Strana 1 z 4
Recenze: F1 2010
– Pořádné Formule 1 na PC s pořádným potenciálem i nedostatky
Po velmi dlouhé době jsme se dočkali pořádné hry z prostředí F1. A jak to dopadlo?
Fandové F1 si na PC museli vystačit s hrami jako GP4 nebo F1 99-02, i když to zase takový problém nebyl, protože měly v podstatě vše a hlavně ohromnou komunitu kolem, takže každý rok vycházely aktualizované balíčky tratí, vzhledů formulí, upravených jízdních vlastností a tak dále. Jinými slovy F1 2010 od Codemasters se musí postavit i těmto hrám …
Ano, čtete správně, Codemasters, to je studio, které dělá závodní hry a umí to, i když nutno říci, že v poslední době jejich kvalita přeci jen upadá a to hlavně proto, že je neustále více zjednodušují, takže od dob vynikajícího Toca Race Driver 1, jsou nové tituly vždy o něco jednodušší. Naštěstí u F1 2010 jsou Codemasters hodně vázáni licencí a tak nemohou zjednodušit věci tak, aby si ulehčili práci, jako to dělají v současnosti u svých her.
Ale jsme rozhodně rádi, že právě Codemasters získali licenci pro F1 hry, kterou vyfoukli společnosti SONY, která tu licenci využívala, či spíše zneužívala pro hry na svou platformu a na ostatní z vysoka kašlala. Majitelé F1 ale chtějí především dobrou reklamu svého produktu, kterou je Formule 1 a to jim SONY nedala. A tak byl čas vyměnit tažné koně a dát licenci někomu, kdo to konečně vezme za správný konec, někdo, kdo závodní hry umí a hlavně někdo, kdo se neomezuje na jednu platformu.
Codemasters ale obdrželi licenci poněkud pozdě a tak se až téměř na konci sezóny 2010 dostáváme k samotné hře, které letošní sezónu F1 převádí do herní podoby. Na druhou stranu díky složitým systémům simulace chování teamů, aut a protivníků, mohlo Codemasters zapracovat skutečnosti současného stavu poměrů v F1 lépe, byť samozřejmě ne dokonale, což se snad ani nedá.
Abych vám přiblížil, z jakého pohledu recenzuji tuto hru, tak vám prozradím, že jsem dlouholetý fanda F1 a motosportu obecně a mám i něco najeto po závodním okruhu nejen za volantem na PC. Na PC jsem ale také velkým fandou, opravdu hodně mám najeto v GP4 i F1 99-2002 a také v mnoha dalších závodních her včetně simulátorů typu LFS atd.. Jako takový ale nutně nevyhledávám vyloženě simulátory a baví mě každá slušná závodní hra, která alespoň trochu pocit skutečného auta a zajímavého závodění, dokáže nabídnout. Hry od Codemasters mám tedy docela dost rád, i když si myslím, že od prvního dílu novodobého TOCA Race Driver, šla úroveň her od Codemasters dolů směrem ke zjednodušení. Ale pořád jdou to hry velmi zábavné a ještě dnes si občas střihnu GRID a na konci loňského roku se mi opravdu hodně líbil DIRT2. Zkrátka Codemasters hry umí, i když mohly by občas udělat i trochu více.
Na F1 2010 jsem se hodně těšil a byl jsem i zvědav, jak se Codemasters poperou s tím, že nemůžou udělat věci tak jednoduše, jak by chtěli. Na rovinu říkám, že výsledkem nejsem nijak zvlášť překvapen. Codemasters dokázali, že zábavné hry umí, umí skvěle navodit dojem z jízdy i napínavého závodu, a jak jsem očekával, selhali v některých aspektech hry, které se snažili zjednodušit až tak, že to samozřejmě pokazili.
Ale dost už obecného tlachání a podívejme se na to, jak se tedy hodně očekávané F1 2010, kterou jsou asi nejdůležitější hrou, kterou v poslední době Codemasters udělali.
|