Strana 3 z 4
- Technologické zpracování a Benchmark hry
Nová Civilizace jede na novém herním enginu. Ten už v základu podporuje nejen Windows, ale i Mac a LINUX platformy! Kromě toho, je to vlastně první hra, která opravdu nativně v základu podporuje API MANTLE, které do ní není dodatečně doděláváno, ale je už v základu jeho součástí. Samozřejmě API MANTLE je stále ve vývojové fázi vůbec první verze, takže není hotové, ale na to, jak krátký má za sebou vývoj, strká staré DirectX11 i OpenGL už nyní do kapsy.
API MANTLE podporuje všechny nové technologie, umí perfektně využívat vícejádrových CPU a hlavně skvěle aktuálních GPU. Nejen, že pod API MANTLE poskytuje HW lepší výkon, ale i chod celé hry je mnohem hladší. Asi nejvíce je to vidět u multi-GPU konfigurací, kde vždy byla problém synchronizace obou jader a z toho vycházející větší "ns" prodlevy a tedy "microstuttering". S API MANTLE je tohle úplnou minulostí! Je samozřejmě velká škoda, že API MANTLE je i v této hře nehotové a nedá se pod ním hrát třeba na MAC či LINUX a samozřejmě i na Windows k němu musíte mít zatím jen určitý HW, nemluvě o tom, že zdaleka neukazuje celý potenciál se vším, co by mohlo mít. Nicméně na to, že se jedná o nehotovou velmi mladou technologii, funguje prostě skvěle s viditelnými přínosy.
Z hlediska toho, jak je hra udělaná technologicky, nemáme v podstatě co vytknout. I při velkém množství jednotek na velké mapě je hra stále krásně plynulá, což svědčí o výborném využívání výkonu CPU a GPU. Samozřejmě to platí o chodu pod API MANTLE, pod jinými API je to o něco horší.
Hra ale vypadá skvěle, s pěknými efekty, využívající i moderní prvky grafiky. Snad jediné, co nám trochu přišlo jako ne úplně dotažené, jsou některé textury. Na druhou stranu instalace hry má jen přes 4GB, nainstalovaná na disku pak pouze 8GB, což je na současné poměry 30-50GB her extrémně málo. Mohly by však být detailnější. Jak ale vidíte, hra běhá skvěle na současném výkonném HW i na úplném maximum.
Se snížením detailů si tedy zahrajete v podstatě na úplně čemkoliv. O tom svědčí i velmi nízké HW nároky hry, ty minimální požadavky jsou téměř k neuvěření.
- CPU: Intel Core 2 Duo 1,8GHz nebo AMD Athon X2 64 2GHz
- RAM: 2GB
- GPU: ATI Radeon HD 3650 256MB/GF 8800GT 256MB či Intel HD 3000
- HDD: 8GB
- OS: Windows Vista SP2
- CPU: 4jádrové 1,8GHz
- RAM: 4GB
- GPU: AMD Radeon HD 5000 nebo R9 s API MANTLE, GF GT 400 série, nebo IvyBridge iGPU
- HDD: 8GB
- OS: Windows 7
- Testovací sestava recenzenta hry:
- CPU: Intel Core i7-3820 OC 4,2GHz
- RAM 16GB (4x4GB DDR3 1866MHz)
- GPU: Sapphire VAPOR-X Radeon R9 290X 4GB OC 1200/6400MHz
- HDD: Intel SSD 520 Series 240GB
- LCD: 3x ACER AL2723W Eyefinity 5760x1200
- Zvuk: ASUS Essence STX II 7.1
Ze zkušenosti tedy mohu říci, že hra jede na absolutně plné detaily i 5760x1200 pod MANTLE více než skvěle. Výborně je na tom i zpracování zvuku, kdy skvělá hudba i namluvení dává hře podstatný rozměr zábavnosti a trvanlivosti. Bohužel ne úplně vše se povedlo ...
- Kámen úrazu - "ovládání"!
Nejede o to, že by se hra ovládala myší a klávesnicí špatně, to vůbec ne. Jde o to, jak se to celé hraje. Pokud spravujete velké území, máte pod kontrolou i desítky pracovníků a dalších jednotek, také obchodních karavan a tak dále. Asi si říkáte, že by bylo šikovné jim přiřadit automaticky nějaké úlohy, které by dělaly, než byste jim řekli něco jiného. Jenže ono to nejde. Míra automatizace je značně omezena, například stavaři si pak dělají, co chtějí (hlavně co nechcete). Takže postupem hry budete muset trávit obrovské množství času tím, že budete čas od času muset rozdělit úlohy všem svým stavařům a hlavně obchodním karavanám a tak dále. Bohužel to není jediný problém s ovládáním hry.
Dále je tu extrémně nejasný strom vývoje technologií. Jedinou pomůckou je malá nápověda vašich expertů ohledně možného směru vývoje, jinak v podstatě musíte pořád číst a znovu a znovu se orientovat, kde to v tom stromu vlastně jste a kam se to chcete dostat. Ale to by se dalo přežít, hrůza je ovšem spravovat více měst najednou. Opět míra automatizace je extrémně omezená, takže opět budete muset nastavovat ručně specializace a co se má kde dělat, u každého města zvlášť. Nelze nastavit co, se má dělat, pokud to chcete udělat najednou u všech měst atd. Spolu s tím je zde i hodně nepřehledně udělaný seznam staveb, kde rolujete jak blázni. Stejně je na tom i strom jednotek, kde jsou všechny druhy jednotek nasekané prostě ve sloupci pod sebou! Nějaká strukturovaná menu s rozdělením jako je to u většiny strategií? O to, zdá se, u FIRAXIS nikdy neslyšeli. Peklo je i následné válčení s nutným posunem jednotek, z čehož se stává doslova Křížová výprava.
Jinými slovy, hra je graficky a technologicky ukázkově zvládnutá a hlavně optimalizovaná a to včetně kvalitní AI, jež výrazně záleží na nastavení obtížnosti hry. Celkově i přes parádní grafiku je skvěle přehledná, jenže pak přijde na řadu ovládání a přehlednost hry a to je mírně řečeno dost komplikované i pro ty, kteří znají Civilizace dokonale.
|