, protože na jednu stranu je úžasná a na druhou stranu příšerná.
Herní doba kolem 40 hodin je proti prvnímu dílu slabota. Zejména když přihlédnete k tomu, co v té hře vlastně děláte. U Dragon Age 2 běháte jedním městem a stejnými dungeony, proti prvnímu dílu už to snad nemohlo být ani horší. Druhý díl to navíc ani není. Je to spíše spin-off s velice banálním dějem, který naprosto nesnese srovnání s epičností a rozsáhlostí i obraty v Dragon Age 1. Jsou to naprosto jiné hry. Kdyby neexistoval Dragon Age 1, byl by Dragon Age 2 docela slušnou a zábavnou hrou, jenže Dragon Age 1 ukazuje, jak se věci mají dělat, jak mají vypadat a jak to Bioware umí. To všechno doslova zvýrazňuje negativa, která Dragon Age 2 má a naprosto přebíjí těch několik pozitiv.
Mezi těmi hrami je zásadní rozdíl. Už několikrát jsem vám řekl, v čem. Tím je doba vývoje. Zatímco první díl byl PC hra, dospělá RPG pro dospělé RPG nadšence od dospělých RPG nadšenců a ve vývoji byla 7 let, druhý díl není moderním RPG, jak to někteří rádi nazývají, je to zbytečné okleštění RPG formátu (zejména stylu a kvality na jaký jsme od BIOWARE zvyklí) na rádoby efektní konzolovou rubačku ne proto, aby hra byla lepší nebo stravitelnější pro masy, ale jen a pouze proto, aby se dala udělat za 2 roky a dala se s nižšími náklady prodat s co největším ziskem a nejlépe na konzolích. Proto vypadá, jak vypadá a buďme vděčni za tu implementaci DX11 a HD textury u PC verze. To je celé. Dragon Age 1 byla hra pro nadšence od nadšenců, bylo to herní umělecké dílo propracované do detailů, velké dlouhé a epické. Dragon Age 2 je spotřební produkt ve stylu dohraj a zapomeň, upřímně, v tomto případě by možná bylo lepší, kdyby se to Dragon Age 2 vůbec nejmenovalo, nadělalo by to možná méně škody, protože takhle se to musí srovnávat s něčím, čemu jako hra a jako celek nesahá ani po kotníky a ani nemůže. 7 let vývoje do 2 let nenacpete.
Dragon Age 2 se nemůže s prvním dílem srovnávat, pokud ho srovnáte, tak vám Dragon Age 2 vyjde jako špatný vtip. Jako koncept ve vývoji, který má před sebou další 3-4 roky vývoje by to nebylo špatné, ale jako hotová hra? Když hodnotíte samostatně Dragon Age 2, nevyjde tak špatně, ale nesmíte znát prostě Dragon Age 1 na které navazuje a to, co BioWare dokáží. Je zcela mimo pochyb, že Dragon Age 2 je nejhorší hra od Bioware v celé jeho historii. Otázkou je proč? Kvůli politice a zájmům EA, které preferuje kvantitu prodejů před kvalitou? Pravděpodobně, protože nelze předpokládat, že by Bioware po vynikajících posledních 10 letech zapomněli dělat hry. Pro české hráče je rozčarování Dragon Age 2 podpořeno ještě absencí české lokalizace, což je u tak ukecané hry skutečně hloupé strategické rozhodnutí, když českou lokalizaci snad veškerá RPG konkurence má.
PS: Co se stane, když se herní business postavený na herními vydavateli placených herních magazínech, dostane do konfrontace s míněním skutečných zákazníků a tedy těmi, pro koho je ta hra a ten produkt určen a kdo to všechno platí, ukazuje právě Dragon Age 2 a jeho hodnocení na ostře sledovaném Metacritics. Zatímco herní magazíny nešetří známkami 9/10 (nekousej ruku, která tě platí – nebo kdo si myslíte, že ty magazíny z inzerce živí?), tak hodnocení uživatelů je zcela jiné. Tak značný nepoměr snad žádná jiná hra nemá – Bioware /EA se dokonce snažilo neférově toto hodnocení ovlivnit a byla z toho zajímavá kauza. V současnosti hodnotí uživatelé DA2 známkou 4.3/10 a magazíny 82/100. Pro srovnání DA1 má od magazínů 91/100 a od uživatelů 8.3/10. To myslím hodně vypovídá o tom, jak na tom jsou tyhle dvě hry v porovnání.
Snad to všechno bude pro EA ponaučení, že na některé prověřené koncepty se sahat nemá a od některých her a studií se čeká prověřená kvalita. Změny nejsou vítány, zvlášť když se snažíte změnit věci ke spokojenosti všech velmi dobře fungující a osvědčené.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|